Musiikilla on vaikutusta ostopäätöksiin

Satu Korpelan ostopäätöksiin musiikki ei vaikuta ainakaan tietoisesti.
- En osta mitään vaan sen takia, että kaupassa soi hyvä musiikki. Silti mielestäni on parempi, että kaupassa soi musiikki, kuin ei ollenkaan. Se olisi ahdistavan hiljaista. Liian kova musiikki käy kuitenkin korviin, eikä pysty juttelemaan mitään.

Ella Airas

Musiikin käyttö brändin luomisessa on maailmalla kasvava trendi, johon Susanne Bäcksbackan mukaan ollaan Suomessa vasta heräämässä.

– Monet myymälät ovat kuitenkin huomanneet, että musiikilla voidaan vaikuttaa asiakkaiden mielikuviin ja tunteisiin, kertoo Bäcksbacka. Suomeen on tullut myös yrityksiä, jotka tarjoavat palveluja nimenomaan musiikkibrändäämiseen liittyen.

Teoston viime vuonna tekemän tutkimuksen mukaan yli puolet taustamusiikkia käyttävistä yrityksistä piti taustamusiikkia merkittävänä tekijänä liiketoiminnan kannalta. Musiikki vaikuttaa suuresti asiakkaiden mielipiteeseen yrityksestä ja rakentaa osaltaan myös yrityksen imagoa.

– 73 prosenttia vastaajista ilmoitti radion tärkeimmäksi taustamusiikin lähteeksi. Suosituimmat radiokanavat olivat Radio Nova, NRJ Energy, Radio Suomi sekä Iskelmä.

Britanniassa tehdyissä tutkimuksissa selvisi, että musiikilla on iso vaikutus asiakkaan ostokäyttäytymiseen. On todettu muun muassa, että oikein valittu musiikki voi muun muassa pidentää kaupassa vietettyä aikaa. Joka neljäs asiakas olisi jopa valmis maksamaan enemmän yrityksen palveluista, jos kaupassa soisi hyvä musiikki.

Bäcksbacka muistuttaa, että yritysten tulee kuitenkin muistaa, että musiikilla on aina esittäjänsä ja tekijänsä, jotka tarvitsevat työstään korvauksen. Yritys ei voi siis soittaa musiikkia ilman oikeuksia. Lupa pitää hankkia, jos yritys mielii soittaa jotain muuta kuin itse tuottamaansa musiikkia. Käyttöoikeudet musiikkiin saa helpoiten Teoston tai Gramexin nettisivuilta.

Pub Daily News Turussa ei soita mitään musiikkia, mutta vakioasiakkaat eivät tunnu siitä harmistuvan.

– Olemme pubi, jossa katsotaan urheilulähetyksiä ja raveja, ei siinä samaan aikaan voi oikein jukeboxia soittaa, tarjoilija Vera Kondratjeff kertoo.

Hän ei ole viiden vuoden työskentelynsä aikana kuullut kuin viitisen kertaa, että joku olisi musiikkia kaivannut.

– Muutaman kerran DBTL:n aikaan tänne on eksynyt joku ihmettelemään, missä musiikki on. Pääasiassa olemme saaneet kuitenkin vain positiivista palautetta siitä, että kuulee mitä toinen puhuu.

Mikä on teosto?

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry:n tehtävänä on huolehtia säveltäjien, sanoittajien ja sovittajien oikeuksista. Teosto myöntää heidän puolestaan musiikin käyttöoikeuksia yrityksille, yhdistyksille ja muille organisaatioille sekä kerää esitys- ja tallennuskorvaukset musiikin käytöstä. Kerättyjä korvauksia Teosto tilittää musiikin tekijöille ja kustantajille viidesti vuodessa.

Lähde: Teosto

Written by:

Ota yhteyttä