Kuukauden koeajo: Uusi Renault Megane on sekä taloudellinen että hyvä ajaa

1,5-litrainen dCi on Renaultin suosituin moottori ja on käytössä monessa Renault-mallissa. Nyt tämä suosikki on päivitetty ja ensimmäisenä uuden version on saanut keulalleen Renault Megane.

Automafia

Automafia

Automafia

Taloudellinen vai hyvä ajaa? Jos auton ostaja on joutunut joskus valitsemaan jommankumman, enää tätä ei tarvitse pohtia.

Moottoritekniikan ja erityisesti turboahtamisen kehittyminen entistä hienostuneemmaksi mahdollistaa näiden kahden ominaisuuden yhdistämisen sujuvasti samaan autoon.

Tästä on hyvänä esimerkkinä uudistuneella 1,5-litraisella moottorilla varustettu Renault Megane.

1,5-litrainen dCi on Renaultin suosituin moottori ja on käytössä monessa Renault-mallissa.

Nyt tämä suosikki on päivitetty ja ensimmäisenä uuden version on saanut keulalleen Renault Megane.

Kiinnostavinta uutuudessa on tietysti ennätyksellisen alhaiset kulutus- ja päästölukemat.

Yhdistetty kulutus on ainoastaan 3,5 l/100 km ja hiilidioksidi- eli CO2-päästöt 90g/km. CO2-päästöt ovat pudonneet huimat 15 prosenttia edeltävään dCi 110-moottoriin verrattuna.

 

Kasvanut vääntö-momentti tekee polttoaine-pihistä autosta tehokkaan.”

Pelkistä kulutuslukemista puhuminen antaa kuitenkin väärän kuvan autosta.

 

Yleensä pieni kulutus merkitsee pientä moottoria ja huonoa suorituskykyä, mikä taas latistaa ajonautintoa.

Iloiseksi yllätykseksi uudella Energy dCi 110-moottorilla varustettu Megane on varsin nautinnollinen ajettava.

Suuri vaikutus ajomukavuuteen on kasvaneella vääntömomentilla.

260 Newtonmetrin huippuvääntö on käytössä moottorin kiertäessä 1 750 kierrosta minuutissa.

Runsas alavääntö lisää ajomukavuutta, mutta auttaa myös osaltaan pienen kulutuksen saavuttamisessa.

Tasaisessa ajossa autolla on mahdollista ajaa isolla vaihteella pitäen moottorin kierrokset alhaisina. Myös kevyet kiihdytykset onnistuvat ilman moottorin turhaa kierrättämistä.

Tosin moottorin kierrokset kannattaa pitää huippuväännön alueella. Jos kierrokset putoavat alle 1 500:n, ei kaasua painaessa tapahdu juuri mitään.

Vaikka tämä dCi 110 ei tuota kuin nimensä mukaiset 110 hevosvoimaa, saa moottorin runsas vääntö auton tuntumaan paljon tehokkaammalta.

Suorituskykyä riittää myös ohituksiin maantiellä. Ajomukavuutta erityisesti matka-ajossa lisää myös moottorin kohtuullisen hiljainen käyntiääni, jota on saatu vaimennettua edeltäjään verrattuna.

 

Viiden litran yhdistettyyn kulutukseen pääsee helposti.”

Aivan virallisen kulutuksen kaltaisiin lukemiin voi olla melko mahdotonta päästä, mutta aika pienellä kulutuksella Megane silti liikkuu.

 

Viiden litran yhdistettyyn kulutukseen pääsee helposti. Mitä tarkempana on vaihteiden ja kaasunkäytön kanssa, sitä pienemmäksi kulutus muodostuu.

Kuljettajaa on tässä auttamassa vaihto-opastin, ja pysähdyksissä voi hyödyntää automaattista start/stop-toimintoa.

Vaihteistona on kuusinopeuksinen manuaalivaihteisto, jonka kohtuullisen pitkät välitykset tuntuvat sopivan hyvin tälle moottorille.

Energy dCi 110 -dieselin lisäksi Meganeen on saatavilla aivan uusi, 1,2-litrainen turboahdettu Energy TCe 115 –bensamoottori.

Uudistuneen tekniikan lisäksi Megane on saanut myös pientä ulkoista päivitystä.

Esimerkiksi LED-päiväajovalot ovat nyt vakiona Dynamique-malleissa ja tarjolla lisävarusteena Expression-malleihin.

Lisäksi sisustusverhoiluja on uusittu.

Renault Megane Energy dCi 110-mallin lähtöhinta on 22 985,64 euroa.

Janne Suomalainen / Automafia.net

Renault Megane Energy dCi 110

Moottori: diesel, 4-sylinterinen turbo

Iskutilavuus: 1 461 cc

Teho: 81 kW (110 hv) / 4 000 rpm

Vääntö: 260 Nm / 1 750 rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaalivaihteisto

Voimansiirto: etuveto

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 12,1 sekuntia

Huippunopeus: 190 km/h

Yhdistetty kulutus: 3,5 l/100km

CO2-päästöt: 90 g/km

Kommentit

Vai että pääsee 5 litran keskikulutukseen helposti. Siihen pääsi helposti 10 vuotta vanhalla samantehoisella Seat Toledo 1.9 TDi-dieselilläkin, joten ihmekös tuo.

MH

Kokemuksesta suhtaudun epäillen näihin ranskalaisiin ihmeisiin. Korjaamot ovat tulleet tutuiksi ransakalaisten "laatu autojen" kanssa.

Pappa

Kokemuksesta suhtaudun epäillen näihin ranskalaisiin ihmeisiin. Korjaamot ovat tulleet tutuiksi ransakalaisten "laatu autojen" kanssa.

Pappa

Sisälle kuuluva melu on päätähuimaava, perusmallissa äänentoistojärjestelmä on luokattoman huono (äänenlaatu, liitettävyys), penkit ovat kovat eivätkä tue kaarreajossa.... Sisustan muovi vastaa lähinnä ämpärimuovia...

Auto on o.k ajettava, juu. Ei se missään nimessä hyvä ole.

niin

Oletko edes ajanu nykyistä Rellua? Minulla on Renault Megane 2005-malliltaan, joka on minulla ollut vuodesta 2006 lähtien.
Auto on ollut aika lähellä sitä, mitä siitä ilmoitetaankin. Mutta on siinä ollut vikojakin, nimittäin muutamat sähköviat on olleet lähes riesana. Kuitenkin ne on saatu kuntoon, ja auto toimii, kuten pitääkin.

Pertti Haavisto, Riihimäeltä

Enhän voisi ajamatta moisia kommenteja autosta latoa... Melun osatekijänä voivat tietenkin olla myös renkaat, mutta veikkaan, ettei tuosta hiljaista saisi millään renkailla. Äänentoistojärjestelmän osalta seuraavaa; kyseessä on vuosimallin 2012 ajoneuvo, jonka verollinen hinta lähentelee kolmeakymppiä, eikä siinä ole USB-liitäntää vakiona? Ei edes suoraa AUX-in paikkaa, vaan kaksinapainen. Tämä olisi sinänsä ymmärrettävää, mikäli soitin olisi mahdollista vaihtaa edes etäisen järkevästi.

niin

Kyllä on kiva lukea oikeata tietoa uudesta autosta, josta on jo noin paljon käyttäjäkokemusta ! On se Rellukauppa käynyt vilkkaasti. Vai onko kyseessä sellaiset asiantuntijat jotka ovat niinsanottuja hevosmiesten tietotoimiston sananlähettiläitä ? Mahtaako heillä olla oikein omakohtaista kokemusta ko. ajoneuvosta ? Toisaalta, miksi he ovat menneet ostamaan maineeltaan huonon auton ? Epäilen kuitenkin, että kyseessä ovat yksinkertaisesti vain pahansuovat, kaikkea mollaavat kyydistä pudonneet ressukat . Lienenkö ihan väärässä ?

Jori Karma

Kolmisen vuotta olen ajanut vanhemmalla Rellun 1.5 dCi:llä ja keskikulutus on talvella 3.8 ja kesällä 4.4. Kesällä kulutusta nostaa säännöllinen moottoritiellä ajaminen ja sen myötä nopeuden nousu. Ajan jopa muuta liikennevirtaa pikkuisen lujempaa ja ohitukset sujuvat helposti myös motarin ulkopuolella.

Jiipee

Kahdella Meganella olen nyt ajanut seisemän vuotta ,muut mallit mukaanlukien 30-vuotta n. 900-tuhtta yhteensä !Ajoista on kulustus ja korj. kuluista tarkat kirjanpidot tyytyvänen olen ollut!

Eläkeläinen !

Mitenkähän paljon yhteistä on vanhoissa Meganeissa verrattuna uuteen? Näiden
uutuuksien hyvyyden ja kestävyyden näkee vasta sen 10v. jälkeen. Vaikka päästöt pie-
net. Eiköhän ole niin, että yksilöt kestävät merkistä riippumatta. Vaan noiden vikalistojen
paremmassa päässä yleensä samat merkit. Japanilaiset pääasiassa. Häntäpäässä yleensä
tietyt amerikkalaiset. Sekä Ranska ja Italia. Keskivälillä sitten saksalaiset, (missä sitten ovatkaan valmistettuja)? Merkkejä en viitsi luetella, katsokaa itse.

Korpraali res.

Vanhat on tiedot näillä palstoilla kommentoivilla. Rellu, ja erityisesti uuskoppanen Megane/Scenic, on ranskalaisista autoista selvästi tänä päivänä vähävikaisin myös sähkövikojen osalta. Vikojen osalta jopa eurooppalaisia parempi mm. ADAC & TÜV -raportit.

Ja mitä tulee NIIN -nimimerkin väitteisiin sisustan "ämpärimuovista", niin voin kertoa, että esim. Scenicin kojelauta on jopa vähemmän muovisen näköinen kuin VAG -konsernin tuotteet... Audi mukaan lukien.

Testaa ennen kuin oletat

"Uusista, alle 3 vuoden ikäisistä henkilöautoista erityisesti ranskalaiset jäävät kiinni katsastuksessa, kertoo A-Katsastuksen tilasto. Kaikkein huonoimmaksi sijoittui Renault Laguna: vuonna 2005 käyttöön otetuista Lagunoista miltei 29 prosenttia passitettiin korjaamolle" TEKNIIKKA JA TALOUSLEHTI :)

TUTKI ENNENKUIN OLETAT

Voe hitsi miten huonoja. Siis nuo amerikkalaiset. Harmi sinänsä että myös nuo
Renaultit. Melkeen kaikki mallit ja myös muut ranskalaiset. En nyt haluaisi olla ranskalais-
ten autojen myyjä. Mihin helvett. on hävinnyt tuo klassisten automerkkien tuotekehittely?
Moottoripyörissä tuo nähtiin. Englanti oli huipulla, minne hävisi nämä BSA,ROYAL,
AJS, Triumph, Norton, ynnä muut? Masinistipuolella kai?

Korpraali res.

Minulla oli 1995 Laguna ja ajoin sillä 15 vuotta, jonka jälkeen ruoste ja uuden himo laittoi vaihtoon. Ainoa vika oli virranjakajan halkeama koko aikana. Ai niin, akku meni kerran uusiksi.
Olin erittäin tyytyväinen.
Ilmeisesti joko laatu on laskenut uusien vempaimien mukana tai vain marisijat kirjoittavat.

Olenko poikkeus