Kuukauden koeajo: BMW laittoi suosituimman mallinsa uusiksi

BMW:n uutuus erottuu selvästi edeltäjästään varsinkin uuden keulan vuoksi. Auto on urheilullisen näköinen, mutta vahvojen ajovalojensa vuoksi myös persoonallinen.

:

Sisällä kaikki on vahvasti suunniteltu kuljettajan mukaan. Napit ja vääntimet ovat helposti sormien ulottuvilla ja jotakuinkin juuri siinä, missä niiden olettaakin olevan. Kojelauta on tuttua Bemaria niin hyvässä kuin pahassakin.

:

BMW 316d lupaa lisää tilaa takapenkille ja konepellin alle.

:

BMW:n myydyin malli on 3-sarjan sedan. Panokset ovat siis suuret, kun mallia on uudistettu. BMW 316d lupaa lisää tilaa takapenkille ja konepellin alle.

Ainakin ulkomuoto on onnistunut. Uutuus erottuu selvästi edeltäjästään varsinkin uuden keulan vuoksi.

Keulan muodoissa on nähtävissä BMW:n nykyistä muotokieltä: auto on urheilullisen näköinen, mutta vahvojen ajovalojensa vuoksi myös persoonallinen.

Uutuus erottuu edeltäjästään myös takaa.

Takavalot on vaihdettu entistä isompiin ja näyttävämpiin. Samalla korin pituus on kasvanut 93 milliä, raideleveys edessä 37 ja takana 47 milliä. Akselivälissä lisämittaa on viisi senttiä.

Kasvaneet ulkomitat ovat vaikuttaneet myös sisätiloihin. Tästä hyötyvät etenkin takapenkkiläiset – lisätilaa on niin pysty- kuin vaakasuunnassakin.

Samalla tavaratila on kasvanut 20 litraa tarjoten nyt 480 litraa säilytystilaa.

Sisällä kaikki on vahvasti suunniteltu kuljettajan mukaan.

Napit ja vääntimet ovat helposti sormien ulottuvilla ja jotakuinkin juuri siinä, missä niiden olettaakin olevan.

Kojelauta on tuttua Bemaria niin hyvässä kuin pahassakin. Uutta on nykyään Suomessa vakiovarusteena saatavat automaatti-ilmastointi, nahkainen ohjauspyörä, BMW iDrive sekä 6,5-tuumainen värinäyttö.

Varustepaketit (Sport, Modern ja Luxury) korostavat valittua teemaa vahvasti niin ulkoa kuin sisältäkin.

Esimerkiksi ero Sportin ja Modernin välillä sisätiloissa on selkeä. Sportin värimaailma on yhdistelmä mustaa ja punaista, kun taas Modern tarjoaa puujäljitelmää ja lempeämpiä värejä. Luxuryn värimaailma koostu klassisista väreistä ja materiaaleista.

Kaikki moottorit ovat nyt turboahdettuja. BMW TwinPower Turbo -teknologian ansiosta tehoa on saatu nostettua ja samalla päästöjä on pienennetty.

Moottorivalikoima uuteen kolmoseen alkaa bensiinipuolelta malleilla 320i (184hv), 328i (245hv) ja 335i (306hv). Dieselmallit ovat 316d (116hv), 318d (143hv), 320d (184hv) ja 320d EfficientDynamics (163hv).

Kaikki dieselit ja bensamoottorit ovat 335i-mallia lukuun ottamatta kaksilitraisia.

 

BMW tarjoaa ensimmäisenä tähän kokoluokkaan 8-vaihteista automaattivaihteistoa.”

Vakiona autossa on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.

 

Uuteen 3-sarjalaiseen on kuitenkin mahdollista valita segmentissään ainoana autona 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Sellainen löytyi myös koeajetusta autosta.

Jopa tämä 316d on yllättävän tehokkaan tuntuinen automaattivaihteistolla varustettuna.

Kun pykäliä on käytössä kahdeksan, ovat vaihteiston välitykset mukavan lyhyitä ja vaihdot lähes huomaamattomia.

Useampi vaihde parantaa paitsi suorituskykyä, myös taloudellisuutta. Yhdistetty kulutus on 4,4 l/100 km ja CO2-päästöt 116 g/km.

Mikä tärkeintä, kolmossarja on säilyttänyt yhden tärkeimmistä myyntivalteistaan eli loistavan ajettavuuden. Tämän ovat osaltaan mahdollistaneet tarkka ohjaustuntuma ja ihanteellinen 50:50 painonjakauma.

Euro NCAP on myöntänyt uudelle kolmoselle täydet viisi tähteä törmäystesteissä eli myös turvallisuus on plakkarissa.

Kolmosen hinnat alkavat 39 992 eurosta. Koeajossa ollut 316d automaattivaihteistolla on dieseleistä toiseksi halvin 40 937 eurolla.

Neliveto on saatavissa kaikkien bensiinimoottoreiden sekä isoimman dieselin yhteyteen. Syksyllä kolmossarja täydentyy vielä uudella farkkumallilla.

Sami Saarelainen/ Automafia.net

BMW 316d

Moottori: diesel, 4-sylinterinen turbo

Iskutilavuus: 1 995 cc

Teho: 85 kW (116 hv) / 4 000 rpm

Vääntö: 260 Nm / 1 750–2 500 rpm

Vaihteisto: 8-vaihteinen automaatti

Voimansiirto: takaveto

Kiihtyvyys 0–100km/h: 11,3 sekuntia

Huippunopeus: 202 km/h

Yhdistetty kulutus: 4,4 l/100km

CO2-päästöt: 116 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

#turkulainen