”Raskausajan liikuntaa ei tarvitse pelätä”

Liikkuminen helpottaa paitsi oloa raskauden aikana, myös synnytyksessä ja siitä toipumisessa.

Henriikka Eloluoto

Raskaus muuttaa monen naisen elämäntapaa rauhalliseksi ja varovaiseksi, osittain turhaan. Esimerkiksi liikkuminen raskauden aikana on tärkeää, kunhan muistaa kuunnella omaa kehoaan.

– Ei siitä ole ainakaan haittaa jos liikkuu. Raskaudenajan liikuntaa ei tarvitse pelätä, Turun Urheiluliiton äitiysjumppaohjaaja Marianne Sjöroos toteaa.

Raskaana olevillle räätälöityjä harrastuksia on Turussa muutamia. Äitiysjumpassa pomppiminen on jätetty pois ja liikkeitä tehdään omaa kehoa kuunnellen. Huilaaminenkin on sallittua, mutta halutessaan tunnista voi tehdä itselleen myös haastavamman.

– Jumpassa keskitytään ryhtiin ja lantionpohjan lihaksiin, sillä ryhti muuttuu raskauden aikana kun kehon painopiste muuttuu. Siellä keskitytään ylä- ja alaselän lihaksiin, syviin keskivartalon lihaksiin ja ylläpidetään tietysti muitakin lihasryhmiä, Sjöroos kertoo.

Äitiysjumpan etuja ovat esimerkiksi hapenottokyvyn parantuminen, lihaskunnon parantuminen ja ylläpito sekä liikunnan kautta selkävaivojen, turvotuksen, liikakilojen ja ummetuksen ennaltaehkäisy.

Lisäksi syvien lihasten hallinta auttaa myös synnytyksen jälkeen toipumisessa. Jumppaan voi tulla voinnin mukaan millä raskausviikolla vain ja jumpasta on myös helpompi aloittaa synnytyksen jälkeisen liikkumisen alkaessa.

– Jumpassa voi käydä raskauden loppuun saakka, mutta omaa kehoa pitää kuunnella. Vauva kyllä ilmoittaa, jos siitä ei tunnu hyvältä. Jumpassa ei saa supistella, Sjöroos muistuttaa.

Jumpan lisäksi Turussa järjestetään odottaville äideille myös joogaa. Joogaharjoituksessa yhdistellään rentoutusta, hengitystä ja liikettä.

Lisäksi mukana on synnytyslaulua, joka äitiysjoogaohjaaja Heidi Ristkarin mukaan on hallittua, rentouttavaa äänenkäyttöä synnytyskipujen vastaanottoon.

– Äitiysjoogaharjoitus on suunniteltu erityisesti raskaana olevan naisen kehon ja mielen tarpeet huomioiden. Harjoitukset ovat usein tavallista joogatuntia pehmeämpiä, mutta silti hyvin tehokkaita esimerkiksi aineenvaihdunnan, kehon liikkuvuuden ja lihasjänteyden, erityisesti lantionpohjanlihasten hyvinvointiin.

Ristakarin mukaan äitiysjoogakurssit ovat olleet suosittuja ja osallistujamäärän kasvaessa ryhmiä on lisätty.

– Ei haittaa, vaikka ei olisi ennen harrastanut joogaa. Jo muutamasta tunnista useat äidit kokevat saavansa korvaamatonta apua synnytykseen valistautumiseen, erityisesti hengitystekniikoista ja äänenkäytöstä.

Written by:

Henriikka Eloluoto

Ota yhteyttä

Kommentit

Osallistu keskusteluun