Ylilääkärin suositus: Pähkinät ja kananmunat ovat mummun ja vaarin superfoodia

Ylilääkäri Veli-Pekka Valkonen muistuttaa, että ravitsemuksella on suuri merkitys ikäihmisen elämänlaatuun.

Avire-yhtiöt ja Wilhelmiina Palvelut Oy

Ylilääkäri Veli-Pekka Valkonen on erityisen huolissaan ikäihmisten vajaaravitsemuksesta. Ulkonäöstä ei voi hänen mukaansa päätellä, saako vanhus ravinnostaan riittävästi energiaa.

– Ravitsemuksella on suuri merkitys ikäihmisen elämänlaatuun. Heikentynyt ravitsemus johtaa haurastumiseen, ja sitä kautta avun tarpeeseen.

Valkonen kertoo, että esimerkiksi lonkkaleikkausten jälkeen monipuolinen ravinto on nopeuttanut parantumista.

Häntä ei huoleta niinkään vanhuksen ylipaino, vaan riittävä proteiinin ja energian saanti. Ihmisen keho sietää ylilääkärin mukaan kohtuuttoman pitkään epäterveellistä ravintoa.

– Jotkut vanhukset syövät kotonaan vain paahtoleipää ja jogurttia, josta he saavat energiaa, mutta proteiineja vain vähemmän.

Valkonen sanoo, että itse naudan maksasta valmistettu maksalaatikko on erinomainen ravinnon lähde.

– Maksalaatikossa on esimerkiksi runsaasti rautaa ja A-vitamiinia.

Eineslaatikkoa hän ei kuitenkaan suosittele, sillä tuotantoeläinten maksassa saattaa olla paljon haitallisia aineita. 

Raakamakkarat, joihin myös siskonmakkara kuuluu, ovat Valkosesta myös oivia raaka-aineita. Niiden nitraattipitoisuus on alhaisempi kuin muiden ruokamakkaroiden.

 

Itse tehdyssä maksa-laatikossa on runsaasti rautaa ja A-vitamiinia.”

 

Varsinaisiksi täsmäaseiksi Valkonen suosittelee pähkinöitä ja siemeniä.

– Pähkinää voi syödä hyvin 40–60 grammaa päivittäin, ilman painonnousun riskiä. Päinvastoin eräiden tutkimusten mukaan tuon määrän päivittäin syövien työikäisten naisten paino on jopa laskenut.

Toinen edullinen ja helppo ravinnonlähde on kananmuna.

– Puheet kolesterolista voi unohtaa. Viisi kananmunaa viikossa voi hyvin syödä. Jos vastapainoksi syö vielä marjoja, ne estävät kolesterolin hapettumista, joka on vaarallisempaa kuin itse kolesteroli.

Valkonen kehottaa kiinnittämään huomiota myös säännöllisiin ruoka-aikoihin.

– Kun energian saanti on epäsäännöllistä, energia siirtyy rasvakudokseen.

Säännölliset ateriat elvyttävät aineenvaihduntaa. Valkonen on havainnut, että osa ikäihmisistä piristyy silminnähden jo parin kunnollisen aterioinnin jälkeen.

Written by:

Heli Koivuniemi

Ota yhteyttä