Piilota X Palauta

3D-virtuaalisimulaattori vie Vrouw Maria -hylylle

Viihde Kommentoi

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun medialaboratorion tutkijoiden ja opiskelijoiden toteuttama interaktiivinen ja reaaliaikainen 3D-virtuaalisimulaatio Vrouw Maria -hylystä on esillä tänä kesänä Suomen Merimuseon näyttelyssä ”Mereen menetetyt – Vrouw Marian ja St. Mikaelin tarina”.

Helppokäyttöisen Re-discovering Vrouw Maria -simulaattorin avulla kuka tahansa voi vierailla hylyllä.

Simulaattori hyödyntää uudenlaista elepohjaista käyttöliittymää, jolloin käyttäjä itse kädenliikkeineen toimii ohjaimena.

Vierailija voi valita seuraako etukäteen nauhoitettua esitystä hylystä vai navigoiko vapaasti virtuaalitodellisessa vedenalaisessa maisemassa tutkien valikoituja osia hylystä.

Näytön alareunassa olevat infopisteet tarjoavat vierailijalle lisätietoa hylystä ja sen sijaintipaikan maisemasta tekstin, kuvan, äänen ja videon muodossa.

Hylkysimulaattori on toteutettu vuosina 2010–11. Se on jatkoa Museoviraston ”Vrouw Maria veden alla” -hankkeessa vuonna 2009 aloitetulle työlle.

Se on osa Aalto-yliopiston Systems of Representation -tutkimusryhmän tekemää tutkimusta digitaalisesta kulttuuriperinnöstä.

Projektipäällikkönä on toiminut professori Lily Diaz Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun medialaboratoriosta.

– Tutkimuksen näkökulmasta simulaattorin toteuttaminen salli meidän kehittää uusia metodeja ja uutta tietoa muun muassa 3D-ääniympäristön, interaktiivisen kerronnan ja liikepohjaisen käyttöliittymän suunnittelussa, Diaz kertoo.

toimitus

Kommentit

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.