Osaatko käyttää nyhtökauraa, Härkistä ja Mifua? Keittiömestarin neuvoilla onnistut

Härkis-bulgogi vaatii muutaman työvaiheen ja paljon pilkkomista, mutta lopputulos on sen arvoinen.

Jukka Heiskanen

Keittiömestari ja ruokakirjailija Tatu Lehtovaara kirjoitti keittokirjan kasviproteiineista. Hän kannustaa sekaruokaa syöviäkin opettelemaan niiden käyttöä. - Ne ovat maittavia vaihtoehtoja, jos haluaa keventää ruokavaliotaan tai vain vähentää lihan syömistä, Lehtovaara kannustaa.

Jukka Heiskanen

Bulgogin kasviksia ja sieniä paistetaan pannulla vain hetkinen.

Jukka Heiskanen

Nyhtökaura sopii hyvin keittoihin, pataruokiin, tortilloihin, wokkiruokiin tai pihveiksi, kuten kuvassa.

Jukka Heiskanen

Mifua voi hyödyntää keitoissa, pataruuissa, wokeissa, salaateissa, piirakoissa ja munakkaissa.

Jukka Heiskanen

Tatu Lehtovaaran uusin ruokakirja on kattava käyttöopas kasvipohjaisille proteiineille.

Jukka Heiskanen

RUOKA Lihankorvikkeina markkinoitavat kasvipohjaiset proteiinivalmisteet vaativat kotikokilta rohkeutta ja reipasta maustamista.

Aikaansa seuraava kotikokki ei ole voinut välttyä kasvipohjaisten proteiinivalmisteiden hyökyaallolta.

Lähes jokaisen lähikaupan valikoimissa on näyttävästi nyhtökauraa, Härkistä ja Mifua, sekä vaihteleva määrä muita vaihtoehtoja.

Lihankorvikkeena kaupatut proteiinituotteet ovat saaneet kotikokkeja hieman hämilleen. Mitä niistä voi tehdä? Mikä sopii mihinkin ja kuinka niitä käsitellään?

Keittiömestari Tatu Lehtovaara vastaa kysymyksiin kirjassaan Vaihtoehdot lihalle. Hän ei puhuisi korvikkeista. Yhdistäviä tekijöitä ei ole.

– Lihankorvike on vähän turhan määritelmä: jos syö tofua, syö tofua, eikä korvaa jotain, Lehtovaara sanoo.

– Kasvipohjaiset tuotteet ovat kaikin puolin eri asia, vaikka joissain on pyritty lihankaltaiseen suutuntumaan.

Keittiömestari uskoo kasvipohjaisten proteiinivalmisteiden tulleen jäädäkseen. Ajan henki on sellainen, että lihansyöntiä halutaan vähentää monista syistä.

Hän laskee niiden eduksi eettisyyden ja terveysvaikutteisuuden lisäksi nopeuden ja helppouden.

– Kasviproteiinit ovat hyvä hätävara. Ne valmistuvat nopeasti, koska niiden kypsentäminen tai hauduttaminen on turhaa, Lehtovaara sanoo.

Hän muistuttaa, että kasviproteiinia käytettäessä aterian onnistuminen on pitkälti kiinni maustamisesta: mausteita pitää laittaa ronskilla kädellä, koska valmisteiden oma maku on hyvin mieto.

– Jos vain korvaa lihan tai kalan, joihin riittää mausteeksi vaikka vain suola ja pippuri, on lopputulos väistämättä valju.

Lehtovaara neuvoo aloittamaan vaihtoehtoisten proteiinien käytön valmistamalla ensin maukkaan kastikkeen. Kun siihen lisää haluamaansa proteiinivalmisteen, onnistuu varmasti.

Yksi keino on korvata vain osa lihasta.

– Jos laittaa esimerkiksi jauhelihakastikkeeseen kolmasosan kasviproteiinia, sitä harva edes huomaa, Lehtovaara vinkkaa ja huomauttaa, että samalla syntyy rahallista säästöä.

Hiljalleen repertuaariaan voi laajentaa.

– Tärkeintä on suhtautua vaihtoehtoisiin tuotteisiin ennakkoluulottomasti, Lehtovaara sanoo.

Hän itse käyttää niitä noin 20–30 prosenttisesti niissä ruuissa, joissa ennen käytti eläintuotteita.

– Syy on paitsi eettinen, myös hyvinvointiin liittyvä. Kun syön paljon lihaa, minulta menee puhti.

Tofu

Valmistetaan soijapavusita keitetystä, maidonkaltaisesta ensteestä - soijamaidosta. Tofun juuret ovat Kiinassa ajalta ennen ajanlaskumme alkua.

Seitan

Vehnän proteiinista eli gluteenista tehtyä taikinaa. Buddhan munkit aloittivat seitanin valmistuksen 1000-luvulla Kiinassa.

Tempe

Fermentoitut kasvistuote. Valmistetaan pavuista ja homesienestä. Kotoisin Indonesiasta, missä sitä on valmistettu satoja vuosia.

Quorn

Sieniproteiini, joka tuotetaan käymismenetelmällä. Mukaan lisätään pieni määrä munanvalkuaista, joten tuote ei sovellu vegaaneille. Kehitetty Britanniassa 1960-luvulla.

Oumph!

Ruotsalainen Oumph! valmistetaan soijaproteiinivalmisteesta, vedestä ja suolasta puristamalla tiukkaa massaa. Ei maistu soijalle, kuten soijavalmisteet yleensä.

Nyhtökaura

Suomalainen nyhtökaura valmistetaan kaurasta, herneestä ja härkäpavusta hiertämällä.

Härkis

Suomalainen tuote, jonka pääraaka-aineet ovat härkäpapu, herneproteiini ja ohramallasuute. Saattaa sisältää myös jäämiä vehnästä, rukiista tai kaurasta, joten ei ole täysin gluteeniton.

Mifu

Maidosta valmistettu ruokarae, joka muistuttaa raejuustoa. Mifulla voi korvata lihan, ja sitä voi käyttää lihan tapaan, tai sellaisenaan, kuten raejuustoa.

Lähde: Tatu Lehtovaara, Vaihtoehdot lihalle. Minerva, 2017

Lisää aiheesta

Testissä Härkis-härkäpapuvalmiste – näin se toimi lasagnessaNyhtökauraburgeri kaipaa mausteita – näin saat hampurilaiseen makuaOnko tattari uusi nyhtökaura? Ikivanha ruokakasvi nousi suosioon gluteenittomuuden ansiota
Written by:

Crista Lassfolk-Feodoroff

Ota yhteyttä