Piilota X Palauta

Tällaisia ovat hääparien erikoisimmat häämarssitoiveet

Viihde 35 Kommentoi

Hääparin toiveiden mukainen musiikki on olennainen osa vihkitilaisuutta. Kaikkia toiveita ei kuitenkaan voida toteuttaa - syystä tai toisesta.

Riku Tella toimii kanttorina tänä kesänä noin 30 vihkitilaisuudessa. Tellalla on noin 15-20 häämarssin valikoima, josta hän pystyy soittamaan halutun kappaleen ilman harjoittelua. Suurin osa hääparien valitsemista häämarsseista löytyy tältä listalta.

Tellalta on joskus pyydetty musiikkia kauhuleffasta, mutta siihen kanttori ei ole suostunut.

– Rajut rock-kappaleet eivät myöskään käy. Vihkitilaisuuden musiikin on oltava kirkkoon soveliasta, ja sen on sovittava uruilla soitettavaksi, hän selventää.

Häämarssi-vinkkejä

Erkki Melartin: Juhlamarssi satunäytelmästä Prinsessa Ruusunen op. 22 no. 30

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Häämarssi näytelmästä Kesäyön unelma op. 61 no. 9

Toivo Kuula: Häämarssi op. 3 no. 2

Richard Wagner: Morsiuskuoro oopperasta Lohengrin

Giuseppe Verdi: Juhlamarssi, oopperasta Aida

Charles-Marie Widor: Toccata urkusinfoniasta nro. 5

Edward Elgar: Maa tulevaisuuden (The Land of Hope and Glory), sarjasta Pomp and Circumstance, op. 39

J.S. Bach: Preludi Es-duuri (BWV 552)

J.S. Bach: Preludi C-duuri (BWV 553)

Lähde: www.kirkkoon.fi/haat

Television hääohjelmissa kanttorin ja hääparin kesken otetaan joskus rajustikin yhteen, jos toiveet eivät mene läpi.

– Morsiamet ovat monesti aika kriittisiä, mutta ilman riitoja on vielä selvitty, Tella naurahtaa.

 

Pulmusten tunnusmusiikki kuulosti uruilla soitettuna koomisen hyvältä!”

 

Erikoisin toive, johon Tella on suostunut, on Pulmusten tunnusmusiikki.

– Sitä harkitsin vähän aikaa, mutta tulin siihen tulokseen, ettei siinä ole mitään pahaa. Ja lisäksi se kuulosti uruilla soitettuna koomisen hyvältä!

Kanttori Raili Tervosella on kesällä edessään puolenkymmentä vihkitilaisuutta työn puolesta. Tervosen mukaan Rautjärvellä ollaan perinteisten musiikkivalintojen ystäviä, eikä kovin erikoisia toiveita edes esitetä.

– Parit ovat aika hyvin selvillä siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei. Marssien osalta soitetaan usein Prinsessa Ruususta ja Mendelssohnia.

Tervonen kertoo enemmän vaihtelua olevan muissa vihkitilaisuuden musiikkiesityksissä.

– Niiden suhteen olen ehkä vähän lepsu. Esimerkiksi ”Sua vain yli kaiken mä rakastan” on saanut minulta luvan, vaikka se ei hengellistä musiikkia olekaan. Hevikappaleilla lupaa ei siltikään irtoa.

 

Eräs pariskunta halusi häämarssiksi Elefantti-marssin.”

 

Kanttori Samuli Saarelan erikoisin häämusiikkitoive ajoittuu noin kymmenen vuoden taakse.

– Tuolloin imatralainen pariskunta halusi häämarssiksi Elefanttimarssin. Mistään toiveesta en ole koskaan kieltäytynyt. Jos kappaleen tunnistaisi, ja sen nimi olisi joku ihan kamala, silloin voisin sanoa ei. Koska häämarssi on instrumentaalimusiikkia, ei sanoja kuulla kuitenkaan. Siksi kappaleiden suhteen voi olla vähän sallivampi.

– Korostan musiikkivalinnoissa kahta asiaa: tyylikkyyttä ja asiallisuutta. Jälkimmäisen suhteen ei ole yleensä ongelmia.

Tänä kesänä Saarela on kanttorina neljissä häissä. Yhdessä vihkitilaisuudessa kuullaan Metallicaa ja Scorpionsia, muuten pysytään perinteisillä linjoilla.

35 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Tuija Horttanainen kuva
Tuija Horttanainen

Kommentit

18.7.2012 13:25

Ehkä pokka kuitenkin pettäisi jos astelisi alttarille samalla kun kirkossa kaikuu "Yksi pieni elefantti marssi näin..." :D Vaikka instrumentaalinakin.

18.7.2012 14:03

Kumpihan tuo oli mitä pyysivät "Yksi pieni elefantti" vai "Baby elephant walk"?

Imperial March Tähtien sodasta ei taitaisi olla hyvä häämarssi. ;-)

23.7.2012 14:37

Se on oikein hyvä häämarssi, mutta vain niille, jotka ovat kylliksi sivistyneitä irrottautuakseen sosiaalisista kahleista ja vihityttääkseen itsensä henkikirjoittajan toimesta vaikka juhlakartanossa.
Olen ollut yksissä tällaisissa häissä, ja ne olivat hauskimmat, rennoimmat ja turhasta pokkuroinnista vapaimmat häät, joissa olen ollut. Myös tyylikkäimmät, kun ei sotkettu uskontoa asiaan. Suurin osa juhlaväestä kun ei harrastanut yliluonnollisia ollenkaan.
En ymmärrä, miksi ihmiset, joita ei saa kirkkoon villit hevosetkaan, änkeävät sinne vihille? Jumalan kasvojen eteen, kuten sana kuuluu. Vihkiminen ei ole edes sakramentti, se on yhteiskunnallinen ja juridinen instituutio.

19.7.2012 13:57

Yksi hauskimmista oli kun kaverin häissä soitettiin uruilla Europen Final countdown.
Kirkkoväki hörähti nauruun heti ensisoinnuista.
Sitten pari erosi...

23.7.2012 14:40

Just niin, ensin oli hetki tekohauskaa kirkossa ja sitten erottiin, vaikka oli luvattu tahtoa olla toisen kanssa loppuikä.

Kirkkohäät ovat paitsi uskovaisille, myös näköjään lapsellisille silmänpalvoja-ihmisille todella tärkeät.

Käykää maistraatissa, se on asiallisempaa, kun ette mihinkään usko kuitenkaan.

21.7.2012 20:11

minä olisin halunnut häämarssiksi isojen poikien levyltä kappaleen tyttö istui rannalla rapakiven päällä ... mutta morsion äiti oli vastaan

23.7.2012 16:02

Härski... Jospa se morsion äiti oli elämää kokenut ja fiksu, että huomasi jotain muutakin härskiä, eikä toivonut tyttärelleen härskiä elämää.

23.7.2012 14:33

Idioottimaista järjestää kirkkohäät, joka on uskonnollinen juhla, ja sitten vaatia lukkaria soittamaan jotain Tähtien Sodan tunnusmusiikkia!

Jos on noin etääntynyt uskonnosta, voi hommata itselleen vihkijän juhlapaikalle lähimmästä maistraatista ja soittaa vaikka Putte-Possun nimipäivät alkuun.

Miksi ihmeessä maallistuneet urpot menevät vihille (kahdeksi vuodeksi, jonka jälkeen tulee ero) kirkossa? Siinä on tekopyhyys huipussaan.

Sekularismissa ei ole mitään pahaa, mutta onko sitä harjoitettava Jumalan huoneessa?

23.7.2012 15:58

Olen ihan samaa mieltä, miksi käyttää kirkkoa jonka opetuksiin ei kuitenkaan usko!
Vielä kauhistuttavampaa mielestäni on se, että Jumalan pyhäkössä alttarilla luvataan ja vannotaan ikuista uskollisuutta koko elämän ajaksi, eikä mielessä edes käy, että tämä on pyhä lupaus ja vala Jumalan edessä, Jumalalle! Sitten parin vuoden, ehkä jo aikaisemminkin erotaan ja rikotaan tämä pyhä lupaus. Tietenkin ymmärrän senkin, että joskus on pakko erota, mutta taas jonkun ajan kuluttua ollaan samassa paikassa vannomassa uutta valaa hyvinkin heppoisin perustein. Joidenkin mielestä kirkkohäät ovatkin, vain pukeutumis juhlat, jossa saa näytellä pääosaa!
Kirkon tulisikin ottaa tähän kantaa ja valistaa raamatun sanomalla ensikertalaisia mitä he oikeasti ovat tekemässä. Ja jos on erottu niin ei vihittäisi enää kirkon alttarilla, vaan sakastissa, niinkuin aikaisemmin oli tapana.
Lesket ovat eriasia.
Luterilainen kirkko liberalisoituu liikaa. Kirkon täytyisi kaikesta huolimatta pysyä Jumalan sanassa ja elää niikuin opettaa, sekä kaikessa tukeutua raamatun sanaan, eikä mennä maallisten ihmisten mielipiteiden mukaan. Se on kirkon tehtävä sanoivatpa liberaali teologit mitä muuta tahansa.

24.11.2012 22:53

Ei se ole lupaus. Pappihan kysyy "tahdotko?". Kai sitä sillä hetkellä tahtookin, mutta lupaamisesta ei ole kyse.

23.7.2012 23:20

Itse ehdottaisin Erik Melartinin Häämarssia joka mielestäni sopii tuollaiseen arvokkaaseen tärkeään tilaisuuteen todella hyvin.
Varmaan myös oma suosikkini jos/kun vielä naimisiin menisin : )

24.7.2012 13:29

Meillä on Elgarin Maa tulevaisuuden ja Bachin preludi F-duurissa.
Kanttori kiitteli innoissaan, että eipähän tarvitse soittaa prinsessa ruususta elokuussa joka häissä :)

24.7.2012 18:47

Tuosta Elgarin Maa tulevaisuuden en itse pidä ja Bach on muuten mielimusiikkia, mutta en sitä häämarssiksi kyllä valitsisi.
Olen Melartinin kannalla, jo perinteenkin vuoksi, lisäksi se on juhlallinen mutta ei liian synkkämielinen kuitenkaan.

24.7.2012 18:01

En ymmärrä minäkään, että pitää mennä kirkossa naimisiin ja kuitenkin vaatia, että kaikki uskontoon viittaava häivytetään pois. Ei seurakunta ole mikään tapahtumajärjestäjä vaikka sitä ilmaisena juhlapaikkana näköjään pidetäänkin. Toinen juttu on kokonaan tämän päivän ilmiö . päivä prinsessana spektaakkeli ja vuoden päästä jo ero. Jotkut maksavat spektaakkeliaan vielä vuosia eron jälkeen, mikäli isipappa ei maks.

24.7.2012 18:01

En ymmärrä minäkään, että pitää mennä kirkossa naimisiin ja kuitenkin vaatia, että kaikki uskontoon viittaava häivytetään pois. Ei seurakunta ole mikään tapahtumajärjestäjä vaikka sitä ilmaisena juhlapaikkana näköjään pidetäänkin. Toinen juttu on kokonaan tämän päivän ilmiö . päivä prinsessana spektaakkeli ja vuoden päästä jo ero. Jotkut maksavat spektaakkeliaan vielä vuosia eron jälkeen, mikäli isipappa ei maks.

25.7.2012 00:16

Onneksi emme menneet kirkossa naimisiin, kun siellä määrätään noin kriittisesti minkälaisen häämarssin saa hääpari valita!
Vihkiminen maistraatissa ja omanlaiset juhlat sukulaisille ja ystäville. Hääparin juhlahan se on, ei siihen pitäsi kenenkään puuttua. Niin kauan kun ketään ei pakoteta/vahingoiteta, niin kaikki pitäisi käydä. Ei kukaan saisi määräillä hääparin tärkeän päivän sisältöä.

25.7.2012 19:41

Geoastro, Siellä maistraatissako sai valita minkä häämarssin itse halusi!
Oliks teillä siellä orkesteri mukana, vai vaan violisti, vai basso ja rummut. Ajattelin, kun urkuja ei urkuri oikein taida jaksaa kantaa ja flyygelikin on aika iso ovista raahattavaksi.
En muuten ole koskaan kuullut maistraatissa häämarssin soivan!
Mutta saittepahan valita omanlaisenne häämarssin!!

24.11.2012 22:55

"Hääparin juhlahan se on", niinpä, muttei hääparin omistamassa tilassa. Talossa talon tavalla.

25.7.2012 09:46

Uskon, että Jumalalla riittää huumorintajua vaikka Elefanttimarssiin, mutta ihmisillä puolestaan ei näytä riittävän tajua siihen, että vihkitilaisuus kirkossa on jumalanpalvelus. Ei sen päähuomionkohteena ole morsian ja/tai sulhanen tai omien mieltymysten huippumusiikki vaan Jumala - Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tästä kirkkohäissä on kyse, jos perimpiä speksejä siitä esillä pitää.

On hienoa, että kirkossa voi soittaa monenlaista musiikkia, mutta vielä hienompaa ja pyhempää on se, ettei kaikesta tarvitse tai saa päättää itse. Siinä mielessä voi luottaa kirkon työntekijöiden ymmärrykseen, joka auttaa tulkitsemaan, mikä on sopivan pyhää ja arvokasta jumalanpalvelukseen.

Pst. Minä kyllä elefanttimarssiessa hyräilisin sanat kristillisellä nuotilla: Kaksi pientä ihmislasta marssii näin, monisäistä polua eteenpäin. Koska matka oli matka, niin pyysivät he mukaan Yhden toverin.

25.7.2012 10:04

Tuleva morsian, Olet oikeassa, kyllä Jumalalla huumorintajua riittää, itseasiassa Jumala on kovinkin huumorintajuinen, MUTTA HUOMAA, Jumala ei kunniaansa jaa, Hänen on kaikki kunnia, voima ja valta. Amen.

25.7.2012 13:59

Uskovaiselle on tietenkin tärkeää noudattaa rituaaleja ja kuunnella pappien ohjeita, mutta normaaliälyllä varustettuina osasimme tehdä omat valintamme ilman määräilyä.
Meidän häissä ei lähdetty vitsilinjalle, vaan tilaisuus oli kaunis ja arvokas, ei tarvinnut isovanhempien edessä selitellä. Silti kaikilla riitti hauskaa ja tilaisuus oli rento ilman turhaa jäykkyyttä. Hyvät muistot jäi meille ja varmasti myös vieraillekin. Toivoisin kaikkien voivan kokea samalla tavoin tärkeän päivänsä.

25.7.2012 19:24

Geoastro, väität uskovaisten noudattavan rituaaleja. Olen kylläkin jyrkästi erimieltä näistä rituaaleista. Jos kuka, ketkä häissänsä rituaaleja noudattavat niin juuri uskottomat ja ateistit.
Heillä, kun pitää olla lainattua, jotain vanhaa, jotain sinistä, täytyy olla polttareita, morsiuskimppujen heittelyä, jalan polkaisua (joka sekin on vanha juutalainen perinne) yms. jotka kaiki on matkittu muilta kansoilta. Sitten alttarikin on rituaali ja papin puhekin on pelkkää rituaalia jne. Uskosta osattomien ihmisten häät ne vasta ovatkin kaikenmaailman rituaalin täyteiset.
Uskovaisen häät ovat alttarilla Jumalan kasvojen edessä annettu lupaus rakkaudesta ja uskollisuudesta aina kuolemaan asti.
Uskottomat vannovat tämän valan, koska se on tapana (rituaali).
Ja, sitten vielä väität olevasi normaaliälyinen!! Hohhoijaa!!!

25.7.2012 16:52

Geoastro, miten voit sanoa, että ei uskovat olisivat ainoastaan älykkäitä?
Sinähän loukkaat ihmisiä jotka voivat olla itseäsi paljon älykkäämpiä.
Tukittu on esim. ammatillisesti korkeasti koulutettuja uskovia on eniten lääkäreissä ja tuomareissa.
Ja Gideonit ovat kristityt liikemiehet, voitko mennä väittämään näitä maailmassa nerokkaita liikemiehiä, vajaa älyiseksi?
Ja mistä olet päähäsi saanut, ettei uskovien häät tai muut juhlat olisi iloisia?
Kuule siellä se ilo vasta pulppuaakin, vaikkakin ilman viinaksia, se on aitoa iloa ja toisten ihmisten huomioon ottamista. Jos osaat hävetä? Niin pyydä anteeksi.

25.7.2012 18:53

Taitaakin monilla olla ainoa kerta kun käyvät siellä kirkossa, jos siis ovat saaneet kutsun niihin kirkkohäihin. Esitetty musiikki taitaa näille oleman varsin samantekevää.

25.7.2012 21:56

Nokinenä&Hanna (on muuten juutalainen nimi) sekä Ellinoora, en ala väitellä kanssanne, sillä se on täysin hedelmätöntä.
Sanon vain, että tilaisuudesta saa kauniin ja arvokkaan, hauskan ja kaikille viihtyisän ilman viinaa ja uskontoa. Vanhat "rituaalit" ovat hauskoja eikä sellasista pitäisi kenenkään pahastua. Harmi vain, ettemme muistaneet käyttää niitä häissämme. No voimme käyttää sitten vihkivalan uusimisjuhlassa 2 vuoden kuluttua, kun tulee 25 aviovuotta täyteen :)
Mitään anteeksipyydettävää minulla ei ole, sillä en ole ketään nimitellyt vajaaälyiseksi ja siksi lopetankin tämän keskustelun omalta osaltani tähän, muuten saatan vaikka jollekin niin vielä sanoa.

26.7.2012 07:31

Hyvä, Geoatsro. Tämä keskustelu alkaa muistuttaa löytökoirien ulkomailtapelastajien
vastaavaa. Perutaan häät!

26.7.2012 17:54

Olen siviilivihitty kerran, enkä toista kertaa tule vihityksi.
Jos näkisin unta vastaavasta tilanteessa, siellä soisi Kansainvälinen!!

27.7.2012 00:56

Olen kirkkovihitty kerran ja ei ihan mahdottomuus etteikö vielä joskus toisenkin kerran, jos.. : )

30.7.2012 09:07

Ïhmettelen sitä, miksi yhden sadun (Prinsessa Ruusunen) musiikki on ok, ja suotavaa, mutta toisen sadun (Tähtien sota) on ihan kamalaa ja hyi, hyi, hyi.

6.8.2012 14:24

Kirkko on kirkko. Herran huone, ei markkinapaikka. Kirkon ei pitäisi nuoleskella kaikkia ihmisiä, eikä miellyttää. Kirkon ohjenuorana pitäisi olla raamattu ja Herra sana. Kirkon ongelmana on ihmisten miellyttäminen ja nuoleskelu, kun kirkon pitäisi miellyttää Jumalaa ja nuoleskella Jumalaa ei ihmisiä. Ev.lut kirkon piirissä menty harhaan. Jumalan tahto ja Jumalan sana on kaiken perusta.

6.8.2012 16:43

ALTCONTROLBN, Kyllä olet aivan oikeassa, kirkko on Herran huone ja maallisten ihmisten halujen mukaan ei tule kirkon mennä, vaan raamatun sana mukaisesti!
Ev. lut. kirkko nuoleskelee liikaa ei uskovia ja unohtaa ihmiset jotka hartaasti uskovat raamatun ilmoitukseen ja käskyihin. Rahan alttarille meidän kirkkomme on uhrattu.
Papitkin leipäpappeja, siksi uskovat ihmiset hakeutuvatkin vapaisiin suuntiin, kun tarvitsevat Jumalan sanan totuutta elämänsä ohjeeksi!

6.8.2012 19:46

Ellinoora: "ALTCONTROLBN, Kyllä olet aivan oikeassa, kirkko on Herran huone.."

Eikös se Jeesus uuden testamentin kirjoitusten mukaan sanonut aikansa juutalaisesta temppelistä ja synagoogista, että "teidän huoneenne on jäänyt hyljätyksi" (Matteuksen 23. luku). Olisikohan sama tapahtunut näiden suomen väitettyjen "herran huoneiden" suhteen.

Nimim. Altcontrolmbm: "Kirkon ei pitäisi nuoleskella kaikkia ihmisiä, eikä miellyttää. Kirkon ohjenuorana pitäisi olla raamattu ja Herra sana"

Siitä "Herran sanasta" ja Raamatun opetuksistahan se kirkko on etääntynyt jo aika päiviä sitten. Tuskin se häätilaisuuksissa soitettu musiikki enään asiaa paljoakaan muuta. Vihkitilaisuudet ja hautajaiset ja lapsikastetraditio ovat parasta "bisnestä" kirkolle. Ilman niitä suurin osa ihmisistä ei juurikaan välitä koko instituutiosta.

6.8.2012 20:55

Sarkastinen epäilijä, kyllä valitettavasti Suomen valtion ev.lut. kirkko on etääntynyt Jumalasta ja Jumalan sanasta jo aikapäiviä, sitten. Muutama hengellä täytetty puurtaja siellä vielä yrittää tehdä kirkon tehtävää, eli julistaa evankeliumin sanomaa ja saada ihmiset takaisin Luojansa tuntemiseen.
Nämä liberaaliteologit, jotka eivät itse usko, eivätkä ole ottaneet Jeesusta Kristusta henkilökohtaisena vapahtajanaan vastaan, nuoleskelevat maailman ihmisiä ja suostuvat kaikkiin heidän vaatimuksiinsa puhtaan ja raittiin hengellisen sanan kustannuksella, vain saadakseen ihmiset pysymään kirkon kirjoilla ja maksamaan kirkollisveronsa.
Usko ja raamatun sana on vaihdettu rahaan!
Silti Jumalan sana ei ole kuollut on vielä aitoja hengellisiä seurakuntia vapaissa liikkeissä.

6.8.2012 20:58

minäpä olisin halunnut kappaleen HÄRMÄN HÄÄT

13.8.2012 19:41

Aikanaan toivoin Peltoniemen Hintriikan surumarssia. Seurakunta ei hyväksynyt sitä.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.