Piilota X Palauta

”Raskausajan liikuntaa ei tarvitse pelätä”

Paikalliset Kommentoi

Raskaus muuttaa monen naisen elämäntapaa rauhalliseksi ja varovaiseksi, osittain turhaan. Esimerkiksi liikkuminen raskauden aikana on tärkeää, kunhan muistaa kuunnella omaa kehoaan.

– Ei siitä ole ainakaan haittaa jos liikkuu. Raskaudenajan liikuntaa ei tarvitse pelätä, Turun Urheiluliiton äitiysjumppaohjaaja Marianne Sjöroos toteaa.

Raskaana olevillle räätälöityjä harrastuksia on Turussa muutamia. Äitiysjumpassa pomppiminen on jätetty pois ja liikkeitä tehdään omaa kehoa kuunnellen. Huilaaminenkin on sallittua, mutta halutessaan tunnista voi tehdä itselleen myös haastavamman.

– Jumpassa keskitytään ryhtiin ja lantionpohjan lihaksiin, sillä ryhti muuttuu raskauden aikana kun kehon painopiste muuttuu. Siellä keskitytään ylä- ja alaselän lihaksiin, syviin keskivartalon lihaksiin ja ylläpidetään tietysti muitakin lihasryhmiä, Sjöroos kertoo.

Äitiysjumpan etuja ovat esimerkiksi hapenottokyvyn parantuminen, lihaskunnon parantuminen ja ylläpito sekä liikunnan kautta selkävaivojen, turvotuksen, liikakilojen ja ummetuksen ennaltaehkäisy.

Lisäksi syvien lihasten hallinta auttaa myös synnytyksen jälkeen toipumisessa. Jumppaan voi tulla voinnin mukaan millä raskausviikolla vain ja jumpasta on myös helpompi aloittaa synnytyksen jälkeisen liikkumisen alkaessa.

– Jumpassa voi käydä raskauden loppuun saakka, mutta omaa kehoa pitää kuunnella. Vauva kyllä ilmoittaa, jos siitä ei tunnu hyvältä. Jumpassa ei saa supistella, Sjöroos muistuttaa.

Jumpan lisäksi Turussa järjestetään odottaville äideille myös joogaa. Joogaharjoituksessa yhdistellään rentoutusta, hengitystä ja liikettä.

Lisäksi mukana on synnytyslaulua, joka äitiysjoogaohjaaja Heidi Ristkarin mukaan on hallittua, rentouttavaa äänenkäyttöä synnytyskipujen vastaanottoon.

– Äitiysjoogaharjoitus on suunniteltu erityisesti raskaana olevan naisen kehon ja mielen tarpeet huomioiden. Harjoitukset ovat usein tavallista joogatuntia pehmeämpiä, mutta silti hyvin tehokkaita esimerkiksi aineenvaihdunnan, kehon liikkuvuuden ja lihasjänteyden, erityisesti lantionpohjanlihasten hyvinvointiin.

Ristakarin mukaan äitiysjoogakurssit ovat olleet suosittuja ja osallistujamäärän kasvaessa ryhmiä on lisätty.

– Ei haittaa, vaikka ei olisi ennen harrastanut joogaa. Jo muutamasta tunnista useat äidit kokevat saavansa korvaamatonta apua synnytykseen valistautumiseen, erityisesti hengitystekniikoista ja äänenkäytöstä.

Hemmotteluhoidoista on myös hyötyä

Raskaana oleville on Turussa tarjolla myös hyödyllisiä hemmoteluhoitoja. Esimerkiksi raskaushieronta muistuttaa paljon tavallista hierontaa, mutta suurin ero löytyy hierottavan asennosta.

Kahdentoista raskausviikon jälkeen hierontaa vastaanotetaan kyljellään, pienten tyynyjen muodostamassa pesässä.

– Varsinkin jos ollaan siinä vaiheessa, että yöllä voi olla jo hankalaa nukkua, niin tyynyjen asettelun kautta löytynyt hyvä asento voi saada asiakkaan nukahtamaan hieronnassa, Hierontastudio Green Applen hieroja Riitta Vainio kertoo.

Vainion mukaan raskaushieronnassa voidaan keskittyä joko pelkkään selkään tai sitten voidaan hieroa koko vartaloa.

– Monet hierottavat saavat raskaushieronnasta apua esimerkiksi ristiselkä- ja jalkavaivoihin apua.

Mikäli terveydellistä estettä hieromiselle ei ole, voi Vainion mukaan hieronnassa käydä niin kauan kuin se tuntuu hyvältä.

– Jos ei ole ongelmia raskauden kanssa, niin viimeiseen saakka voi käydä. Jokin aika sitten kävi juuri yksi asiakas, jolla oli laskettu aika seuraavalla viikolla.

Myös elimistön omaa nestekiertoa vilkastuttavasta ja auttavasta lymfaterapiasta ovat monet raskaana olevat löytäneet itselleen helpottavan hoitomuodon.

– Raskauden aikana ongelmana on usein jalkojen turvotus. Turvotus johtuu siitä, että kohtu kasvaa ja muodostaa mekaanisen esteen nesteiden kierrolle. Lymfaterapian avulla voidaan auttaa uusien reittien löytymiseen. Kohtu voi myös painaa palleahermoihin, jolloin ongelmat heijastuvat yläraajoihin, fysio- ja lymfaterapeutti Sanna Kalttonen Kaivokadun Lääkintävoimistelusta kuvailee.

Lymfaterapiassa voi käydä aivan raskauden loppuun saakka. Tarvittaessa hoidot voidaan tehdä vaikka niin, että asiakas istuu.

Kalttonen kertoo, että lymfahoidossa asiakasta neuvotaan myös tukisukkien käyttöön.

– Kun paine jaloissa on kova, on niistä apua esimerkiksi suonikohjujen muodostumisen estämisessä.

Käyttäjän Henriikka Eloluoto kuva
Henriikka Eloluoto

Kommentit

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.