Kakolan funikulaari käyttöön vuonna 2017?

Funikulaarille varattu paikka on tässä, suurin piirtein Linnankatu 57:n kohdalla.

Teemu Nurmi

LIIKENNE Rinnehissihanke nytkähtänee lopullisesti eteenpäin.

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodelle 2016 on esitys Kakolanmäen funikulaarin eli rinnehissin rakentamisesta.

Asia on viimeistään nyt ajankohtainen, koska Turun Kiinteistöliikelaitoksen ja Senaatti-kiinteistöjen sopimuksen mukaan myös Senaatti-kiinteistöt osallistuu funikulaarin kustannuksiin 500000 eurolla, jos funikulaari toteutetaan seitsemän vuoden kuluessa siitä, kun kaava on tullut lainvoimaiseksi. Se seitsemäs vuosi käynnistyy vuodenvaihteessa 2015-16.

Funikulaari -hanketta on veivattu kaupungissa vuosia. Taustalla on tehty pitkään valmistelevia töitä. Jo keväällä 2012 Turkulainen uutisoi Kiinteistöliikelaitoksen saaneen viisi tarjousta hisseistä.

Samalla selvisivät ehdotusten hinnat ja tehtiin laatupisteytys. Tarkoitus oli löytää taho, jonka kanssa jatkoneuvotteluja jatkettaisiin.

Hanke on sittemmin ollut ”jäissä” ja lähes kaikki valmistelut on aloitettava alusta.

– Pitää ensin odottaa päätöksenteon etenemistä. Jos syntyy päätös rakentamisesta, voisimme päästä vuoden 2016 alussa kilpailuttamaan ja suunnittelemaan ja ehkä kesällä rakentamaan. Siinä tapauksessa funikulaari voisi olla käytössä vuonna 2017 puolella, rakennuttamispäällikkö Janne Laine Kiinteistöliikelaitokselta kertoo.

Funikulaarien tekniikoissa on Laineen mukaan saattanut muutaman vuoden aikana tapahtua hieman kehitystä, mutta järjestelmätoimittajien parhaiden kärki ei liene muuttunut muutamassa vuodessa.

– Hinnatkin ovat samaa luokkaa kuin muutama vuosi sitten. Järjestelmän voi nyt saada jopa halvemmalla kuin aiemmin maailman taloustilanteen takia, Laine arvioi.

Laine mainitsi kolme vuotta sitten Turulla olevan katsottuna sopiva referenssikohde. Samanlaista Vilnan Gediminan rinnehissiä ulkonäöltään muistuttavaa funikulaaria Turku hakee edelleen.

Suomessa on tällä hetkellä yksi käytössä oleva funikulaari. Se sijaitsee Kolilla. Myös Turun seudulla on aikoinaan ollut rinnehissi.

Tietokirjailija Mikko Laaksonen kertoo, että hissi on ollut Paraisten kaivoksella ainakin 1950-luvulle asti ja sitä on käytetty kalkkimalmin nostossa.

Funikulaari eli rinnehissi

Funikulaari on jyrkillä rinteillä käytettävä kuljetusrata.

Funikulaari on kalteva rata, jossa kulkee kiskoilla omilla pyörillään vaunuja, joiden vetovoimalähteenä on yläaseman kautta kulkeva vetokaapeli.

Turun funikulaarihanke käynnistyi vuonna 2010, jolloin Kakolan asemakaava tuli lainavoimaiseksi.

Kakolanmäki on korkea ja mäelle johtavat katuyhteydet ovat raskaita nousta, vaikka niiden kaltevuutta on pyrittykin loiventamaan. Asemakaavassa on varattu tila funikulaarin rakentamiseen. Funikulaarin paikaksi on tarkentunut Kakolanmäen Aurajoen puoleisen rinteen länsireuna.

Vuonna 2012 hanke nousi jälleen puheenaiheeksi ja vuonna 2013 kaupunkisuunnittelu- ja ympäristölautakunnalle ehdotettiin, että funikulaari olisi osa Kakolanmäen joukkoliikenneratkaisua.

Kakolan vankila-alueen päärakennuksen omistus siirtyi kesällä 2015 Verkaranta Kiinteistöt Oy:lle.

Written by:

Teemu Nurmi

Ota yhteyttä