10.7.2012 - 11.52

Kokeiltaisiinko kaupunkipyöriä?

Helsinki ja Tampere ovat muutaman vuoden tauon jälkeen käynnistämässä kaupunkipyörien, siis muutamaksi tunniksi tai koko päiväksi vuokrattavien polkupyörien käyttöönottoa. Helsinki aikanaan luopui kokeilusta, kun suuri osa fillareista löytyi hylättynä romuna, mereen heitettynä tai naapurimaan kirpputoreilta. Mikäs ihme tuo, jos pyörän panttimaksuksi vaadittiin vaivaiset kaksi euroa.

Brysselissä kaupunkipyörät ilmestyivät katukuvaan pari vuotta sitten. Suosio on ollut valtaisa. Pyöräasemia on tiheässä ja käyttöaste korkealla. Vielä kymmenen vuotta sitten kaupungissa pyöräilevää pidettiin omituisena, hullun rohkeana sekä itselleen ja muille vaarallisena otuksena. Kun naapurimaassa Hollannissa kuninkaallisetkin liikkuvat fillarillla, oli ja on ero Belgiaan ja sen pääkaupunkiin yhä suuri. Pyöräteitä tänne ei ole vieläkään alettu järjetelmällisesti rakentaa, mutta pyöräilijät ovat itse ottaneet kaupunkitilaa omaan käyttöönsä. Ruuhkaisessa mutta hyvin joustavassa kaupunkiliikenteessä se on mahdollista.

Missä viipyvät Turun kaupunkipyörät?! Brysselin järjestelmä on toimiva. Käyttäjän on rekisteröidyttävä ja maksettava 32 euron vuosimaksu. Tai jos käyttöä on vain yhdeksi päiväksi, on vuokra 1,60 euroa. Kätevintä on liittää pyöränvuokraamisoikeus liikennelaitoksen sähköiseen matkakorttiin. Ketään ei täällä huvita heittää kaupunkipyörää kaupungin läpi virtaavaan kanavaan, sillä vahingonteosta saa maksaa jokaisen sentin. Ei myöskään kaupitella kaupunkipyörää verkkokaupassa tai katumarkkinoilla - romuluiset, mutta kaikilla tarvittavilla laitteilla varustetut kaupunkipyörät tunnistaa jokainen.

Turku on mainettaan parempi pyöräilykaupunki, mutta tekemistä silti olisi. Piispa Henrikin aikainen suunnitelma Humalistonkadun pyörätiestä toteutunee tällä menolla joskus ensi vuosisadalla. Mutta jos kuitenkin yritettäisiin? Järkevästi toteutettu järjestelmä takaa sen, että pyörät eivät päädy Aurajokeen. Kaupunkipyöräasema vie kauppakadun varresta ehkä kaksi paikkaa, mutta tuo tilalle kaksikymmentä polkupyöräpaikkaa. Sehän on hyvä asia myös yrittäjille. Käyväthän pyöräilijätkin kaupassa.

Kirjoittaja toimii EU-lobbarina Brysselissä

Kommentit (0)

Osallistu keskusteluun

Petri Lahesmaa

Brysselissä vaikuttava Petri Lahesmaa on EU-lobbari sekä Turun kaupunginhallituksen entinen puheenjohtaja.