Piilota X Palauta

Kuukauden koeajo: Jeep on yhä Amerikan makuinen maasturi

Viihde 16 Kommentoi

Tässä on uusin versio perinteisestä Jeep Grand Cherokeesta.

Vaikka auton keula näyttääkin entistä virtaviivaisemmalta, on Grand Cherokee edelleen varsin massiivinen ilmestys.

Overland-varustelussa keulan etusäleikkö, kattokaiteet, sivupeilit, ovenkahvat, kylkilistat ja pakoputkenpää ovat saaneet kromikoristuksen.

Kromiosat yhdessä tumman metallivärin kanssa ovat varsin toimiva yhdistelmä. Takalasien tummennukset, lasikattoluukku ja isot kevytmetallivanteet kuuluvat Overland-mallin vakiovarustukseen.

Sisätilat jatkavat samaa linjaa.

Kun kyseessä on amerikkalainen auto ja vielä hyvin varusteltu sellainen, on sähköherkkuja riittämiin.

Istuimessa on sähkösäädöt, ohjauspyörä säätyy sähköllä, lasikattoluukun aurinkoverhon saa suljettua nappia painamalla ja takaluukku aukeaa ja sulkeutuu sähköisesti, myös kuljettajan paikalta käsin.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Overland

Moottori: diesel, 6-sylinterinen turbo

Iskutilavuus: 2 987 cc

Teho: 177 kW (241hv) / 4 000 rpm

Vääntö: 550 Nm / 1 800–2 800 rpm

Vaihteisto: 5-vaihteinen automaatti

Voimansiirto: neliveto

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8.2 sekuntia

Huippunopeus: 202 km/h

Yhdistetty kulutus: 8,3 l/100 km

CO2-päästöt: 218 g/km

Amerikkalaiset sen osaavat: sähköherkkuja on riittämiin.”

Myös nahkaa on käytetty riittävästi. Istuimet ja kojelauta ovat nahkaverhoiltuja.

Overland-mallissa on vakiona navigointijärjestelmä, jota hallitaan 6,5” näytöltä. Musiikkinautinnosta huolehtivat tehokas vahvistin, 8 kaiutinta ja subwoofer-kaiutin auton takakontissa.

Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys, kun autossa istutaan korkealla.

Myös sivupeilit ovat mukavan isot. Konepelti näyttää kuskin paikalta käsin valtavalta ja auton etukulmat vaativat aluksi totuttelua. Ahtaissa paikoissa pysäköintiä avustaa parkkitutkat edessä ja takana.

Lisäksi löytyy peruutuskamera, jonka kuva tulee 6,5” navigaattorin näytölle.

Takapenkin istuinta on korotettu, jotta istuma-asento olisi luonnollisempi. Istuinosa on melko alhaalla ja takamatkustajalla polvet ovat hiukan koukussa.

Avaimeton järjestelmä toimii – kunhan et unohda avaimia auton sisälle.”

Tavaratilaa löytyy takakontista 457 litraa.

Overland-varusteluun kuuluu avaimeton järjestelmä eli riittää että, avaimet ovat mukana taskussa. Auton käynnistys tapahtuu napista ja ovet saa lukkoon ovenkahvasta löytyvällä napilla. Ovien lukitus aukeaa, kun koskettaa ovenkahvaa.

Tosin, kuten koeajolla tuli todettua, avaimet kannattaa pitää kuljettajan mukana auton ulkopuolella ovia lukitessa. Sillä jos avaimet ovat sisällä, ei ovien lukitus enää aukea.

Jeep Grand Cherokee kotimarkkinoilla auton keulalle on tarjolla vain bensamoottoreita.

Eurooppaa ja muita diesel-markkinoita varten on kehitetty 3,0-litrainen dieselmoottori, joka on tällä hetkellä ainoa vaihtoehto Suomen maahantuontiohjelmassa.

Tämä V6 turbodiesel on italialaisen VM Motorin valmistama ja se on kehitetty yhteistyössä Fiatin moottoritekniikkaan keskittyneen Fiat Powertrain-yksikön kanssa.

Uusi 3,0-litrainen diesel tarjoaa tehoa 241 hevosvoimaa ja vääntöä riittävät 550 Newtonia.

Moottorin parina on aina 5-nopeuksinen automaattivaihteisto ja voima välitetään kaikille neljälle pyörälle jatkuvan nelivedon kautta.

Auton koon, tehot ja nelivedon huomioiden 8,3 litran yhdistetty kulutus kuulostaa varsin kohtuulliselta.

Koeajolla ajotietokone näytti matka-ajossa vajaan 8 litran kulutusta ja sekalaisessa taajama-ajossa kulutus oli noin 10 litran luokkaa.

8,3 litran yhdistetty kulutus kuulostaa varsin kohtuulliselta.

Overland-mallissa on vakiona Quadra-Lift ilmajousitus.

Ilmajousituksen korkeus säätyy automaattisesti ajonopeuden mukaan tai sitä voi säätää myös manuaalisesti.

Ilmajousilla etuakselin maavara on normaaliasennossa 205 millimetriä. Parhaimmillaan maavaraa saa korotettua huimat 105 millimetriä.

Jousitus tuntuu yllättävän jämäkältä amerikkalaiseksi autoksi, joissa monesti ylikorostetaan ajomukavuutta.

Grand Cherokee sen sijaan sopii loistavasti myös eurooppalaisiin makutottumuksiin. Ohjaus on tehostettu vähän turhankin kevyeksi, mutta ainakin autoa on mukavan kevyt pyöritellä parkkipaikalla.

Edullisin Grand Cherokee on Laredo-varusteltu malli, jossa moottori teholukemat ovat vähän pienemmät (190hv ja 440Nm). Laredo-mallin lähtöhinta on 64 899,20 euroa.

Tämä lähes täydellisesti varusteltu Overland-malli on lähtöhinnaltaan 88 397,28 euroa.

Lähes 90 000 euron hankintahinta kuulostaa isolta, mutta kun huomioi uskomattoman runsaan varustelun, on hinta varsin kilpailukykyinen isojen eurooppalaisten katumaasturien kanssa (hintatiedot ennen 1.4.2012).

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autoilu-uutisia osoitteesta www.automafia.net

16 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

23.3.2012 15:04

No mitenkäs ne kolaritestitulokset ? Grand Chreokee sai vaívaiset 4 tähteä kun jopa kuljettajan penkin kiinnityskisko repesi, eli lähtee ukko iloisesti lentoon... Compass taasen sai surkeimmat pisteet miesmuistiin (2 * !!!). Pehmeätä on Ameerikaan pelti nykyään...

23.3.2012 15:22

Eikö auton pää-asiallinen käyttötarkoitus ole edelleen siirtyä paikasta A paikkaan B rusikoimatta sitä romuksi matkalla?

23.3.2012 16:25

So? Jeep fiksaa kiinnityskisko-ongelman. Tätä vartenhan kolaritestejä tehdään.

Maasto-ominaisuuksien ja mukavuuden yhdistelmänä Grand Cherokee on kuitenkin omaa luokaansa. Rovereiden luistoneston tapaan käyttäytyvä neliveto lähentelee naurettavuutta, muista "kilpailijoista" kannata puhuakaan.

23.3.2012 19:46

Jenkki osaa kuitenkin tehdä automaattilaatikon.

23.3.2012 16:25

Jeepillä ei ajeta paikasta A paikkaan B kun harvoin. Suurimman osan ajasta se on korjaamolla.

23.3.2012 16:27

voi kun oli hassusti sanottu

23.3.2012 20:27

Jeep on yksi harvoja maastureita (toistaiseksi) jotka ovat maasturin näköisiä. Niin vanhat
kuin uudetkin. Uudet maasturit kun nykyisin muuttuvat sellaisiksi helvetin luiskiksi jo-
ka suuntaan. Muotoilu pilaa lähes kaikki uudet mallit.
Valitettavasti amerikkalaisten laatu on ollut viime aikoina tosi heikkoa. Pohjanoteeraukse-
na Chyrler. Viimeisenä joka laatutestissä Renaultin, Alfan ja Fiatin kanssa. Fordi jo pystynyt
hieman parantamaan.

23.3.2012 22:45

-Juu..., "Ameriikan makuinen maasturi".....
Ja pienin kirjaimin puhutaan ympäristöhaitoista, nämä "maasturit" esiintyvät useammin isoissa taajamissa. Ja sielläkin näyttävästi nk. "hienoimmissa" kaupungin osissa, harvemmin maastossa.
Nimitys "maasturi"..., maastossa ajo sentään taitaa olla kielletty?
Lue: Yksittäiset autonvalinnat määräävät lopulta, millaiseksi koko Suomen autokanta muodostuu. Uusien autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö laski 2,5 vuodessa noin 30 g/km, kun CO2-pohjainen autoverotus tuli voimaan vuonna 2008. Veromuutos on saanut autonostajat suosimaan entistä enemmän vähän kuluttavia autoja.

Vuoden 2015 tavoitteena on saada uusien autojen keskimääräiseksi hiilidioksidipäästöksi enintään 130 g/km. Vuoden 2020 päästötavoitteena on 95 g/km. Tavoitteeksi kannattaa ottaa, että auto alittaa edellisen vuoden keskimääräisen CO2-päästön vähintään 5-10 prosentilla.

23.3.2012 22:59

Hiilidioksiidi päästöt ylittyvät reilusti tässä "maasturissa", mootorivalinnasta riippuen.
-Eli paljon on kehiteltävää ennenkuin vuoden 2015 tavoite saavutetaan.., jos ollenkaan tavoitetaan.

10.4.2012 23:15

Joo, paha luku sinänsä tuo 155. Joka jossain ns. kaupunkimaasturissa alitetaan/saavutetaan.

11.4.2012 10:51

Amerikkalainen teknologia on jollain aloilla hyvinkin edistynyttä, autoteknologia ei kuulu niihin aloihin.........

11.4.2012 11:13

Joo, voisit tuon toiston jättää. Parhaimpiin maastureihin kuuluu tietysti: (ilman parem-
muusjärjestelyä): Jeep, Land-Rover, Suzuki jeep- malli, Toyota Land-Cruiser, Subaru kaikki
mallit, unohtamatta Mersun maastureita. Mallit muuttuvat koko ajan ja maasto-ominaisuudet
huononevat. Ei tuo paljon muutu, vaikka miettii kokemusten perusteella. Suzuki voisi hie-
man nousta muidenkin mallien perusteella. Toyotalla myös tuo HJ- malli. Subarulla on homma
hallussa koko linjassa perinteisesti.

13.4.2012 19:04

Subarulla löytyy maasturi dieselistä tuo 155-luku. Ei paha kokoon nähden. Jeepillä matkaa.

14.4.2012 08:40

Nimim "Sutki": "...nimitys "maasturi"..., maastossa ajo sentään taitaa olla kielletty?
Lue: Yksittäiset autonvalinnat määräävät lopulta, millaiseksi koko Suomen autokanta muodostuu..."

Taitaa olla niin, että maassamme - tieliikenteellä kerätyistä veromiljardeista huolimatta - alati leikattavat tienpitomäärärahat johtavat siihen, että nämä maasturit ovat kohta ainoita pelejä, joilla rapistuvaa tieverkostoamme voidaan käyttää liikennöintiin.

Ja nimim."STTK": se sun pohjanoteeraus Chyrler on kai oikeesti Chrysler?

14.4.2012 09:00

Jos alkaisivat tuomaan maahan Jeep Libertyä, niin sen kävisin hakemassa samantien http://www.jeep.com/en/2012/liberty/gallery/

26.6.2012 00:18

Ostin tuliterän saman firman Chryslerin 2003. Eka ja vika jenkkiauto minulla. Ei muuta kuin isoja ongelmia 4 v:n jälkeen.

VAROKAA niitä, ovat täyttä paskaa suomikäyttöön. Työsuhdeautoina ok, kun ei ajella kuin 3 v. Ihan hyviä ajettavia kyllä. Sen jälkeen alkavat kalliit ongelmat, jotka eivät lopu koskaan......................................................................................................

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.