Kuukauden koeajo: Uusi Renault Megane on sekä taloudellinen että hyvä ajaa

1,5-litrainen dCi on Renaultin suosituin moottori ja on käytössä monessa Renault-mallissa. Nyt tämä suosikki on päivitetty ja ensimmäisenä uuden version on saanut keulalleen Renault Megane.

Automafia

Automafia

Automafia

Taloudellinen vai hyvä ajaa? Jos auton ostaja on joutunut joskus valitsemaan jommankumman, enää tätä ei tarvitse pohtia.

Moottoritekniikan ja erityisesti turboahtamisen kehittyminen entistä hienostuneemmaksi mahdollistaa näiden kahden ominaisuuden yhdistämisen sujuvasti samaan autoon.

Tästä on hyvänä esimerkkinä uudistuneella 1,5-litraisella moottorilla varustettu Renault Megane.

1,5-litrainen dCi on Renaultin suosituin moottori ja on käytössä monessa Renault-mallissa.

Nyt tämä suosikki on päivitetty ja ensimmäisenä uuden version on saanut keulalleen Renault Megane.

Kiinnostavinta uutuudessa on tietysti ennätyksellisen alhaiset kulutus- ja päästölukemat.

Yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,5 l/100 km ja hiilidioksidi- eli CO2-päästöt 90g/km. CO2-päästöt ovat pudonneet huimat 15 prosenttia edeltävään dCi 110-moottoriin verrattuna.

 

Kasvanut vääntö-momentti tekee polttoaine-pihistä autosta tehokkaan.”

Pelkistä kulutuslukemista puhuminen antaa kuitenkin väärän kuvan autosta.

 

Yleensä pieni kulutus merkitsee pientä moottoria ja huonoa suorituskykyä, mikä taas latistaa ajonautintoa.

Iloiseksi yllätykseksi uudella Energy dCi 110-moottorilla varustettu Megane on varsin nautinnollinen ajettava.

Suuri vaikutus ajomukavuuteen on kasvaneella vääntömomentilla.

260 Newtonmetrin huippuvääntö on käytössä moottorin kiertäessä 1 750 kierrosta minuutissa.

Runsas alavääntö lisää ajomukavuutta, mutta auttaa myös osaltaan pienen kulutuksen saavuttamisessa.

Tasaisessa ajossa autolla on mahdollista ajaa isolla vaihteella pitäen moottorin kierrokset alhaisina. Myös kevyet kiihdytykset onnistuvat ilman moottorin turhaa kierrättämistä.

Tosin moottorin kierrokset kannattaa pitää huippuväännön alueella. Jos kierrokset putoavat alle 1 500:n, ei kaasua painaessa tapahdu juuri mitään.

Vaikka tämä dCi 110 ei tuota kuin nimensä mukaiset 110 hevosvoimaa, saa moottorin runsas vääntö auton tuntumaan paljon tehokkaammalta.

Suorituskykyä riittää myös ohituksiin maantiellä. Ajomukavuutta erityisesti matka-ajossa lisää myös moottorin kohtuullisen hiljainen käyntiääni, jota on saatu vaimennettua edeltäjään verrattuna.

 

Viiden litran yhdistettyyn kulutukseen pääsee helposti.”

Aivan virallisen kulutuksen kaltaisiin lukemiin voi olla melko mahdotonta päästä, mutta aika pienellä kulutuksella Megane silti liikkuu.

 

Viiden litran yhdistettyyn kulutukseen pääsee helposti. Mitä tarkempana on vaihteiden ja kaasunkäytön kanssa, sitä pienemmäksi kulutus muodostuu.

Kuljettajaa on tässä auttamassa vaihto-opastin, ja pysähdyksissä voi hyödyntää automaattista start/stop-toimintoa.

Vaihteistona on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto, jonka kohtuullisen pitkät välitykset tuntuvat sopivan hyvin tälle moottorille.

Energy dCi 110 -dieselin lisäksi Meganeen on saatavilla aivan uusi, 1,2-litrainen turboahdettu Energy TCe 115 –bensamoottori.

Uudistuneen tekniikan lisäksi Megane on saanut myös pientä ulkoista päivitystä.

Esimerkiksi LED-päiväajovalot ovat nyt vakiona Dynamique-malleissa ja tarjolla lisävarusteena Expression-malleihin.

Lisäksi sisustusverhoiluja on uusittu.

Renault Megane Energy dCi 110-mallin lähtöhinta on 22 985,64 euroa.

Janne Suomalainen / Automafia.net

Renault Megane Energy dCi 110

Moottori: diesel, 4-sylinterinen turbo

Iskutilavuus: 1 461 cc

Teho: 81 kW (110 hv) / 4 000 rpm

Vääntö: 260 Nm / 1 750 rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaalivaihteisto

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 12,1 sekuntia

Huippunopeus: 190 km/h

Yhdistetty kulutus: 3,5 l/100km

CO2-päästöt: 90 g/km

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

#turkulainen