Viinabrändejä ei pidä tuoda vähittäiskauppaan

Alkoholi on myrkky, joka aiheuttaa 60 eri sairautta. Se on Suomessa yleisin työikäisten kuolinsyy jopa 4000 vuosittaisessa tapauksessa, useammin kuin sepelvaltimotauti.  Alkoholin suurkuluttajia on jo puoli miljoonaa. Alkoholi aiheuttaa jopa miljardin vuosikustannukset, välillisesti jopa 3-5 miljardia. Se aiheuttaa myös mittaamattoman määrän sivullisten kärsimystä, haittoja ja turvattomuutta. Juominen vaikuttaa aina myös lähiympäristöön, erityisesti lapsiin. Vuosittain noin 600:lle vastasyntyneelle on äidin raskauden aikainen alkoholinkäyttö aiheuttanut jonkin asteisen vaurion. 1960-luvun kahdesta litrasta on naisten alkoholin kulutus kuusinkertaistunut ja miesten kaksinkertaistunut. Humalajuominen on lisääntynyt. Alkoholiveron korotuksilla on kokonaiskulutusta saatu onneksi alennettua puolella litralla noin 10 litraan 100%:sta alkoholia asukasta kohden.

Huolestuttavinta on lasten ja nuorten alkoholinkäytön ja humalajuomisen runsas kasvu ennen vuosituhannen vaihdetta. Vähintään kuukausittain alkoholia käyttää jopa 40% 16-vuotiasta nuorista ja noin 20% juo itsensä tosihumalaan. Alaikäisten alkoholinkäyttö myös lisää väkivalta- ja tapaturmariskejä, vahingoittaa nuoren kehitystä ja ennustaa riippuvuutta ja haittoja aikuisena.

Alkoholipolitiikan tavoitteena tulee olla erityisesti lasten ja nuorten suojeleminen alkoholin aiheuttamilta haitoilta. Eduskunnan käsittelyyn tulossa olevan lakimuutoksen myötä kaupoissa myytävien alkoholijuomien enimmäisväkevyyttä lisättäisiin 4,7 %:sta 5,5 %:iin. Vahvan oluen ja lonkeron lisäksi vähittäiskaupoissa voitaisiin myydä väkiviinapohjaisia juomasekoituksia, jotka vetoavat nuoriin. Näiden ”limuviinojen” tulo kauppoihin onkin erityisen ongelmallinen lasten- ja nuortensuojelun näkökulmasta.

Lakiesitys hyödyttää vähittäiskauppaa ja ulkomaista alkoholiteollisuutta Alkon kustannuksella sekä ulkoistaa haitat ja kustannukset julkisen sektorin kannettavaksi kasvattaen hyvinvointi- ja terveyseroja. Muutos toisi aivan uuden ja lapsille näkyvän kanavan markkinoida väkeviä viinoja vähittäiskaupassa, eikä muutos myöskään millään tavalla edistäisi alkoholin kulutuksen painottumista valvotumpiin olosuhteisiin ravintoloissa, mikä myös edistäisi ravintola-alan työllisyyttä.

Muutos olisi myös merkittävä uhka hyvässä kasvussa olevalle suomalaisille pienpanimoteollisuudelle. Kaupoissa myytävien alkoholituotteiden enimmäisväkevyyden nosto lisää kauppojen valikoimaa tuntuvasti ja samasta hyllytilasta tulee taistelemaan myös huima määrä kansainvälisiä viinabrändejä ja tuontioluita. Siinä välissä pienpanimoilla tulee olemaan todella ahdasta, sillä harvalla pienpanimolla on valmiuksia pärjätä hintakilpailussa, jonka muutos tulee tuomaan. 

Kommentit (1)

Kommentit

Jussi Tanhuanpään kirjoitus Turkulaisessa antaa avarammin näkemyksen asiasta.

Mikä tarve joillakin on aina holhota muita väärillä tiedoilla.
Alkoholin kulutus on laskenut muista syistä kuin veronkorotuksista, voisi sanoa että siitä huolimatta.
Mitä kielletympi sitä haluttavampi. Tuttua historiaa.

Nyky nuorten sivistystaso on pääosin korkea ja siksi siihen ei kuulu niin oleellisesti humalajuominen.

Hety

Eeva-Johanna Eloranta

Mitä pitäisi muuttaa, jotta maailmasta tulisi parempi? Kohmolainen kansanedustaja pohtii aikamme ilmiöitä maailmaparantajan näkökulmasta. Neljän lapsen äiti ei oikein kovin hyvin osaa/ehdi rentoutua, mutta yrittää valtiopäivätoimien ja pyykkivuoren välissä kuitenkin kuluttaa edes kuntoilupolun pohjaa sauvalenkeillä.