Kuukauden koeajo: Citroen DS5:ssä tunnelma on kuin lentokoneen ohjaamossa

Uusi DS5 näyttää kookkaammalta kuin onkaan. Auton pituus on 4,53 metriä ja leveys 1,87 metriä. Suhteellisen kompakteihin mittoihin on saatu mahtumaan neliovinen "coupefarmari".

:

Korkea keskikonsoli, läsnä oleva kojetaulu näyttöineen ja mittaristoineen hallitsevat sisänäkymää.

:

Citroenin DS-sarjan kolmas jäsen on ranskalaisen suunnittelun taidonnäyte - hyvässä ja pahassa.

:

Uusi DS5-malli on Citroenin DS-sarjan kolmas jäsen. Se on ranskalaisen suunnittelun taidonnäyte – hyvässä ja pahassa.

Se näyttää kookkaammalta kuin onkaan. Auton pituus on 4,53 metriä ja leveys 1,87 metriä. Suhteellisen kompakteihin mittoihin on saatu mahtumaan neliovinen ”coupefarmari”.

Virtaviivainen ja matala sivuprofiili tuo auton ulkonäköön annoksen sporttisuutta. Alle asennetut isot ja näyttävät aluvanteet matalaprofiilirenkain vain korostavat vaikutelmaa.

 

Takaluukusta ei löydy aukaisunappia tai kahvaa. Tätä puutetta perustellaan muotoilu-seikoilla.”

Keulasta auto näyttää melko normivehkeeltä – isohko grilli ja reilunkokoiset ajovaloumpiot ovat tämänpäivän muotiteemoja.

 

Hieno yksityiskohta on näyttävä kromilista, joka alkaa ajovaloumpion päältä ja jatkuu sivupeiliin asti. Lista tuo persoonallisuutta varsinkin auton sivuprofiiliin.

Auton takapään muotoilu noudattaa sporttista linjaa; tuplaputkenpäät ja matala takalasi olkoon näistä tunnusmerkkeinä.

DS5:n ohjaamo suorastaan huokuu ranskalaisen insinööritaidon näytteitä.

Jos ulkomuodossa suunnittelijoille oli annettu vapauksia, niin auton sisältä löytyy varsinainen ranskalaisten neronleimausten viidakko.

Tunnelma on kun pienen lentokoneen ohjaamossa. Tavaraa ja hallintalaitetta on riittävästi. Kaikesta huokuu kokeilunhalu. Uutta on uskallettu tuoda jopa ohjaamoergonomiaan.

Ensivaikutelma kuskin penkille istuessani oli, että täällähän on tiivis tunnelma!

Korkea keskikonsoli, läsnä oleva kojetaulu näyttöineen ja mittaristoineen hallitsevat näkymää. Sokerina pohjalla on katossa oleva pitkulainen hallintakonsoli, jossa on muun muassa kattoikkunaverhojen käyttökytkimet.

Reilusti kallistettu tuulilasi ja siihen asennettu taustapeili sadetunnistimineen peittävät kuskin näkyvyyden oikealle etuviistoon lähes täysin.

Peilikään ei ole niitä pienimpiä, joten sen alta täytyy kuikuilla, jos haluaa nähdä oikean etuviiston. Muotoilun ehdoilla siis mennään.

Koeajajaa hemmotellaan nahkaisella, sähkösäätöisellä penkillä, jossa on myös hierontatoiminto.

Istuin itsessään on ryhdikäs, ja niin usein kun olen riittämätöntä reisitukea moittinut, niin tästä mallista pituussäädettävä reisituki löytyy.

Taakse mahtuu kaksi aikuista tai kolme lasta.

Takaluukusta ei löydy aukaisunappia tai kahvaa. Kontin saa auki joko avaimessa olevasta napista tai ohjaamosta. Tätä puutetta perustellaan muotoiluseikoilla. Ei olisi ollut kovinkaan vaikea – tai muotoja pilaava – kikka piilottaa aukaisupainike esimerkiksi DS5-logoon. Mutta näin Ranskassa.

Itse kontti vetää 468 litraa perusasennossa. Kyllä sinne mökkireissun tavarat mahtuvat ja muutakin, mutta nostokorkeutta kynnykselle on jäänyt turhan paljon.

Koeajossamme oleva DS5 on mallia THP 156 So Chic.

Moottorina on 1,6-litrainen, turboahdettu bensamoottori ja 156 palastaa ponien lukumäärän.

Muut moottorivaihtoehdot ovat 200-hevosvoimainen bensakone sekä kaksi dieselmoottoria. Lisäksi mallistossa on dieselhybridi.

 

Auto ei ranskalaiseen tapaan keinahtele, vaan on varsin jämäkkä ajettava.”

DS5:ssa on 6-vaihteinen automaattivaihteisto. Normiasetuksella ja hitaammassa ajossa lootalla on hieman ikävä tapa ”arpoa” vaihteita.

 

Asia korjaantuu, kun valitsee vaihdekepin vierestä S-asetuksen päälle.

Alusta ottaa töyssyt ja kuopat mukavasti vastaan, mutta isot ja leveät renkaat vetelevät Etelä-Suomen uraisilla teillä.

Auto on ketterän tuntuinen, eikä se ole ranskalaiseen tapaan keinahteleva, vaan varsin jämäkkä ajettava.

Polttoaineenkulutus pyörii tasaista yhdeksääkymppiä ajettaessa kuuden litran tuntumassa.

So Chicin varustelu on mairitteleva. Mukana tulevat muun muassa avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä, iso lasikatto, pysäköintitutka taakse, kangas/nahkaverhoilu ja kojetaulun analoginen design-kello. Muut varustetasot ovat Chic ja Sport Chic.

DS5-malliston hinnat alkavat 32 993 eurosta.

Tämän koeajetun mallin lähtöhinta on 37 864 euroa.

Juha Korvenranta/ Automafia.net

Citroen DS5

Moottori: bensiini, 4-sylinterinen diesel

Iskutilavuus: 1 598 cc

Teho: 115 kW (156 hv) / 6 000 rpm

Vääntö: 24 0Nm / 1 400–4 000 rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100km/h: 9,7 sekuntia

Huippunopeus: 202 km/h

Yhdistetty kulutus: 7,3 l/100 km

CO2-päästöt: 169 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä