Järkevää ja rationaalista joukkoliikennettä

Tampere kehittää joukkoliikennettä hurjaa vauhtia, ja on tehnyt päätöksen raitiotien rakentamisesta. Se on hieno asia. Hervannan alueen työmatkaliikenne helpottuu, ja raitiotielinjan ulottuvilla on noin 20 000 asukasta ja työssäkävijää.

Entä mikä on tilanne Turussa? Sosiaalisessa mediassa voivotellaan ja kieritään itsesäälissä. Voi, kun mekin saataisiin ratikka – olihan meilläkin joskus sellainen. Nyt Turku jää selvästi Tampereen kehityksestä jälkeen.

Yksittäistä liikennehanketta tärkeämpää on kuitenkin asettaa keskiöön toimiva, moderni ja ajassa kehittyvä joukkoliikenne kaikille turkulaisille. Raitiotie voi tulevaisuudessa toimia osana Turun joukkoliikennejärjestelmää, mikäli sen hyödyt ylittävät kustannukset, ja se tuo aitoa lisäarvoa joukkoliikenteen kokonaisuuteen kaupungissamme.

Toki minäkin voisin välillä lasten kanssa ajella ihan huvin vuoksi ratikalla – suuren maailman meininkiä, vähän kuin Helsingissä.

Tulevien kuntavaalien keskeisenä teemana voisikin olla joukkoliikenteen kehittäminen kestävällä tavalla. Se voi kuitenkin tarkoittaa montaa muutakin asiaa, kuin raitiotien pohdintaa: ajoteiden kuntoon saattamista, kävelijöiden turvattomuuden vähentämistä, pyöräilymahdollisuuksien parantamista, sähkö- ja hybridiautojen käyttöasteen korotusta.

Seudullisen joukkoliikenteen uudistuksen myötä syntynyt Föli on kasvattanut matkustajamääriään koko ajan, ja tätäkin menestyksekästä tietä on syytä jatkaa eteenpäin.

Joukkoliikenteen kehittämisen voisi aloittaa yksinkertaisesti pyöräteistä keskusta-alueella. Talvipyöräily ja sähköpyörien vyöryminen markkinoille edelleen lisäävät pyöräilyä ja toivottavasti myös työmatkapyöräilyä – tehokasta hyötyliikuntaa. Yhtenä ongelmana on pyöräilijöiden (ja samalla muidenkin) turvattomuus keskustaliikenteessä. Vaaratilanteita piisaa moneen suuntaan – kävelijöiden, autoilijoiden ja pyöräilijöiden kesken.

Pariisissa tehtiin päätös ilmaisesta joukkoliikenteestä, jotta kaupungin saaste ja yksityisautoiluongelma saadaan kuriin. Meillä eivät päästöt ole sitä luokkaa, mutta mielestäni päätös oli kova veto, ja kertoo hienosta innovatiivisuudesta sekä rohkeudesta yrittää tehdä parempaa tulevaisuutta kaupunkilaisille.

Tulevissa kuntavaaleissa pitäisi ottaa järkevä joukkoliikenne yhdeksi teemaksi, mutta venyttää se yksittäisestä raitiotiekysymyksestä laajemman joukkoliikennekokonaisuuden parantamiseen Turulle sopivimmin keinoin.

Joukkoliikenteen kehittämisessä ei pärjätä pelkästään tunteella tai vertailemalla itseämme muihin kaupunkeihin. Tarvitsemme itsenäisiä, omaperäisiä ja rationaalisia päätöksiä kaikkien kuntalaisten hyväksi.

Juha Rantasaari

Kirjoittaja on Varsinais-Suomen Kokoomuksen toiminnanjohtaja.

Vierasblogi

Tässä blogissa kirjoittavat toimituksen vieraat.