Ylilääkärin suositus: Pähkinät ja kananmunat ovat mummun ja vaarin superfoodia

Ylilääkäri Veli-Pekka Valkonen muistuttaa, että ravitsemuksella on suuri merkitys ikäihmisen elämänlaatuun.

Avire-yhtiöt ja Wilhelmiina Palvelut Oy

Ylilääkäri Veli-Pekka Valkonen on erityisen huolissaan ikäihmisten vajaaravitsemuksesta. Ulkonäöstä ei voi hänen mukaansa päätellä, saako vanhus ravinnostaan riittävästi energiaa.

– Ravitsemuksella on suuri merkitys ikäihmisen elämänlaatuun. Heikentynyt ravitsemus johtaa haurastumiseen, ja sitä kautta avun tarpeeseen.

Valkonen kertoo, että esimerkiksi lonkkaleikkausten jälkeen monipuolinen ravinto on nopeuttanut parantumista.

Häntä ei huoleta niinkään vanhuksen ylipaino, vaan riittävä proteiinin ja energian saanti. Ihmisen keho sietää ylilääkärin mukaan kohtuuttoman pitkään epäterveellistä ravintoa.

– Jotkut vanhukset syövät kotonaan vain paahtoleipää ja jogurttia, josta he saavat energiaa, mutta proteiineja vain vähemmän.

Valkonen sanoo, että itse naudan maksasta valmistettu maksalaatikko on erinomainen ravinnon lähde.

– Maksalaatikossa on esimerkiksi runsaasti rautaa ja A-vitamiinia.

Eineslaatikkoa hän ei kuitenkaan suosittele, sillä tuotantoeläinten maksassa saattaa olla paljon haitallisia aineita. 

Raakamakkarat, joihin myös siskonmakkara kuuluu, ovat Valkosesta myös oivia raaka-aineita. Niiden nitraattipitoisuus on alhaisempi kuin muiden ruokamakkaroiden.

 

Itse tehdyssä maksa-laatikossa on runsaasti rautaa ja A-vitamiinia.”

 

Varsinaisiksi täsmäaseiksi Valkonen suosittelee pähkinöitä ja siemeniä.

– Pähkinää voi syödä hyvin 40–60 grammaa päivittäin, ilman painonnousun riskiä. Päinvastoin eräiden tutkimusten mukaan tuon määrän päivittäin syövien työikäisten naisten paino on jopa laskenut.

Toinen edullinen ja helppo ravinnonlähde on kananmuna.

– Puheet kolesterolista voi unohtaa. Viisi kananmunaa viikossa voi hyvin syödä. Jos vastapainoksi syö vielä marjoja, ne estävät kolesterolin hapettumista, joka on vaarallisempaa kuin itse kolesteroli.

Valkonen kehottaa kiinnittämään huomiota myös säännöllisiin ruoka-aikoihin.

– Kun energian saanti on epäsäännöllistä, energia siirtyy rasvakudokseen.

Säännölliset ateriat elvyttävät aineenvaihduntaa. Valkonen on havainnut, että osa ikäihmisistä piristyy silminnähden jo parin kunnollisen aterioinnin jälkeen.

Written by:

Heli Koivuniemi

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Onks tässäkin nyt se, että maapähkinöitä ei lasketa "pähkinöihin". Jos näin on, niin se pitäis mainita, suomeksi pähkinä varsin usein tarkoittaa juurikin maapähkinää.

purtavaksi (ei varmistettu)

Pähkinä on hyvä ja terveellinen vaihtoehto makeille pullille ja karkeille. Kalaa ja vihannekset eri muodoissa on ikäihmisille terveellistä, niinkuin meille kaikille!

Maksaa voi syödä, mutta ei viikottain.

Terveesti eteenpäin (ei varmistettu)

Miksei kaupoissa ole suolatonta leipää ? Järjestään yksi prosentti suolaa. Itselläni tuli verenpainetauti ja hävisi ilman lääkkeitä kun lopetin kokonaan kaupan leipien syönnin ja siirryin kotileivontaan. Alapaineet laski muutamassa viikossa melkein 30 pykälää. Verenpainelääkkeistä on haittoja ihmisille, miksei viranomaiset puutu näin yksinkertaiseen asiaan että olisi terveellinen leipävaihtoehto.

Vaikutuksista ä... (ei varmistettu)

Suola on ihmiselle tärkeä aine, mutta mutta, pitää tietää mitä suolaa on hyvä syödä ja käyttyy. Mitkään pan suolat sun muut, eivät todellakaan täytä mitään terveyskriteereitä.
Ottakaahan selvää.
Leipä ongelma selviää myöskin sillä että leipoo itse omat leipänsä.

Pohtija (ei varmistettu)

Kun vanhuksille ei anneta terveyskeskuksissa proteiinipitoista ruokaa , niin lihakset surkastuvat, kun "syövät" itseään ja näin saadaan "nätisti" hoidettua eutanasia.

Näh nyt (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun