Kuukauden koeajo: Klassikko-Golf tekee paluun uusittuna

Golf Cabriolet oli aikanaan maailman suosituin avoauto. Pienen tauon jälkeen sitä taas saa, kun uusi Cabriolet saapui tänä kesänä myös Suomeen.

Automafia

Tältä avomalli näyttää katto ylhäällä.

Automafia

Suosittu perheauto Volkswagen Golf on esiintynyt monessa muodossa: Plussana, Crossina, farkkuna ja avona.

Ensimmäinen avomalli Golf Cabriolet esiteltiin jo vuonna 1979. Se oli aikanaan maailman suosituin avoauto. Pienen tauon jälkeen sitä taas saa, kun uusi Golf Cabriolet saapui tänä kesänä myös Suomeen.

Uusi Cabriolet näyttää selvästi Golfilta, mutta oikeastaan ainoa yhdistävä tekijä kovakattoisen ja avomallin välillä on auton keula. Muilta osin avomalli on saanut uutta muotoa.

Katto on matalampi ja perä on muotoiltu täysin uusiksi, jotta alas laskeutuvalle katolle olisi oma paikkansa. Katto on täysin automatisoitu molempiin suuntiin, eikä kuljettajan tarvitse muuta kuin painaa nappia. Katto putoaa alas yhdeksässä sekunnissa. Sen voi nostaa tai laskea myös vauhdissa, kunhan nopeutta ei ole yli 30 km/h.

 

Napit ja vivut tutuissa paikoissa ja tunnelma on laadukas.”

 

Kuljettajan paikalle istuessa ei vastaan tule mitään yllätyksellistä. Auto on sisältä täyttä Volkswagenia. Napit ja vivut tutuissa paikoissa ja laadukas tunnelma.

Pääntilaa löytyy mukavasti myös katon ollessa kiinni. Takapenkille saa kivasti istutettua kaksi henkilöä, mutta ei sen enempää. Takakontti on malliltaan pitkä ja leveä, mutta melkoisen matala.

Cabriolet on saatavissa vain yhdellä varustetasolla.

Vakiona löytyy esimerkiksi 16-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä manuaali-ilmastointi. Istuimissa on kangasverhoilu, mutta nahkaa löytyy ratista ja käsijarrukahvasta.

Moottorivalikoiman muodostavat 1.2 TSI sekä 1.4 TSI kahtena eri tehoversiona.

Koeajoautossa oli 122-hevosvoimainen 1.4 TSI. Moottorin parina on 7-vaihteinen DSG-automaatti.

DSG-vaihteisto toimii perusvarmasti eikä liiemmin mietiskele, kun vaihtamisen aika koittaa. Vaihteistosta löytyy normaali D- sekä sporttisempi S-ajotila. Lisäksi kuljettaja voi vaihtaa vaihteita itse manuaalipuolella.

 

Jos virittelee takapenkille tuulisuojan, säästyy lähes kaikelta ilmavirralta etupenkeille.”

 

Ajettavuus on kangaskattoisella Golfilla kohdallaan. 122-hevosvoimainen moottori kuljettaa reippaasti kesäisiä katuja.

Cabrio Golfin alusta on mukavan tuntuinen ja ohjaus tuntuu tarkalta.

Katto alhaalla ei Golf Cabrioon häiritsevästi tuule sisään. Jos virittelee takapenkille vielä tuulisuojan, säästyy lähes kaikelta ilmavirralta etupenkeille. Jos takapenkillä istuu joku, tuulisuojaa ei pysty käyttämään.

Takapenkillä suurilta puhalluksilta ei pääse yhtä hyvin karkuun. Taakse ilmavirta iskee täydellä teholla joka suunnasta ja takapenkkiläisillä on taatusti tukka sekaisin koko matkan.

Suomessa avokelit ovat olleet varsinkin tänä kesänä ikävän harvassa.

Onneksi nykypäivän kangaskattoisilla pystyy helposti ajamaan vaikka ympäri vuoden.

Golf Cabrion hinnat alkavat 29 280 eurosta tarjoten 1.2 TSI cabrion. Koeajetun 1.4 TSI:n lähtöhinta on 33 191 euroa.

Lisävarusteineen koeajoauton kokonaishinta nousi 41 332 euroon, mikä alkaa olla jo aika kova hinta avo-Golfista.

Sami Saarelainen / Automafia.net

Volkswagen Golf Cabriolet

Moottori: bensiini, 4-sylinterinen turbo

Iskutilavuus: 1 390 cc

Teho: 90kW (122hv) / 5 000rpm

Vääntö: 200 Nm / 1 500–4  500 rpm

Vaihteisto: 7-vaihteinen automaattivaihteisto

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100km/h: 10,5 sekuntia

Huippunopeus: 197 km/h

Yhdistetty kulutus: 6,3 l/100 km

CO2-päästöt: 147 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit

Osallistu keskusteluun

Klikkaa Turku-passi -yrityksiin