Tiesitkö tätä? Perinteinen hernekeitto on oikeaa superruokaa

Hernekeitto sisältää paljon liukoista kuitua, joka tasaa verensokeria ja pitää kylläisenä.

Teppo Johansson / Ateljee Unlimited Oy

Erikoistutkija Iris Erlund Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) sanoo, että todellista superruokaa löytyy lähempää kuin moni huomaakaan.

– Kaikki Suomessa kasvavat marjat ovat superterveellisiä. Ja tänä vuonnahan on ollut erinomainen marjasato, Erlund sanoo.

Mustikka päihittää ravintoarvoiltaan mennen tullen kaukaa tuodun goji-marjan, tyrnillä ja karpalolla arvellaan olevan suorastaan huikeita terveysvaikutuksia. Erlund muistuttaa, että ei pidä unohtaa kotimaisia kasviksia ja hedelmiä. Vanha sanonta omena päivässä pitää lääkärin loitolla ei ole lainkaan tuulesta temmattu.

– Myös kaikki vihreät kasvikset ovat superruokaa, samoin ruisleipä, kaurapuuro ja hernekeitto, Erlund sanoo.

Hernekeitto?

– Kyllä. Se on monelle yllätys. Mutta hernekeitto sisältää todella paljon liukoista kuitua, joka tasaa verensokeria ja pitää kylläisenä. Monet perinteiset ruuat ovat tietyllä tavalla superruokaa juuri tästä syystä. Pulla ja hampurilaiset sen sijaan nostavat verensokerin nopeasti, mutta se myös laskee yhtä nopeasti ja taas pitää napostella jotain, Erlund selittää.

 

Super-pulvereilla ei voi korvata epäterveellisen ruokavalion puutteita.”

 

Erlund korostaa päivittäisten valintojen tärkeyttä. Hän muistuttaa, etteivät superfoodit edistä terveyttä, elleivät ravinnon muut osat ole kohdillaan.

– Superpulvereilla ei voi korvata epäterveellisen ruokavalion puutteita, hän muistuttaa.

Erlund uskoo kotimaiseen ruokaan ja siihen, että siinä on tarpeeksi superia sellaisenaan.

– Kun syö paljon kotimaisia marjoja ja kasviksia, ei tarvita erikoisen kuuloisia jauheita ja vieraita marjoja.

– Kotimainen marja on helpompi ottaa pysyväksi osaksi omaa ruokavaliota, kuin sen vieras serkku, sillä se on tunnetasolla tuttu vaikka ei olisi aikaisemmin sitä syönytkään. Vieraat ruoka-aineet jäävät helpommin vain lyhyeksi kokeiluksi, Erlund sanoo.

 

Kotimainen rypsiöljy on aivan mahtava tuote, joka ei häviä lainkaan oliiviöljylle.”

 

Marjoista Erlundin omia suosikkeja ovat mustikka ja mustaviinimarja, jotka kumpikin ovat todellisia vitamiinipommeja.

– Lisäksi kala on oikeaa superruokaa ja sitä pitäisikin syödä vähintään kaksi tai kolme kertaa viikossa erilaisia kalalaatuja vaihdellen. Kirjolohi ja siika ovat rasvojensa puolesta parasta superruokaa, samoin silakka.

– Myös kotimainen rypsiöljy on aivan mahtava tuote, joka ei häviä lainkaan oliiviöljylle. Pehmeät rasvat ylipäätään ovat hyviä, mutta nimenomaan rypsiöljy on erityisen hyvää sellaiselle, joka ei syö kalaa, sillä se muodostaa elimistössä samanlaisia pitkäketjuisia rasvahappoja kuin kala, Erlund sanoo

Erlund nostaa superruokien pitkälle listalle myös erilaiset yrtit, pähkinät ja siemenet, jotka sisältävät huomattavan määrän eri ravintoaineita.

– Lisäksi niillä saadaan ruokaan vaihtelua, mikä vaikuttaa syömisen mielekkyyteen, Erlund muistuttaa.

Mika superfood?

Superfood ja superruoka ovat markkinointitermejä, joilla tarkoitetaan yleensä tavallisen ruoan ja lääkinnällisempien yrttien välimaastoon asettuvia, luonnonmukaisesti tuotettuja ruokia, joilla on vahva kulttuurihistoria ja poikkeuksellisen korkea sekä monipuolinen ravinnepitoisuus.

Superruoka sisältää luonnon raaka-aineita, jotka ovat varastoineet itseensä mm. mineraaleja, vitamiineja ja antioksididantteja.

Esimerkiksi karpalo, mustaherukka tai mustikka ovat superruokaa.

Superruuassa ei ole E-koodeja, lisäaineita tai muita ruoka-aineita.

Suomen luonto on superruuan aarreaitta marjoineen ja villivihanneksineen. Esimerkiksi kotimainen nokkonen sisältää C-vitamiinia viisinkertaisen määrän appelsiiniin verrattuna.

Oiva esimerkki superfoodista on kotimaisissa metsissä kasvava koivun lahottajasieniin kuuluva pakurikääpä.

Maailman ravinnerikkaimpia ruokia ovat mm. spirulina, chlorella, kasviplanktoni, maca, raaka kaakao, goji-marja, aloe vera, noni, emomaito ja mehiläisten siitepöly.

Written by:

Inka Töyrylä

Ota yhteyttä