Lada-harrastaja paljastaa autohistoriansa heikon kohdan – "Yksi Samara minulla oli, neljä päivää"

Juha Laaksonen ja ”suojatit”. Vasemmalla perinteinen nappisilmä 1500 Combi. Oikealla Lada Niva ajalta, jolloin Neuvostoliitto muuttui Venäjäksi.

Kare Asp

Juha Laaksonen haluaa säilyttää autoistumisen historiaa.

Lada-autoilijoiden oman kerhon historia Suomessa alkoi 20 vuotta sitten.

Yksi kerhon aktiivijäsenistä on Juha Laaksonen.

– Tämä on tietyllä tavalla elämänmuoto. Kyse ei ole poliittisesta kannanotosta, vaikka välillä hupimielessä punaliput liehuvatkin kokoontumisista. Ei, vaan pyrkimyksenämme on säilyttää ja elvyttää häviävää ”luonnonvaraa”. Pyrimme siihen, etteivät kaikki Ladat menisi romuksi vaan merkittävä osa suomalaisen autoistumisen historiaa pysyisi toiminnassa. Aikanaan Suomessa oli paljon Ladoja. Mutta niitä meni todella iso määrä takaisin Venäjälle, kun kaupankäynti vapautui.

Ajoautona Laaksosella on tällä hetkellä Lada 1500 Combi vuosimallia 1985."

Juha Laaksonen on keskittynyt harrastamisessaan perinteisiin Ladoihin.

– Yksi Samara minulla oli. Neljä päivää.

Mutta neljän harrasteauton joukossa on myös ”Käkisalmen Quattro” eli nelivetoinen Niva. Auto on Riihimäen kaupungin entinen ajopeli, jolla työntekijät ovat viilettäneet kahvitunneille.

– Ostin sen kaupungilta tarjouskilpailun myötä. Tuntomerkit täsmäävät eli tästäkin löytyvät pyöreät lamput ja myös takaveto.

Ajoautona Laaksosella on tällä hetkellä Lada 1500 Combi vuosimallia 1985.

– Toimiva ja lämmin käyttöauto. Ja sillä ajaessa näkee usein peukun nousevan pystyyn, bensa-asemalla tulee usein vanhempi kaveri juttelemaan omista Lada-kokemuksistaan. Keskisormea ei ole näytelty. Auto lähtee käyntiin kovallakin pakkasella. Ja työkaluvalikoima on yksinkertainen, tietokoneita ei tarvita. Toki ihan niillä legendaarisilla sirpillä ja vasarallakaan ei pärjää…

Ilmastoinnin korvaa tervehenkinen meriheinän tuoksu varsinkin vanhemmissa autoissa."

Perheessä on myös niin sanottu länsiauto puolison käyttöä varten.

– Mutta kyllä hän on tälläkin ajanut.

Laaksosen Ladoista on kaksi käytössä, kaksi seisonnassa. Lisäksi on jokunen Lada ”jemmassa” purkuosien tarvetta varten. Myös lähipiiristä löytyy idän ihmeitä.

Oman kerhon jäsenenä Laaksonen on ollut kymmenisen vuotta.

– Osallistun kokoontumisiin, niin alueellisiin kuin valtakunnallisiin. Tietenkin olin mukana 20-vuotiskokoontumisessa Mobiliassa. Mukavan yhdessäolon lisäksi nautitaan kahvit ja tietenkin grillataan makkaraa. Näissä kokoontumisissa tapaa harrastajia, joilla voi olla juuri ylimääräisenä sellainen varaosa, jota itse tarvitsee. Ja päinvastoin. Osien saaminen on joskus hiukan kiven alla, vaikka tamperelaisyritys niitä tuokin maahan. Kauppa käy myös itärajan ylitse.

Kesän tullen Lada-harrastaja kaipaa ilmastointia.

– Sen korvaa tervehenkinen meriheinän tuoksu varsinkin vanhemmissa autoissa.

Ladasta on tullut jonkinlainen muoti-ilmiö.

– Tämän näkee hyväkuntoisen käytetyn kaluston pyyntihinnoista. Välillä mennään ylihinnan puolelle. No, onneksi tämä varmistaa sen että jos omaansa on myymässä, ei sitä tarvitse lahjoittaa.

Teksti: Kare Asp

Käyntiin Kummelista

Lada-kerhon toiminta käynnistyi 20 vuotta sitten.

Jotenkin kerhon toiminnalle on ominaista se, että alkusysäys tuli television Kummeli-sarjassa. Siellä Lada-ukot kokoontuivat sketsissä järven jäälle. – Tämä katkaisee kevään mukavasti-teemalla.

Tämä tunnetun historian ensimmäinen Lada-harrastajien tapaaminen esitettiin televisiossa 1995 ja antoi alkusysäyksen Mobilian koollekutsumaan toiseen kokoontumiskertaan vuonna 1997.

Tästä tapahtumasta alkaen on Lada Kerho ry virallisesti ollut olemassa.

Jäsenmäärä on nykyisin reilut 500.

Lisää aiheesta

Rakas Lada tekee paluun Suomeen – Itäautoille jättimäiset kokoontumisajot
Written by:

Ota yhteyttä