Piilota X Palauta

Kallis kaupunginjohtaja

57 Kommentoi

Vihreät olisivat olleet valmiit ”maksamaan” Helsingin kaupungin johtajan sopivasta valinnasta yhden guggenheimin, runsaat 100 miljoonaa euroa, – tietenkin veromaksajien rahoilla. Niin arvokkaaksi hinnoiteltiin apulaiskaupunginjohtajan virka helsinkiläisten vihreiden keskuudessa. Kun tehtävään kokoomuksen tuella valittiin sosiaalidemokraatti, vihreät kiukuspäissään kaatavat Guggenheim-museon.

Moni saattaakin kiittää vihreiden kiukuttelua sekä kokoomusta ja demareita tästä päätöksestä, jolla päästiin eroon kalliiksi ja turhaksi koetusta museohankkeesta.

Olen seurannut politiikkaa niin pitkään, että muistan Koijärven vihreiden aloittaneen arvostelemalla voimakkaasti kaikenlaista poliittista kähmintää. Ensimmäiset vihreät sulkupolvet, joihin kuuluivat muun muassa Ville Komsi, Heidi Hautala, Pekka Haavisto, Pekka Sauri, ja Satu Hassi vaativat puoluepolitiikasta vapaata poliittista päätöksentekoa Suomeen.

Se on unohtunut ja nyt vihreät hamuavat poliittisia virkoja siinä missä moititut puolueet muutenkin. Ministereinä, kaupunginjohtajina ja tietysti muissakin poliittisissa viroissa vihreiden osuus on jatkuvasti lisääntynyt. Eikä aiheetta, sillä puolueen poliittinen kannatus on kasvanut ja sen joukosta on voitu tarjota selvästi kyvykkäitä ja päteviä ehdokkaita poliittisia virkoja hoitamaan. Niihin kuuluu oman kokemuksenikin perusteella kiistatta myös Helsingin johtoon pyrkinyt Tuija Brax, jonka valitsemiseksi puolue olisi ainakin helsinkiläisen vihreän kaupunginvaltuutetun Kimmo Helistön mukaan ollut valmis hyväksymään korvaukseksi yhden guggenheimin.

Suutuspäissä annettuja varomattomia lausuntoja on kiireesti vedetty takaisin, mutta vahinko ehti jo tapahtua. Vetoaminen Guggenheim-hankkeen huonoon valmisteluun ja lupaus panostaa muuhun pääkaupungin taidetarjontaan eivät asiaa korjaa.

Puolueen puheenjohtajan Ville Niinistön viesti puolueen linjasta ei siksi olekaan kovin uskottava, kun hän patistaa vihreitä menestymään olemalla rohkeasti erilaisia, muutokseen tähtääviä ja suoraan kansalaisvaikuttamiseen uskovia.

 

Uuden moraalin aikakaudella olisi kunniakasta, jos kaikki puolueet luopuisivat poliittisin perustein jaetuista viroista.”

 

Nykyisellä uuden moraalin aikakaudella olisikin rehellistä ja kunniakasta, jos kaikki puolueet luopuisivat ensisijassa poliittisin perustein jaetuista viroista ja toimista. Kuntien johdossakin tulisi arvostaa ennen muuta osaamista ja kokemusta eikä puolueiden jäsenkirjoja. Vastenmielisenä muistelen aikoja, jolloin työsuhteen edellytyksenä niin ulkoministeriön virkoihin kuin pahimmillaan valtioneuvoston vahtimestariksikin oli puolueen jäsenkirja.

Tämäkin hallitus on jo ehtinyt kunnostautua vanhojen jakoperusteiden vaalimisessa. On vaikea ymmärtää miksi Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen johdossa tulee olla tasapuolisesti kokoomuksen ja sosiaalidemokraattien tukema henkilö ja mitä erityistä etua on siitä, että sosiaalisin perustein asuntoja nuorille rakennuttavassa yhteisössä on keskustalaisia pilvin pimein. Eivät kansalaiset lyö vetoa yhtään enempää eikä asuntoja tehdä yhtään halvemmalla sen vuoksi, että johdossa on poliittisen taustan omaavia henkilöitä. Rahan ja etujen jakoon se kyllä vaikuttaa ja vaarallista sitoutuneisuutta sen sijaan syntyy, kuten on nähty.

57 kommenttia Kommentoi

Kommentit

5.5.2012 11:23

Johannes jossittelee nyt iloisesti. Vanha sanonta kertoo, ettei kaatamatonta karhua kannata nylkeä. Eihän kukaan tiedä olisiko Guggenheimin tulo Helsinkiin merkinnyt veronmaksajille Koroman mainitsemaa 100 miljoonan tuloa, vai saman suuruista menoa. Tämä epävarmuus oli suurin syy hankkeen kaatumiseen. Jos joku olisi kyennyt esittämään valtuutetuille uskottavat laskelmat hankkeen kannattavuudesta, kyllähän se olisi hyväksytty.

Jokainen valtuutettujen Guggenheim kantoja seurannut myös tietää, että valtaosa hanketta vastustaneista vihreiden valtuutetuista oli sitä mieltä jo reilusti ennen apulaiskaupunginjohtajan valintaa. Jonkun yksittäisen, kantansa kanssa epävarman valintaan Viljasen valinta saattoi vaikuttaa. Ei yksin, mutta yhtenä vaikuttavana tekijänä, sillä myös politiikka on lopulta kiinni inhimillisistä tuntemuksista.

Mutta yhtä kaikki, Johannes Koroma olisi voinut kirjoittaa Ritva Viljasen valinnan olleen kokoomukselle niin tärkeä asia, että siitä oltiin valmiit maksamaan Guggenheim, runsaat 100 miljoonaa euroa, tietenkin veronmaksajien rahoja. Nimittäin mikäli mediassa kokoomuslaisten toimesta esitetyt väitteet siitä, että vihreät olivat jo ennakolta kertoneet Guggenheimin kaatuvan Viljasen valinnan seurauksena, pitävät paikkansa, kokoomus teki täysin tietoisen valinnan.

Koroman vaatimus poliittisista virkanimityksistä luopumisesta on perusteltu. Samalla on selkeytettävä virkamiesten ja poliittisten päätöksentekijöiden välistä työnjakoa. Tämä tapahtuu ottamalla laajasti käyttöön niin sanottu pormestarijärjestelmä, jossa kaupungin ylin johto valitaan vaalikaudeksi kerrallaan.

5.5.2012 12:00

Vielä kalliimmaksi Helsingille tulee kaupunginjohtaja Pajuselle vähin äänin junailtu jatkokausi.

5.5.2012 13:58

Kyllä valtuuston enemmistö hänet ihan avoimesti ja julkisesti valitsi... ja Sinun ehdokkaasi ei saanut yhtään ääntä :-)))

5.5.2012 16:10

Joo, ääniä ei saanut kukaan muukaan. Jatkokausi pedattiin Pajuselle liikuttavan yksimielisesti.

6.5.2012 08:45

Joo... noinha se demokratiassa menee = enemmistö päättää.

5.5.2012 13:36

Helsinkiläisille veronmaksajille Guggenheimin kaatuminen oli todella hyvä asia. Olisi ollut turhaa maksaa säätiölle ilmaista rahaa vuosien saatossa 20 miljoonaa euroa.
Suomalaiset olisivat kantaneet kaikki riskit ja amerikkalainen säätiö olisi rahastanut hyvät rahat. Ei ihme että ne haikailevat vielä Suomeen tulosta. Samanlaista rahankeruuta kuin Jehovan kirkko ja Mormoonien kirkko. Kaikki ovat rahankeruufirmoja jonkun aatteen nimissä. Ja suomalaiset hölmöt maksavat.

5.5.2012 14:36

Vähäksi aikaa pistettiin Guggenheim hanke hyllylle.
Ensi syksynä on kunnallisvaalit.
Katsotaan sitten vaalien jälkeen miten tulee Giggleheimin käymään.
Kyllä se sinne vielä buukataan,maksoi mitä maksoi ja sehän sitten maksaa.

5.5.2012 14:46

Guggenheimin ei olisi tarvinnut tupsahtaa nenälleen, jos Koroman kaltaiset taiteenrakastajat olisivat koordinoineet työnantajapuolelta superpalkatuista johtajista mesenaattikonsortion G:lle. Ehtivät vielläkin, G:n kiirehän loppui Hgin kh:n kielteiseen päätökseen, jäivät odottamaan kunnallisvaaleja.

Ja sanon tämän senkin uhalla, että itse pidän erinomaisen kovasti kuvaamataiteista enkä ohita missään maailmankolkassa taidenäyttelyitä ja -museoita sisään piipahtamatta. Tykkään sekä modernista että menneen ajan tuotoksista, mutta ei sitä kaikkien kiireentekijöitten kelkkaan tarvitse hypätä.

Rakennetaan nyt ensin se Pajusen ensimmäinen rahareikä, tunneli meren ali Tallinnaan ;)

6.5.2012 08:46

"Rakennetaan nyt ensin se Pajusen ensimmäinen rahareikä, tunneli meren ali Tallinnaan ;)"

Se tullaan rakentamaan... ajankohtaa en halua arvailla :-)))

5.5.2012 15:49

Vihreät taisivat tehdä palveluksen kokoomuksen kunnallisvaaliehdokkaille, kun eivät päästäneet Guggenheimia valtuuston äänestykseen, jossa olisi ollut pakko ottaa kantaa asiaan.

Nyt asia menee vaalien yli, ja jotkut kokoomusehdokkaat voivat edelleen jatkaa venkoiluaan, että minulla ei ole vielä lopullista kantaa asiaan, kun odotan taas lisää näitä Pajusen selvityksiä ja arkkitehtikilpailuja ja että museon paikkakin on luonnollisesti vielä ihan auki.

6.5.2012 11:01

Uusi rahayksikkö euron rinnalle???Guggenheim??Yksi gugge=100 miljoonaa euroa:)Kreikan ym.maiden tukemiseen mennyt jo monta guggea...isot summat helpompi hahmottaa tällä uudella rahayksiköllä?

20.7.2012 14:52

Vantaallahan on jo oma rahayksikkö eli 1 demari = 100 tunaria

22.7.2012 21:23

Järvenpäässä on demari kupponen!

6.5.2012 13:53

"Ensimmäiset vihreät sulkupolvet, joihin kuuluivat muun muassa Ville Komsi, Heidi Hautala, Pekka Haavisto, Pekka Sauri, ja Satu Hassi vaativat puoluepolitiikasta vapaata poliittista päätöksentekoa Suomeen. "
Kun jokin poliittinen liike paisuu nopeasti, niin vetää puoleensa hyvän ja vakuuttavan esiintymiskyvyn omaavia ihmisiä, jotka tavoittelevat merkittävää poliittista uraa ja poliitttisia palkintovirkoja. - Vakiintuneissa puolueissa joudutaan yleensä odottamaan monta pitkää vuotta poliitiikan huipulle pääsyä eikä tavallisesti pelkkä esiintymistaito riitä.
- Vihreä liike oli 1980 -luvulla ja 1990 -luvulla loistava mahdollisuus hyvän esiintymiskyvyn omaavalle ja huomaamattomasti takinkäännöksiä osaaville ihmisille.
- Perussuomalaiset on vastaava mahdollisuus 2010 -luvulla: - Niinpä äänestäjien pitää olla tarkkana syksyn kunnallisvaaleissa!

6.5.2012 14:48

Voidaan tutkia, ketkä lähtivät mukaan Vihreään liikkeeseen sen alkuaikoina ilman varsinaista kiinnostusta ympäristöasioihin. - Vaikka ympäristön suojelualalla tarvitaan monenlaista osaamista (energiaosaaminen, liikennesuunnittelu, kemikaalien haitallisuuden arviointi, luonnon monimuotoisuuden puolustaminen jne.), niin sittenkin vihreisiin on soluttautunut ympäristöalasta kiinnostumattomia:

* Pekka Sauri
- cv löytyy täältä (http://www.hel.fi/hki/helsinki/fi/P__t_ksenteko+ja+hallinto/Kaupunginjohtajat/Apulaiskaupunginjohtaj...)
- Koulutus: psykologian tohtori (1990)
- Työkokemus: erilaisia psykologiaan liittyviä töitä monen vuoden ajalta, kielenkääntäjä ja tekstittäjä 1969-1976, päätoimittaja, Suomi-lehti 1982-83, 1985-87 ja Yölinja -ohjelman toimittaja 1986 - 2002.
- Poliittinen ura: Vihreän liiton puoluesihteeri 1990 - 91, Vihreän liiton puheenjohtaja 1991 - 93
- Poliittisia virkoja: Helsingin kaupungin apulaiskaupunginjohtaja vuodesta 2003.

* Pekka Haavisto
- cv löytyy täältä (http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex5000.sh?${APPL}=hetekaue&${BASE}=hetekaue&${THWIDS}=21.32/1336303172_461400&${oohtml}=hex/hex3500&${html}=hex/hex3500&${snhtml}=hex/hexnosyn&${savehtml}=/thwfakta/hetekau/hex/hex3000.shtml&tyyppi=hakusetti)
- Koulutus: ylioppilas (1976)
- Työkokemus: Komposti-lehden päätoimittaja 1979-1982, Suomi-lehden päätoimittaja 1982-1987, Vihreän Langan päätoimittaja 1983
- Poliittinen ura: Vihreä liitto (pj) 1993-1995, European Green Party (pj) 2000-2006, ympäristöministeri 1995 - 1999, kansanedustaja 1987 - 1995 ja vuodesta 2007
- Poliittisia virkoja: Johti YK:n ympäristöohjelman UNEP:n tutkimusryhmiä 1999-2005, edustajana Afrikan kriiseissä vuodesta 2005, Vieraileva tutkija Ulkopoliittisessa Instituutissa

6.5.2012 17:00

Nyt tarttis tietää, miten poliittisen tsunamin hyödyntäjät määrittelee "ympäristöasiat" ja "kiinnostuksen ympäristöasioihin". Ihmiskunnan edustajista jokainen on aina ja ikuisesti ja yhä edelleen elää arkeaan "ympäristöasioiden" ympäröimänä. Eränkävijät ja kalastajat osasivat säännöstellä tekemisiään. Alkuperäiskansat tiesivät, miten paljon luonnosta voi verottaa niin, ettei popula menettänyt tulevaisuuttaan. "Kiinnostus ympäristöasioihin" on geeneissä.

7.5.2012 13:18

Helsingillä on hyvä ja kuunteleva johto. Ei samanlainen kuin jossain urheiluporukassa, jossa katsojat ovat äänestäneet jaloillaan jäämällä kotiin. Miten ihmeessä Berliinissä ei Guggenheim saavuttanut asetettuja tavoitteita vaikka on miljoonakaupunki, sijainti pääkadun varrella ja sponsorina Deutsche Bank? Sitä sopisi täällä napapiirillä miettiä.

14.7.2012 21:49

"Se on unohtunut ja nyt vihreät hamuavat poliittisia virkoja siinä missä moititut puolueet muutenkin. Ministereinä, kaupunginjohtajina ja tietysti muissakin poliittisissa viroissa vihreiden osuus on jatkuvasti lisääntynyt." No, tämä nyt sattuu olemaan tämänhetkinen järjestelmä ja jos puolue aikoo olla varteenotettava vaikuttaja, niin systeemin sääntöjen mukaan pitää pelata, vaikka ajaisikin erilaista järjestelmää. Poliittiset virat ovat käytössä ja niitä pitää puolueen saada, koska se on yksi vaikutuskeino.

14.7.2012 22:08

Niinpä... se nyt vielä puuttuisi, että sanottaisiin "ei kiitos" ja annettaisiin vapaaehtoisesti entisen menon jatkua. Jokaiselle puolueelle kuuluu kannatustaan vastaava määrä poliittisia avainpaikkoja... vai pitäisikö vihreiden antaa nykyiset ministeripostinsa muiden puolueiden hoidettaviksi... höh... ei tietenkään.

14.7.2012 22:58

Miten täällä muka demokratia pelaa?
Tuollaiset Pajuset ja muut diktaatorit päätävät mitä tehdään ja keiden rahoilla!
Ei ikinä niiden omilla!

Diktatuurissahan täällä eletään, mutta se on niin hienosti tehty, etteivät kansalaiset sitä tajua. Raharikkaat suvut omistavat Suomen ja hyvävelijärjestöt johtavat maata.

14.7.2012 23:05

Sunlaistes huuhaajengi on aina vähemmistössä ja elää aina diktatuurissa... omasta mielestään... siellä joudatte pysymäänki.

15.7.2012 14:22

Samassa lumelääkityksessä sinäkin killut, vaikka kuvittelet muuta olevasi.
Rikkaat ja hyvinkoulutetut tätä kansakuntaa vievät niinkuin pässiä narussa!

15.7.2012 16:46

Onhan meillä Jäkessäkin erottamaton Kupponen.

15.7.2012 11:36

Tajunnan puute on nähtävästi yksittäistapaus, joten en ota kantaa tähän demokratian lääkitykseen.

15.7.2012 11:59

Vihreistä puheenollen, heillä on mielenkiintoinen logiikka kun kannnattaa ydinvoimaloiden rakentamista, mutta vastustaa ydinvoimaloita.

15.7.2012 18:17

Tarkkis onkin hyvinkoulutettu, rikas, kuuluu leijoniin, rotareihin sekä friimurareihin.
Sekä polkee tyhmät, köyhät ja persut erityisesti jalkoihinsa. Vittuilee vielä huonosti kaupan
päälle.

15.7.2012 18:34

Tarkkiksilaisilla tarkoittanet Jallista ja kumppaneita.
Älykkyys on eri kuin kekseliäisyys.
Busines-ihmiset ovat kekseliäitä ja osaavat käyttää muita hyväkseen häikäilemättömästi.
Heistä on Suomen suurimmat firmat tehty!

20.7.2012 10:41

Kaupunginjohtaja voi olla kallis, mutta vielä kalliimpi on kaupunginjohtajaehdokas, jota ei sitten lopulta valita. Siitähän meillä vantaalaisilla on tuoreita kokemuksia.

20.7.2012 10:44

Eikös sen valitun käyny niin, että sai kenkää saman tien... vai onko Vantaalla tyritty joku muukin kaup.joht-hommeli???:-))))))))))))))

20.7.2012 12:55

Jos hallintoalamainen tarkoittaa Peltomäkeä, hänethän valittiin kaupunginjohtajaksi, mutta sitten parin-kolmen kuukauden kuluttua pakotettiin irtisanoutumaan.

Toistaiseksi Peltomäki ei ole tullut kaupungille kovin kalliiksi - noissa piireissä hänelle maksettavaksi sovittu eroraha oli varsin kohtuullinen. Esim. Jyväskylässä maksettiin entiselle kj:lle aikanaan kolme-nelikertainen summa.

Jos syksyllä keskusrikospoliisi tutkimustensa päätteeksi ilmoittaa, että ei löytänyt mitään rikollista Peltomäen toimista ja syyttäjä ei nosta sillä perusteella syytettä Peltomäkeä vastaan, saattaa alkaa maksu kaupungilta Peltomäelle päin.

Juristina Peltomäki ei varmasti jätä valituskierrosta tekemättä, sillä jos hänen toiminnastaan ei poliisitutkimuksissa löydetä laittomuuksia, hän voi vaatia aikamoisia korvauksia kohtelustaan. Vaikka hän näennäisesti irtisanoitui itse, kaikki tietävät, että hänet pakotettiin siihen.

Poliittisilla ja myös moraalisilla päätöksillä on aina hintansa - milloin kenellekin!

20.7.2012 14:21

O.K... en ole juristi... mutta korkea virkamies menettäessään luottamuksen viranhoitoonsa on irtisanottavissa... ja luottamus meni... tuli syytettä eli ei.

25.7.2012 11:08

Ei se nyt ihan noinkaan mene. Kyllä virkamiehen irtisanomisen perusteena pitää olla jotakin kättä pidempää, jotta irtisanominen olisi laillinen tai lopullinen. Kyllähän Porvoossakin oltiin kovin innokkaasti erottamassa virkamiestä, jonka oikeus (ja jopa syyttäjäkin) totesi syyttömäksi kaikkiin esitettyihin syytteisiin.

20.7.2012 23:45

Vantaa pitäisi erottaa omaksi vapaakauppa alueeksi

22.7.2012 11:33

Irti Suomesta, joo Vantaa reservaatiksi niinkuin intiaanit jenkeissä, sinne rajojen sisäpuolelle ja huumeita ja viinaa tarpeeksi, niin eivät häiritse työtätekeviä ihmisiä ja kuolevat ja tappavat toinen toisensa, niin ei ole yhteiskunnalla huolta huumehörhöistä.
Päästäänkö sillälailla vähällä?
Mutta mihinkäs sinä olet siirtämässä Vantaan kunnon asukkaat, jotka eivät halua kanssanne juopotella ja huumehörhöillä? Alappa älypää miettiä näitä!

21.7.2012 19:59

Ja Raaseporin kaupunginjohtaja senkun ajelee taksilla, miksi? On sillä ainakin ennen ollut.

Ja osaa se edustaakin, totta tosiaan. Kalliita elefantteja posliinikaupassa koko tuo ammattikunta

21.7.2012 20:57

Voi jummalaut´ et pitää olla kade... kaikesta. Sä oisit varmana semmone halpa norsu... mut tuskin ees löytäsit sitä posliinikauppaa... nii et jatka samaan malliin:-)))))))))))))

22.7.2012 00:07

Missä kortti... Jos sillä teidän kaupunginjohtajalla onkin kortti kuivumassa, niin eihän se voi silloin ajella, tai jos siellä on niin kova liikenne, ettei saa parkkipaikkaa, niin menee aikaa ja rahaa parkkiruudun hakemiseen ja kolikotkin on aina loppu? Katsos selityksissä aina löytyy. Jos ja kun hän lukee näitä täältä niin toivottavasti kaupunginjohtaja on niin korrekti, että vastaa meille. Jäädään odottelemaan. Jep..jep.

22.7.2012 21:27

Onko Järvenpään "kaupunginjohtajan" kortti kuivunut riittävästi? Onko kohta riihikuiva?

21.7.2012 21:55

En oo kade Tarkkailija hyvä, vaan se oli ihan aiheellinen kysymys.

Yksi tärkeä sana jäi harmittavasti pois, pahoittelen, ja jonka pitäisi siis ainakin nyt vihdoin avata aiheellisen ironiani kaikille, päähenkilö tietysti itse sen ymmärsi, edellyttäen että lukee tätä sivustoa ja että jopa ymmärtää suåmenkieltä. Siitä ei åå varmuutta tåsin

Siis :

On sillä ainakin ennen ollut ajokortti.

(Ja on ennen ajellutkin ihan itse) Mietitään tätä yhtälöä

22.7.2012 02:49

Valittu mikä valittu, kaikilla valituilla on kuitenkin pätevät paperit, joten itku pois.

22.7.2012 23:24

Pätevät paperit joo, mut tosi huonot johtamistaidot, ylimielisyys, lautakuntien yli kävely, demokratian unohtaminen ja persoonallisuushäiriöt ei tuu esiin haastatteluis :(

Huonoja esimerkkejä löytyy muutamasta kaupungista ja kunnasta tämänki lehden ilmestymisalueella

24.7.2012 23:12

Ymmärtäkää taustat, vlitsijat ovat valinneet itselleen sopivan johtajan kaikissa kaupungeissa. Johtaja ei missään tapauksessa saa ottaa johto omiin käsiin, vaan hänen tulee toimia vain keulakuvana ja sylkikuppina.

26.7.2012 17:11

Kertokaapa te suuret ja viisaat minulle, mihin noita marionetteja (kaupungin- tai kunnanjohtajia) tarvitaan?

Mitä kaupunginjohtaja OIKEASTI tekee?
Nukkuu pöytänsä takana dementoituneena?
Juo veronmaksajien kustantamat viinat?
Nostaa erinomaista palkkaa ja turvaa itselleen hyvät eläkkeet?
Varmistaa jälkeläisilleen hyvät statukset?
Vaikuttaa hyvävelijärjestöjen kautta omien, läheistensä ja muiden mukavien kavereiden elämää sulostuttavasti?
Mitä muuta?

Vastatkaa!! Olisi kiva tietää.

26.7.2012 19:33

Yks homma on vastailla sunlaistes kysymyksiin.

27.7.2012 15:53

Minähän pyysin VASTAUSTA, en irvailua!
Yksikään verovaroilla elävä kaupungin/kunnanjohtaja ei ole vastannut kysymyksiini.
Sinun vastauksiasi en kaipaa!!

27.7.2012 17:10

Älä kysy liian vaikeita, eihän kukaan omista bisneksistä mitään kerro. Eihän korppi korpin silmää noki.

29.7.2012 10:13

Kun kunnanjohtaja tai joku muu virastovitkuttaja eli byrokraatti osoittautuu veronmaksajille turhaksi (esimerkiksi johtajia vähentävien kuntaliitosten myötä) eli irtisanotaan, niin hänen irtisanomisaika on KYMMENKERTAINEN normaaliin duunariin verrattuna eli 60 kuukautta. Miksi ? Vastatkaa demarit ja muut vasemmistolaiset.

29.7.2012 11:31

Missä on 60 kuukauden irtisanomisaika - sehän on viisi (5) vuotta? En ole moisesta kuullut ikinään. Eri asia on eroraha, josta voi olla sovittu, että maksetaan esim. kahden vuoden palkkaa vastaava summa. Eroraha on kuitenkin kertasumma rahaa, eikä siis tarkoita kahden vuoden irtisanomisaikaa. Tuolla kertasummalla päästään ikävästä tyypistä eroon heti.

Toinen juttu on sitten se, miten päästään eroon virkamiehistä, jotka eivät tee sellaista virkavirhettä, jonka takia heidät voitaisiinb erottaa, mutta toisaalta eivät tee mitään muutakaan korkean palkkansa vastineeksi.

Vantaallakin on tällaisia "suojatyöläisiä" muutamia eri tasoilla virkamieskuntaa. Aika heidät toki hoitaa eli jäävät eläkkeelle jossain vaiheessa, mutta on se aikamoinen summa rahaa, jos maksetaan esim. 8000 euron kuukausipalkkaa viisi-kuusi vuotta vain siitä, että henkilö tulee työpaikalleen joka päivä.

30.7.2012 22:58

Kirjallisuudessa näytetään korostettavan narsistisen persoonallisuushäiriön hoidossa pitkäaikaista terapiaa. Siinä terapeutti toimii aktiivisesti siten, että hoidettava joutuu toistuvasti kohtaamaan ne vaikutukset, jotka hänen käytöksellään on muihin ihmisiin.

Kirjallisuudessa korostetaan myös perheen merkitystä hoitoprosessissa. Myös työyhteisö voi toimia terapeuttisesti palauttamalla narsistisen persoonan reaalisten tosiasioiden eteen ja rajoittamalla narsismista kärsivän henkilön liiallisen itsetunnon ja ylikorostuneen omanarvontunteen ilmentymiä.

Tie narsismista paranemiseen on hidas, mutta mahdollinen.

30.7.2012 23:15

Ehkä on parempi, että emme nimeä ketään narsistiksi, sadomasokistiksi tai sosiopaatiksi.

Ne ovat tiloja, jotka edellyttävät asiantuntijan diagnoosin ja hekin saattavat erehtyä diagnoosissaan.

Kirjoitin narsismista vain kirjallisuuteen viitaten.

31.7.2012 09:38

Täätähän poistetaan valikoiden kommentit. Valheet esim. että narsisiti paranevat jätetään. Totuus on, se narsisistit sosiopaatiti ja psykopaatiti eivät ole terapialla parannettaviassa. Tieteellinen tutkimus toteaa sen yksiviivaisesti. Narsisimi ja peroonallisuushäiriöt ovat luokiteltuja sairauksia. Myös maallikko joka näkee käytöstä päivästä toiseen voin näin todetaa. Samoin kuin voi huomata bipolaarisen käytöskse tai alkoholismin.

31.7.2012 18:08

Espoossa on myös ainakin yksi todella patloginen ja pitkäaikainen tapaus. Sellainen päälisin puolin hiljainen mutta sitäkin tappavampi, ja todella kieroutunut. Samonin Hyvinkäällä on äyskäri. Eiköhän näitä taida olla melkein joka yksikössä ja juuri tällä 'johtaja' tasolla, koska valinta kriteerit ovat olleet systemaattisesti samat. Ei pätevyys tai esimiestaidot, vaan narsistin nuoleskelu, kieroilu, toisten häikäilemätön hyväksikäyttö ja alistaminen, alaisten pelottelu ja kaiken pohjalla hyvävelijärjestelmä. Kaikken mielenkiintoisin kysymys on miksi Penasta tehtiin kunigas, ja miksi Laurea on poliittisessa suojelussa.

31.7.2012 18:30

Keskustelujen perusteella näyttäisi siltä, että ainakin Porvoossa ja Keravalla (nykyisin) olisi työyhteisöt jotakuinkin siedettävässä mallissa?

31.7.2012 19:13

Tiedä tuota kommentoida. Henkilökunta voisi ottaa esim. henkisen väkivallan määritelmän ja työpaikka terrorismin määritelmät käyttöön. Löytyy esim. sivulta Työpaikkakiusatut.net / selviytymisojeet. (nehän voisi linkittää suoraan intranet sivuille :)
Määritelmät ovat objektiivisia ja useassa sivistysvaltiossa testatut. Ei tarvitse arvailla mikä on esimiehen epäasiallista käyttäytymistä, ja mitä kaikkea tarvitsee pienen palkan edestä kuunnella.
Se mikä tästä keskustelusta tekee mielenkiintoisen tapauksen, miten näin laaja, pitkään jatkunut, moneen otteesee dokumentoitu, systeeminen sekoilu voi jatkua? Miten tapaukseen liittyy esim. tämä paikallislehden keskustelupalstan sensuuri?

31.7.2012 23:43

Helmikuussa 2011 valtiovarainministeriössä valmistui mielenkiintoinen lakiehdotus (ks. http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2011/numero-3/veronkiertotemppu-kuinka-se-tehdaan).
- Suomalaisen sijoittajan sallittaisiin suomalaisten pörssiyhtiöitten osakkeitten hallintarekisteröinti.
Tähän asti hallintarekisteri on ollut Suomessa sallittu vain ulkomaisille sijoittajille. - Tietysti myös suomalainen pörssisijoittaja on voinut käyttää ulkomaisten pankkien palveluja ja esiintyä ulkomaalaisena pörssisijoittajana käyttäen ulkomaalaisille sallittua hallintarekisteriä. Hankalampaa se vain on ollut.

Hallintarekisterin tarkoitus on veronkierto. - Mutta kiinteä vero (esim. pääomavero viime vuosina) voidaan periä myös hallintarekisterin osinkotuloista - jos niin halutaan.
Haluttaessa hallintarekisteriä voidaan verottaa myös osakkeitten myyntivoitoista ja antaa verohyvitystä myyntitappioista - jos hallintarekisteri määritellään juridiseksi henkilöksi, kuten esim. yhtiö.

Mutta hallintarekisteri mahdollistaa:
* Rahanpesun
* Omistuksen salailun päätöksentekijöiltä.
- Esim. silloisen ympäristöministeri Paula Lehtomäen ja hänen perheensä omistuksia Talvivaaran kaivososakeyhtiössä olisi ollut mahdotonta tai erittäin vaikea selvittää. (Ks. Wikipedia/Paula Lehtomäki/Kohu Talvivaaran osakkeista)

1.8.2012 21:39

Suomalaisilla sijoittajille sama kohtelu kuin ulkolaisille. Suomessa pitäsi keventää verotusta kautta linjan, ja vastaavasti karsia julkista sektoria.

2.8.2012 12:14

Tervehdys,

Virkamiehet ovat puolueille erittäin merkittävä vaikutuskanava. Espoossa joitain aatteissaan kirkkaita johtajia osallistuu säännöllisesti puolueidensa ryhmäkokouksiin - ja luonnollisesti he ajavat oman ideologiansa mukaista linjaa.

Vaaleissa puolueen kannatus voi heitellä, mutta onnistuneen virkanimityksen vaikutus voi kestää 30-vuotta. Sanomattakin siis selvää, että Espoossa virkamiesten puoluekanta ja valtuuston puoluejakauma eivät vastaa toisiaan.

Olen aina ollut poliittisia virkanimityksiä vastaan ja uskonut siihen, että valinnat eivät saisi missään nimessä perustua muuhun kuin pätevyyteen. Neljän vuoden valtuustokokemus on sittemmin opettanut sen, miten suuri vaikutus "omalla" toimialajohtajalla voi olla. Jossain vaiheessa tulee vastaan sekin päivä jolloin Espooseen valitaan Perussuomalainen virkamies ja se tulee olemaan vaikea asia minulle ja koko puolueen ideologialle.

Ymmärrän siis täysin puolueiden halun laajentaa vaikutusvaltaansa virkanimitysten kautta, mutta "sopimukset", joissa virka ostetaan lupaamalla tuki johonkin merkittävään (=kalliiseen) projektiin ei saisi olla mahdollista. Haluan uskoa siihen, että Suomessa poliitikoilla olisi sen verran yhteiskunta-vastuuta ettei tällainen olisi mahdollista - tosin viimeiset vuodet vaalirahakohuineen ovat kyllä nakertaneet luottamusta siihen luterilaiseen etiikkaan johon meidät on kasvatettu.

Jani Tiainen
Perussuomalaiset
Valtuustoryhmä

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.