Piilota X Palauta

Valhe myy liian hyvin

90 Kommentoi

Tosiasiat hylkäämällä voi muuttaa velat saataviksi. Näin uskovat epätoivoiset kreikkalaiset, suuruudenhullut ranskalaiset ja todellisuudentajunsa menettäneet suomalaiset. ”Nyt riittää säästäminen” kaikuu läpi Euroopan, mikä tarkoittaa, ettei ylivelkaantumista tarvitsisi pysäyttää, vanhoja velkoja ei tarvitsisi maksaa ja talous lähtisi nousuun palkkoja, eläkkeitä ja sosiaalietuuksia korottamalla. Näin voi tulkita Kreikan ja Ranskan vaalituloksia sekä useiden suomalaispoliitikkojen puheita. Kylmien tosiasioiden edessä kuritetut kansalaiset uskovat lämpimiin sanoihin, jotka hellivät luottamusta epätodellisiin asioihin. Jos ylivelkaantuneet valtiot ja kunnat luopuvat talouden tervehdyttämisestä, edessä on valtava inflaatio. Se syö säästäjien rahat ja tuhoaa talouskasvun vuosikymmeniksi. Valheen hinnan joutuvat maksamaan valehtelevien poliitikkojen omat lapset ja kaikkein heikoimmassa asemassa olevat kansalaiset ikään katsomatta.

Kaikkein eniten talouden syöksykierteestä kärsivät ne, joiden asiat ovat jo nyt huonosti. Siksi on lyhytnäköistä ja valheellista, että kurjimmassa olevien äänillä ratsastavat poliitikot käyttävät valtapyrkimyksiinsä ahdingossa olevien ääniä.

Kun ylivelkaantuneet maat, kuten Kreikka ajautuu maksukyvyttömyyden tilaan, valtio joutuu lopettamaan kokonaan suuren osan sosiaalietuuksista ja julkinen terveydenhuolto vähenee minimiin.

Näin on käynyt Afrikassa ja kehitysmaissa, joissa valtion rahat ovat loppuneet eikä valtion luottokelpoisuus riitä ulkomaisen rahoituksen hankkimiseen. Suurimmassa kurjuudessa elävät vastasyntyneet ja sylilapset, joille ei voida hankkia lääkkeitä ja rokotuksia.

Maksukyvyttömät valtiot ovat täysin riippuvaisia ulkomaisesta hyväntekeväisyydestä ja ruoka-avusta, joka vain osittain tavoittaa köyhimmät kansalaiset. Näin on käynyt kaikissa kehitysmaissa.

Vastaava ilmiö koettiin 2000-luvun alussa myös Argentiinassa, joka lopetti ulkomaisten velkojensa maksamisen pariksi vuodeksi.

Hollande puhuu palturia

Ranskan uusi presidentti Francoise Hollande lupasi ennen vaaleja, että hän tulee purkamaan Euroopan unionin talouskuria käsittelevän sopimuksen.

Hollande uskotteli äänestäjilleen, ettei Ranskan tarvitse laittaa talouttaan kuntoon. Hänen lupausten perusteella Ranska voisi edelleen jatkaa velkaantumistaan, ylläpitää velan varassa olevaa sosiaaliturvaa ja luopua julkisen talouden tervehdyttämisestä. Äänestäjien enemmistö osti tämän ajatuksen.

EU-maiden keskinäiset sopimukset ovat monenkeskisiä ja edellyttävät useimmiten yksimielisyyttä. Ne ovat myös hallitusten solmimia valtiosopimuksia, joiden purkaminen ei ole pelkkä muodollisuus. Saksa on jo ilmoittanut, ettei se tule hyväksymään talouskurisopimuksen avaamista.

Hollande kuitenkin pystyi uskottelemaan äänestäjille, että Ranska on taloudellinen suurvalta, joka sanelee Euroopan talouden säännöt.

Todellisuudessa Ranska on korviaan myöden veloissa oleva teollisen kilpailukykynsä menettänyt valtio, jonka pankkijärjestelmä on romahduksen partaalla.

Säästäjät joutuvat maksumiehiksi

Velkaantumisen jatkuminen johtaa tilanteeseen, jossa valtiot eivät kykene lyhentämään velkojaan tai edes suorittamaan velkojen korkoja. Ainoa ulospääsy on inflaatio eli rahan arvon heikentäminen.

Inflaatio ei muuta vanhojen velkojen euromääriä eli numeromäärät pysyvät entisellään. Rahan arvon heikentyessä asuntojen, maan, kullan ja arvotavaroiden euromääräiset hinnat tulevat nousemaan. Tarvitaan siis aikaisempaa enemmän seteleitä, kun hinnat nousevat. Koska velkojen euromäärä ei muutu, uudella halvemmalla rahalla voi helpommin maksaa pois vanhoja velkoja.

Näin valtiot pääsevät veloistaan, omaisuuden haltijat rikastuvat ja tavalliset tallettajat menettävät pankkitileillä olevien rahojensa arvoa.

Inflaation kautta säästäjät maksavat velallisten velat. Edessä on jättimäinen tulonsiirto velallisille, jotka ovat tuhonneet talouden holtittomalla toiminnallaan. Tosiasiat hylkäävät poliitikot maksattavat jättivelat niillä, jotka eivät ole eläneet yli varojensa.

Näin on nyt tapahtumassa Kreikassa ja Ranskassa, mikäli vaalivoittajat todella toteuttavat lupauksensa olla tervehdyttämästä taloutta.

90 kommenttia Kommentoi

Kommentit

9.5.2012 14:38

Ja mitä tapahtuu seuraavaksi, Suomi työntää seuraavan rahapaalin Kreikkaan vaikka siellä pyyhittäisiin p*****ä suomenlipuilla..

9.5.2012 14:57

Mukavia asioita uskoo mieluummin kuin ikäviä.
Tuskin niitä rahapaaleja enää työnnetään Kreikkaan.
Suomen paalit ovat peanuts eli niillä ei Kreikan asiat liiku sinne eikä tänne.
Euroopalla on edessä ongelma, miten kreikkalaisten elämä pysyy jotenkin siedettävänä.
Miten estetään hallitsematon pakolaisten ja kreikkalaisten tulo muualle Eurooppaan. Kreikan kautta tulee hyvin suuri osa laittomista pakolaisista Eurooppaan. Jos poliisit, rajaviranomaiset eivät saa palkkaa, on työmotivaatio pienenpuoleista.

9.5.2012 18:41

Täytyy kyllä todeta että velkakriisi ei taida enään olla hallinassa keltään ja kolmen a:n maat on jo kohta pelattu loppuun.Kyllä tilanne on järjestelmässä ajautunut siihen että nollaminen veloissa olisi ainut keino saada uusi lähtö koko järjestelmälle tai sitten kärsitään ainakin seuraavat 50vuotta.Äärikapitalismi on tiensä päässä ja kommunistinen järjestelmä kaatui jo aikasemmin.Ilman täydellistä käännöstä ei tästä nousta,vippaskonstit käyttöön ja luodaan uusi maailma ja opitaan virheistä koska tämä finanssikriisi on vailla ratkaisua ja sen takia vaan syvenee päivä päivältä.

9.5.2012 19:21

Jos kaikki ihmiset olisivat ritirehellisiä, ei yrittäjiä olisi.
Vain vilunki tyyppi perustaa yrityksen, tai kauppaa jotain.

Rehelliset ihmiset eivät pärjää kusetukseen perustuvassa kovassa liike-elämässä.

9.5.2012 19:26

Juu, eikä ku ei... tai sitteki juu... ne on kunnalla hommissa.

9.5.2012 20:38

Pietilälle tiedoksi: EKP on setelirahoittanut EU:ta jo sadoilla miljardeilla. Miksei inflaatio ole jo kaksinumeroinen?

9.5.2012 20:42

Tuota olen ihmetellyt että missä päin Suomea olisi rehellisiä ihmisiä,enkä nyt tarkoita yrittäjiä vaan laajemmin.Aviorikos,tukien väärin ottaminen,kauppasta varastelu,pummilla meneminen julkisissa,pomolle valehtelu lista lopputon ja selityksiä rittää.

9.5.2012 22:07

Ei rehellisyyteen tai vilpillisyyteen mistään päin kotoisin tarvitse olla!
Yksilö suksunsa jatkeena, tai ympäristönsä manipuloimana voivat olla molempia.

9.5.2012 22:56

"”Nyt riittää säästäminen” kaikuu läpi Euroopan, mikä tarkoittaa, ettei ylivelkaantumista tarvitsisi pysäyttää, vanhoja velkoja ei tarvitsisi maksaa ja talous lähtisi nousuun palkkoja, eläkkeitä ja sosiaalietuuksia korottamalla. Näin voi tulkita Kreikan ja Ranskan vaalituloksia sekä useiden suomalaispoliitikkojen puheita."
Tarkoittaako tämä EKP:n setelipainoon turvaantumista? - Sillä tiellä on vielä yksi vahvva este: Saksa.

10.5.2012 01:15

Tässä lisää pohdintaa Argentiinan mallista: (http://suomenkuvalehti.fi/blogit/nurkanvaltaaja/jos-tekisi-argentiinat-ja-jattaisi-velat-maksamatta).

10.5.2012 08:49

Argentiina on hyvä esimerkki että konkurssista noustaan aina hyvin kun pöytä on putsattu.En minä turhaan puhu Eurooppan velkojen nollamisesta koska tilanne nin kestämätön että kohta Saksa ainut kolmenA.n maa.Maailman histooria tuntee monta sellaista tilannetta että velat on jätetty maksamatta mun muuassa sotavelkojakin ja ne maat on nyt huippulla taloudessa.Yritys konkurssi ei ole häpeä Ameriikkassa ja kun sama kaveri on jo perustanut kolmanen yrityksensä niin hän jo osaa yrittää.Suomessa laitetaan polville ikuisiksi ajoiksi ja kaveri ei tuota yhtään hyvää yhteiskunnalle koskaan enään vaan siirtyy syrjäytyneiden juokkoon.Oikeus valtioiden,yrittäjien,henkilöiden konkurssiin täytyy parantaa ei 40 vuoden toimettomuus ketään hyödytä.

10.5.2012 10:35

Jopa suuret ennen rehellisiksi tiedetyt yritykset käyttävät nykyään moraalisesti arveluttavia keinoja markkinoinnissa. Jos solmit sopimuksia yhtiön kanssa etkä lue monisivuisia sopimusehtoja huomaat yllättäen että olet parin vuoden sopimuskoukussa tai ostettu laite ei ole mainoksen mukainen.
Oleellinen jätetään usein myyntipuheissa kertomatta.

10.5.2012 12:56

Menestyvä yrittäjyys perustuu työtekijöiden ja asiakkaiden hyväksikäyttöön, epärehellisyyteen, veronkiertoon ja hyväveliverkostoihin.

Toivoisin, että joku voisi esittää päinvastaista oikeilla argumenteilla ja esimerkeillä!

10.5.2012 13:29

Itse käyn silloin tällöin ulkomailla töiden takia ja kyllä palvelu on hyvää jo Ruotsissa ja raha otetaan mielellään vastaan. On kampaamo-, kauneudenhoito-,
jalkahoito- ja muita palveluja edullisemmin kuin Tallinnassa, vaikka kyllä sieltäkin löytyy. Saksassa on edulliset hinnat kautta linjan ja auton aion ostaa sieltä. Kyllä Pietilä on taas kerran oikeassa, oikein pelottaa kreikkalaisten, espanjalaisten ja suomalaisten ystävieni puolesta.

10.5.2012 17:54

Joo, on se ihan väärin panna yrittäjä maksamaan velkansa! Eihän siitä nyt mitään tulisi - ajatus on outo, uus, seuraa hetken hiljaisuus....

Kyllä palkansaajien pitää tässä yhteiskunnassa viulut maksaa, eiväthän yrittäjät ja maanviljelijät siihen mitenkään sovellu!

10.5.2012 18:46

"Kyllä palkansaajien pitää tässä yhteiskunnassa viulut maksaa, eiväthän yrittäjät ja maanviljelijät siihen mitenkään sovellu!"

Juuri noin. Se on kokemusta vaativa homma jota ei voi jättää tumpeloiden tumpeloitavaksi... eihän siitä mitään tulisi... jäisivät viulut maksamatta... ja milläs sitten soiteltaisiin.

10.5.2012 18:52

Kovasti nyt yrittäjää mollataan. Aivan kaikki yleistykset eivät ole todenperäisiä. IIHOO yksi
esimerkki yleistäjänä. Missä käyt parturissa jos haivenet kasvaa?

11.5.2012 18:49

Naisena en ole koskaan käynyt parturissa, jossa leikataan kuulema sama määrä hiuksia halvemmalla kuin vastaavasti kampaamoissa. Naista rokotetaan!!

Enole käynyt kampaamoissa, niissähän on RIISTOHINNAT!!
Kampaamoilla oli alvietu, jota ne eivät hinnoissaan toteuttaneet ja nyt sitten kun niille tuli uusi alvi, tottakai hinnat nousevat sen kustannuksella pilviin.

Ei pienituloisella ole mitään asiaa kamapaajan tuoliin!!

10.5.2012 21:47

Eihän suomessa ole vuosikymmeniin pienyrittäjyys kannattanut. Ennen kommunistit pitivät siitä huolen, nyt verottaja ja valtiovalta sekä yleisellä tasolla suomalainen kateus. Pienyrittäjyyttä tuettaessa, eikä kaikenmaailman maksut ja turhat velvoitteet yrittäjyyttä rasittaisi, niin se toisi leivän monen pöytään. Saksa ollut aina ahne ja omaan pussiin vetäjä, ne elää porskuttaa tänä päivänäkin paremmin ja halvemmilla hinnoilla, kuin suomalainen ja silti niiden palkkataso on korkeampi, kuin suomalaisilla! Näkeehän sen jo kuinka Merkkeli raivoaa, että Suomen on maksettava Kreikan velat, (ettei Saksan pankit kaadu). Ja Käteinen lykkää lapiolla rahaa ja lupaa aina lisää tulee!

10.5.2012 22:24

Hölöhölö. Suomessa on ainakin 300.000 ns. pk-yritystä.

11.5.2012 15:16

Joopa joo, ja kuinka moni suomalainen pk-yrittäjä taistelee henkensä pitimiksi 24/7 tuntisia päiviä. Sinä varmaan laskit mukaan nämä pizerian polttajat jotka tekevät kerran vuodessa konkurssin, kun verot täytyisi myös maksaa. Ja kaikkihan tietävät ketkä näitä puljuja pitävät!!

11.5.2012 15:26

Minä laskin mukaan etenkin nämä rehelliset syntyperäiset ja aidot suomalaiset rikolliset, jotka pistävät puljunsa sileäksi kahden kolmen vuoden välein... eivät maksa koko "toimintansa" aikana mitään lakisääteisiä velvoitteitaan... eivät edes henkilökuntansa palkkoja.

11.5.2012 16:28

Joo mutta "pizerian polttajat" tekevät kerran vuodessa konkurssin ja mitkään velvoitteet eivät tulleet maksettua. Seuraavaksi taas uusi pulju pystyyn samoin menetelmin. Joka tapauksessa suomalaiseen perusluonteeseen kuuluu rehellisyys jota suurin osa pienyrittäjistä joka tapauksessa ovat. Kokeile itse yrittäjänä suomessa ei kuule ole helppoa!

11.5.2012 08:23

Ilman yrittäjyyttä tätäkään mielipidettä ei voisi kommentoida.
Jos Saksalla pyyhkii paremmin ja me haluamme samaa, niin ei se kadehtimalla onnistu.
Yrittäjyys on ratkaisu järjen käytön ohella.
Kyllä minä ainakin ratkaisin elintasoni pitkään yrittäjyydellä.

11.5.2012 09:51

Se on kyllä niin moneen kertaan tullut todetuksi, että suomalaisten nöyrän alamainen kansanluonne ja EU:n keskenään nahisteleva shakaalilauma on suomalaisille kallis yhdistelmä.

Rikkidirektiivi on viimeinen esimerkki tästä. Itämerellä vaaditaan 0,1 päästörajaa v. 2015 ja tästä ei tingitä. Välimerelle taas 0,5 päästörajaa joko 2020 tai 2025. Ranska ja sen vaikutuspiiri välimerellinen Eurooppa saa taas perinteiset EU-etunsa.

Edustajiemme mukaan saimme suuren voiton, kun jälleen kerran saimme luvan itse (siis omista rahoistamme tietty)korvata yrityksillemme sen, mitä EU:n direktiivit aiheuttavat näille vahinkoa:(

Erityisen älyttömältä tämä tuntuu, kun tiedetään, missä ilmansuunnissa Itämeren varsinaset saastuttajat ovat.

11.5.2012 13:27

Kyllähän näitä poikkeuksia löytyy joka ilmansuunnasta. Tukholman takseja hinnoittelee
todennäköisesti sama firma, joka laati fortumin ja finnairin optiot, bonukset ja asuntokikkailut. Valitettavasti. Menee maine ja markkinat.

11.5.2012 14:24

No ei todellakaan hinnoittele... siellähän kukoistaa "vapaa yrittäjyys" taksihommissa... ja valta on pyyheliinajoukkion paikallisella mafialla :-(((

11.5.2012 15:19

Ja mafia tuli mistä maasta?

11.5.2012 15:23

Kirjoitin "pyyheliinajoukkion"... päättele siitä.

11.5.2012 16:24

Laajasti ottaen kaikki taloudellinen toiminta on yrittäjyyttä.
Kaikki yrittäjyys sitä vastoin ei ole taloudellista.
Yrittäjät tarvitsevat toimintaansa myös työvoimaa.

Siinä on kynnystä ylitettävänä.Ammattitaidottomalle työuransa aloittavalle pitää maksaa liian suurta aloituspalkkaa. Irtisanominen on hankalaa. Kun työvoimasta ei pääse eroon taloudellisen tilanteen vaatiessa, ei sitä silloin myös helposti palkata lisää. Jos tässä joustettaisiin, niin irtisanottu ei saisi otsaansa leimaa `*kyllä siinä jotain vikaa on, kun se sai potkut'. Pitäisi saada asenne muuttumaan eli irtisanominen ei johdu irtisanotusta itsestään ja uudelleen työllistyminen olisi helpompaa.
Tämä kaikki on tietenkin ammattiyhdistyksille hankala asia.
Työntekijöiden etuja pitäisi puolustaa.
Pitää olla minimipalkat ja irtisanomisuoja.
Nykyisen globaalistuneen markkinoiden aikana ammattiyhdistys on voimaton työn siirtyessä työvoiman ulottumattomiin.
Pitää sen sijaan nähdä tarve työnantajan ja työntekijän yhteistyön lisääntymiseen.
Paikallisen sopimustavan on yleistyttävä.

Todennäköisesti olemme päässeet Euroopassa siihen, että palkat ovat liian korkeat tuottavuuteen nähden ja kilpailukyvyn palauttaminen palkanlaskuilla on sisäisen devalvaation avulla poliittisesti liian vaikeaa. Vaihtoehtona Euro-maalle on irtautuminen Eurosta + reipas devalvaatio. Eurovelat tietenkin kasvata entisestään.
Positiivinen puoli on, että kilpailukyvyn kasvaessa saadaan valuuttaa, jolla maksaa myös velkoja. Yhteiskuntarauha säilyy työllisyyden parantuessa.
Jos Euro devalvoitaisiin ( ,mutta kelluva valuutta on vaikea devalvoida), niin esimerkiksi Saksan vauhti vain kiihtyisi ja muut seuraavat sitten perässä, jos pystyvät. Eli ei hyvä idea.

Yhteisvaluutan poistuessa palaisimme tilanteeseen, jossa kilpailukykyä parannettaisiin aika ajoin devalvoimalla omat valuuttamme. Kilpailisimme muun maailman lisäksi kukin yksin ja keskenämme. Elintasomme putoaisi ja omaisuuden suhteellinen arvo nousisi.
Positiivisenä seikkana saattaisi ehkä olla työllisyyden parantuminen. Pitäisi ja saisi tehdä enemmän töitä leipänsä eteen. Osa tuotantoa nykyisistä halpamaista siirtyisi takaisin.

Kreikalle taitaa ero Eurosta olla paras ratkaisu. Jos he haluavat jatkaa Eurossa, pitää sisäisen devalvaation onnistua. Siis palkat alas ja valtion toiminnat kuntoon verotusta myöten.
Tämä jälkimmäinen ratkaisu viipyy, mutkistuu ja haittaa koko Eurooppaa.
Itsenäistä Kreikkaa emme voi Suomessa määrätä, miten Kreikan pitää toimia.
Uudet vaalit Kreikassa vain pitkittää kriisiä. Äänestetään niin monta kartaa, että saadaan hallitus pystyyn ja se ei sitten pysty toteuttamaan ohjelmmaansa. Järjen käytölle löytyisi paikka Kreikassa.

Nämä ovat vain pohdintojani Euroopan kriisiä seuraamalla. Viisasten kiveä en löytänyt.

Kehittämällä uusia kannattavia ideoita kaupallisiksi tuotteista voisimme ylläolevilta välttyä. Täsää on päästy vain puheiden tasolla joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

11.5.2012 16:35

Edellisessä kirjoituksessa on muutamia näppäilyvirheitä, mutta toivottavasti ne eivät sekoita liikaa tekstin viestiä.

11.5.2012 18:47

Kreikka on jo menetetty tapaus. Nyt on vuorossa Espanja. Asuntojen hinnat laskivat huhtikuussa yli 12 %. Mistä se kertoo? Nuorisotyöttömyys on Kreikan jälkeen toiseksi korkein EU-alueella ja kokonaistyöttömyys ja korot jo kriisirajalla. Väkeä tunkee jopa napapiirille sairaanhoitajaksi ja palveluihin. Wahlroos haukkua räksyttää ay-liikettä ja säästäjiä vastaan, vaikka jopa Danske Bank saneeraa ja vaihtaa hädissään omistamansa
Sampo Pankin nimeä ettei kukaan vaan enää yhdistäisi Wahlrussiin heitä. Nordealta jo
eläkeläiset ja säästäjät ovatkin lähdössä paikkoja kuraamasta. JP Morganin ja Chasen
fuusioima pankkijätti joutui taas kirjaamaan miljardien tappiot keinotteluistaan. Pian taas huutavat veronmaksajia hätiin. Espanjan kolmanneksi suurin pankki menikin jo valtiolle. Että tätä rataa.

11.5.2012 23:59

On se pirun hyvä, että Säästäjä -nimimerkki kertoo meille tyhmille peräkamaripojille uutisia suuresta EU-maailmasta!

Päätoimittaja Kiiski ja hänen toimittajansa ovatkin siinä asiassa hiukan niukempia. KU:n uutisaiheet ovat olleet vähissä, kun salibandykausikin pääsi loppumaan!

Pitäkää tavalliset ihmiset nyt hyvää huolta rahapusseistanne!

Tähän se kokkareiden ja demareiden vastuunkanto on johtanut KU:n valppaudesta huolimatta.

12.5.2012 15:18

HS:n lauantain ensi sivut voisi olla suoraan alibeista. On vakavaa korruptioepäilyä, a.aueria, i.kanervaa ja nuorisojärjestöjen jäsenrekistereitä. Sitten ulkoministeri aikoo palkata eduskunnasta tippuneen kaverinsa virkaan ja kaivosyhtiö sen kun jatkaa touhujaan kainuussa jne jne. EU suoltaa kaikenlaisia ongenkoukkudirektiiveja kun kansakunnat ryhmittyvät "ytimensä" oven taakse(= Suomi + Saksa ja Luxemburg) takausjonoon. Meillä sitten yrittäjiä sorsitaan alveilla, energiaveroilla, polttoaineveroilla, työnantajamaksuilla, paperisodilla ja kelvottomilla
järjestöillä enemmän kuin kukaan jaksaa maksaa. Nyt sitten Vantaatakin aletaan laittaa "eurokuntoon" sen sijaan että pilkottaisiin ja myytäisiin eniten maksaville palasina. Kai niitäkin kehitysyhtiötä on maailma pullollaan, samoja jotka ovat jo sotkeneet toimineet järjestelmät ja antaneet vahingon kiertää. Kotiuttaen voitot veroparatiiseihin.

12.5.2012 15:41

Älä lue HeSaa jos noin ahistaa...

12.5.2012 18:42

Jo kirjoituksesi ulkoasusta näkee ensisilmäyksellä, että nuukuusasteen huippua!
Et raski jättää sanojen, etkä rivien väliin tilaa, vaikkei se sulle mitään maksa.

Eihän noin suurta nuukuutta harrastavan nihkeää vuodatusta kukaan jaksa lukea.

Mieleeni pullahti ikävästi äärinuuka somerolainen peräkammarin poika, jolle tulitikunkin sytyttäminen oli suuri uhraus.

12.5.2012 18:46

Edellinen oli tarkoitettu nimimerkille Säästäjä ja siitä puuttui yksi sana, mutta jokainen lukija sen osannee lisätä mielessään tekstiin.

13.5.2012 01:42

Pankkitoiminta on yritystoimintaa. Yritys kantakoon riskinsä. Jos velallinen ei pysty maksamaan, jää pankin tappioksi. Ei siinä sen kummempaa!

13.5.2012 09:08

Noin 2miljaardia meni taivaan tuuliin Kreikka bisneksessä jota Katainen kehui hyväksi.

13.5.2012 09:32

Jos liike- ja kustannuslaskennan kykysi ovat tuota luokkaa ja tasoa niin en yhtään ihmettele huutamistasi "yrittäminen ei kannata" täällä.

13.5.2012 10:22

Yrittäminen onnistuu paremmin, kun ottaa positiivisen asenteen yrittämiseen.
Jos se tuntuu pelkältä murheelta, niin kannattaa lopettaa.
Se on helpotus muillekin.

13.5.2012 13:59

Äitienpäivän kunniaksi: Suomi on taanut EU-velkoja n. 22.000/työssäkäyvä, Suomen Pankin saatavat n. 22.000/työssäkäyvä, Suomen valtio velkaa n. 22.000/työssäkäyvä.
Sitten tulee päälle esim. Vantaan velka yli 10.000/työssäkäyvä. Sitten tulee asuntovelat
n. 200.000/kotitalous. Velkamäärät euroja. Päälle tulee auto-, vene-, kulutusvelat ja pikavipit. Suomen keskusta ja kristilliset vastustivat 17.4.1998 eduskunnassa Suomen
EMU-jäsenyyttä vuoden 1999 alusta. Ettei totuus unohtuisi etuporstuan tytöiltä. Ongelma myös Suomessa on paitsi taloudellinen myös moraalivaje.

13.5.2012 16:05

Suomi ei ole konkurssissä, ei likikään. Islanti meni konkurssiin - eikä ole EU:n eikä sen rahaliiton jäsen... on se outo juttu... eikös vaan...

13.5.2012 19:47

Lipponen/Niinistö veivät suomen rahaliittoon nyt nähdään että oli virhe ,siinä sitä nyt riittää pohdittavaa!

13.5.2012 20:17

Ei siinä mitään pohdittavaa ole. Se oli tarkkaan harkittu ja tietoinen ratkaisu... ja se on osoittautunut Suomelle hyväksi ratkaisuksi. Sillä, mitä mieltä PerSut asiasta ovat, ei ole yhtään mitään merkitystä... puskasta huutelevia jonninjoutavuuksia on ollut aina... ja tulee aina olemaan. PerSu-pusikossa ei päätetä mistään, siellä huudellaan joutavuuksia... niin, että antaa palaa vaan... kyllä maailmaan mölyä mahtuu :-)))

13.5.2012 20:50

Ei persut olleet silloin hallituksessa kun "laput silmillä" euroon Lipponen/Niinistö suomen vei, ruotsi jäi ulkopuolelle, muitakin jotka hyötyivät ja -hyötyvät siitä aika tavalla?Suomelle syntyy laskua paljon , Kreikan osalta , mitään varmaa ole näköpiirissä muidenkaan velkaantuneiden maiden tukemisen osalta!

13.5.2012 21:39

Suomen ja Ruotsin taloudellinen asema ja tilanne ovat molemmat kutakuinkin yhdenlaiset. Merkittävin ero on vientiteollisuuden rakenne... eikä se johdu EU:sta.

13.5.2012 21:52

Ruotsi huomattavasti rikkaampi kuin Suomi se on se pieni ero.

13.5.2012 21:54

Koitas ny yrittää taas välillä...

14.5.2012 07:18

Kreikka-kriisi on nyt siinä vaiheessa, että esim. Saksa harkitsee sen päästämistä Eurosta pois.
Syy epäröintiin on, ovatko Italia ja Espanja tarpeeksi vahvoja etteivät ne seuraa mukana.
Kun investointien ja valuutan keskittyminen entistä enemmän Saksaan muut Euromaat kärsivät.
Kilpailukyvyn parantamiseksi toivotaan Euron arvon laskua ja se johtanee inflaation kasvuun.
Tällöin Saksan tilanne vain paranee, korot heillä pysyvät alhaalla ja muilla korot nousevat. Lopulta sitten Euro-systeemi hajoaa sekasortoon.
Euromaiden ulkopuolisilla mailla jo nyt halu päästä liiallisista Eurotalletuksista ja talletukset kertyvät nyt kolmen A:n Euromaihin, kuten Suomenn ja Saksaan, Hollantiin ja Luxemburgiin. Tällöin Euroopan keskuspankki on velkaa kullekin yllämainituille maalle.
Jos Euro hajoaa, jää velat maksamatta ko. AAA-maille samalla kun tallettajat alkavat velkoa kolmen A:n maita ( takuut ym. vastuut toteutuvat).
Tämän nykyinen säästölinja lisättynä mahdollisuuksien mukaan elvytyksellä taitaa olla paras ratkaisu. Sekin tie on pitkä ja kivinen.
Pikaratkaisu: ero Eurosta+ reipas devalvointi on aluksi hyvä. Tällöin kuitenkin tarvittavat rakennemuutokset helposti siirretään tulevaisuuteen. Ollaan sitten vielä pahemmassa kriisissä myöhemmin.
Eli seurataan tilannetta jännityksellä.

14.5.2012 09:25

Näin tässä silti käy mutta ei välttämättä sisällä noin paljon dramatiikkka.Euroa hajoa kokonaan tai osittain ja mitä nopeammin niin mitä parempi.Toivottomia rakenteita ei kannata jatkaa.Devalvaatio suorastaan paras lääke pienille maille ja varsinkin Kreikkalle koska kaikki muu on utoopia heidän sopimukset maan mahdottomat tällä hetkellä.Suomi olisi ollut mennyttä 90luvun lamassa ilman devalvaatioita ja kelluvaa markkaa mutta selvisi omin voimin lamasta mikä on huomiottavaa.Oi kun olisi markka niin Suomen vienti olisi jo paljon paremassa jamassa mutta kiitos euron niin korot on matalat mutta bisness ei kulje ollenkaan niin mikä on parempi?

14.5.2012 10:51

Jos talouden voisi hoitaa pelkällä matematiikalla, niin Euro- ongelman ydin olisi helppo ratkaista. Jokainen yrittäjä tehdessään investointeja laskee sen kannattavuuden. Vaikeutena on aina miten ja millä hinnalla markkinat ottavat vastaan investoinnin tuotteet. Siinä ei matematiikka yksin riitä. Sama ongelma on Euroopan tilanteessa.
Miten markkinat reagoivat eri maiden taloudelliseen tilanteeseen. Joudumme ennustamisen mielenkiintoiseen maailmaan. Viisaiden talousmiesten visioita (suom. harha) löytyy vaikka minkälaisia. Osa on tarkoitettu objektiiviseksi arvioksi osa taas tarkoitushakuiseksi oman bisneksen etua ajatellen. Jos ei ole omaa mielipidettä, miten valitsen oikein olemassaolevista?
Tällä palstalla esitetään ratkaisuita laidasta laitaan, nähtäväksi kuka osuu oikeaan vai osuuko kukaan.
Minä luulen Kreikan menevän Drakma-linjalle ja hyvällä tuurilla ja muun EU:n avulla Espanja jää Euroon.

14.5.2012 14:59

Naurettavinta tässä on ollut se, että euron puolesta lobbaavat ovat hädissään keksineet euron tuomaksi eduksi mm. matalat korot. Oikeasti EKP:n päättämä reaalisesti negatiivinen korkotaso on ollut vahingollista Suomelle. Mm. asumiskustannukset ovat nousseet lähes sietämättömiksi suurelta osin juuri epäluonnollisen matalan korkotason ansiosta.

14.5.2012 15:06

Voinet hieman valaista tuota suurta viisautta asumiskustannusten ja matalien korkojen yhteydestä... vai? ? ?

14.5.2012 15:15

Matalat korot ovat nostaneet asuntojen reaalihinnat ennätyskorkeiksi. Hintojen nousu on taas nostanut sijoitusasuntojen tuottovaatimuksia so. vuokraa. Sekä omistusasuminen että vuokralla asuminen on kallistunut. Ole hyvä.

14.5.2012 17:40

Olen mykistynyt.

14.5.2012 17:29

Varsin pitkälle samaa mieltä asumiskustannusten noususta ja niiden syistä, etenkin kasvukeskusten osalta!Toiseksi ruotsin vientiteollisuus on hyöynyt siitä että ei ole euro-valuutan vanki kuten suomi on!

14.5.2012 17:43

Tarkkis oli talousanomissa tänään laskelma että 2miljaardia hävitään Kreikkasta jos lähtevät eurosta kun et usko minua niin lue sieltä,mikä olisi sulle tosi tarpeen kun et tiedä mistään mitään.Sen takia ikuinen tarkkislainen.

14.5.2012 19:28

Paljonko vuokrat laskevat esim. 10% korolla.
Kysyn viisaammiltani.
Asunnon hinta on laina + korot, jos ei omaa raha ole.
lainamäärä pienenee =( asuntojen ostohinta)yleensä, kun korot nousevat. Ostajien kyky maksaa on rajallinen. Ostaja maksaa sitten enemmän korkoja.
Reaalihinnat vaan ovat sellaisia.

Ruotsin kruunu seuraa melko tarkoin Euron kurssia, koska Ruotsikin haluaa pitää valuutan mahdollisimman vakaana samoin korot. Helpompi on myyjän toimia, kun ostaja voi luottaa valuutan arvoon.
Suomella ja Ruotsilla on erilainen vientirakenne . (esim. IKEA, Lindex, H&M)

Puunjalostusteollisuus eroaa myös.
Ruotsilla enemmän sellun ja kartongin osuutta kuin meillä.
Niissä markkinat vetää paremmin kuin aikakaus- ja hienopaperissa.
Paavo Väyrynen ajatteli, että vaihtamalla Suomelle kruunu Euron tilalle ja näin olisimme kuten Ruotsi. Ei se näin käy. Viennin rakenne ja kilpailukyky sen ratkaisee. Suomelle on onnistunut vakaa valuutta Euron avulla. Jos me pystyisimme hoitamaan asiat kuten Ruotsi kruunullaan, voisi markkaakin harkita. Tällaisesta ei ole koskaan ollut näyttöä. Jos nyt tulee Kreikasta takkiin n. 1.8 miljardia Euroa ja toiset samanmoiset EKP:n kautta Suomen pankille, ei se meitä kaada. Tämänhetkinen valtion velkaantuminen ja viennin alijäämä ovat meidän suurempia ongelmiamme.

14.5.2012 19:28

Paljonko vuokrat laskevat esim. 10% korolla.
Kysyn viisaammiltani.
Asunnon hinta on laina + korot, jos ei omaa raha ole.
lainamäärä pienenee =( asuntojen ostohinta)yleensä, kun korot nousevat. Ostajien kyky maksaa on rajallinen. Ostaja maksaa sitten enemmän korkoja.
Reaalihinnat vaan ovat sellaisia.

Ruotsin kruunu seuraa melko tarkoin Euron kurssia, koska Ruotsikin haluaa pitää valuutan mahdollisimman vakaana samoin korot. Helpompi on myyjän toimia, kun ostaja voi luottaa valuutan arvoon.
Suomella ja Ruotsilla on erilainen vientirakenne . (esim. IKEA, Lindex, H&M)

Puunjalostusteollisuus eroaa myös.
Ruotsilla enemmän sellun ja kartongin osuutta kuin meillä.
Niissä markkinat vetää paremmin kuin aikakaus- ja hienopaperissa.
Paavo Väyrynen ajatteli, että vaihtamalla Suomelle kruunu Euron tilalle ja näin olisimme kuten Ruotsi. Ei se näin käy. Viennin rakenne ja kilpailukyky sen ratkaisee. Suomelle on onnistunut vakaa valuutta Euron avulla. Jos me pystyisimme hoitamaan asiat kuten Ruotsi kruunullaan, voisi markkaakin harkita. Tällaisesta ei ole koskaan ollut näyttöä. Jos nyt tulee Kreikasta takkiin n. 1.8 miljardia Euroa ja toiset samanmoiset EKP:n kautta Suomen pankille, ei se meitä kaada. Tämänhetkinen valtion velkaantuminen ja viennin alijäämä ovat meidän suurempia ongelmiamme.

14.5.2012 19:49

Kaverini Tarkkis valitettavasti täysin pihalla kv. rahapolitiikasta. Kaatuuko Kreikka tai mitä?
Vastaatko ystävällisesti repivien mielipiteisi välillä? Kun me nyt muut pihalla? Vai olenko
mykistynyt?

14.5.2012 19:51

"Kaatuuko Kreikka"

En ole ennustaja.

14.5.2012 20:06

Säveltäjä Jean Sibelius oli pitkällä lounaalla Kämpissä. Vaimonsa Aino S soitteli
perään ja kyseli puolisonsa kotiintuloa. Jean S vastasi: Olen säveltäjä, en ennustaja.
Tarkkis samalla linjalla?

14.5.2012 20:09

No en... enkä edes laulaja. Aina kun laulan niin pyydetään... lopettamaan. Heti :-(

15.5.2012 21:22

Tarkkailija,

Hanki itsellesi elämä. Viesteistäsi huomaa, että elät jonkinlaisessa Facebook -maailmassa.

16.5.2012 19:43

Kuule Lutviikki, eiks tää ole nimenomaan keskustelupalsta, jonka tietääkseni pitäisi tarkoittaa keskustelua. Ei voi olla keskustelua jos jonkun keskustelijan suuta tukitaan tai ajetaan pois (ellei henkilö mene asiattomuuksiin tai hekilökohtaisuuksiin) niin antaa pulista vaan. Jos kovasti ärsyttääpi niin senhän voipi aina ohittaa. Ei kaikkea tarvitse ottaa niin vakavasti, kyllä elämä kantaa! Äläkä kanna huolta kenenkään elämisestä, vaikka eläisi facebookissa sama se, ihan on jokaisen oma asiansa.

15.5.2012 02:16

Kreikan velkakriisiä olisi voitu euromaitten lainarahan syöttämisen sijasta ratkaista näin:
- Kreikan lainojen pidentäminen 5 lisävuodella.
- Kreikan lainoille nollakorko 5 vuodeksi.

* Ei olisi tullut pankkikriisiä, jos Kreikan lainojen arvo vähenisi euron inflaation verran (yleensä ollut 2 - 3 % vuodessa).

15.5.2012 06:23

Teoriassa nimimerkki 'käyttämätöm vaihtoehto' on OK.
Siinä on se vaara, että Kreikka siirtää ongelmansa ratkaisun myös 5 vuotta.
Kun ei ole ihan pakko, niin politiikot eivät toimi ajoissa.
Sijoittajat eivät heti halua alaskirjata saataviaan eli löytyykö hyväntekijöitä.
Nähtäväksi jää, toteutuuko esitetty vaihtoehto.
Eihän täysin poissuljettu ole.

15.5.2012 09:27

Eilen ylen uutisissa kerrottiin että Kreikkan kaatuminen tuo Suomen pankille 2miljaardin laskun ja 400miljoona Suomen kansalle maksettavaa mutta jos Espanja ja Italia kaatuu niin lasku on kymmensiä miljaardeja ja sekin päivä tuntuu lähentyvän koko ajan.Miettikää mikä on Suomen elintaso sen jälkeen sanoisin 40-50luvun luokkaa ja ei koske Ruotsia taas kerran yhtä kovasti koska heillä ei ole tälläiset takaukset.Kyllä kansaa on pidetty pimenossa tässä maassa taas kerran.Juttan vakuudet oli kyllä jäävuoren huippu lapsellisuudessaan.Totuus on se että Suomi heiluu Eurooppan kanssa pahasti ja Kataisen ilmoitus aikanaan että ei koske Suomea oli kyllä vailla vertaansa.Roskalaina luokka voi olla seuraava kutsumus Suomen kohdalta.

15.5.2012 09:37

Suomen velat on nyt n. 80 miljardia euroa. Kun lisätään oletetut 30 miljardia euroa, on korkokulut 3% korolla n. 3.3 miljardia euroa. Ei sillä 40-60 luvulle mennä. Takapakkia tulee, mutta kyllä siitä selvitään.
Don't worry 'Yrittäjä'

16.5.2012 05:51

Oleellista on Suomen velkojen korkoprosentti. Jos se on inflaation alle tai inflaation tuntumassa, Suomella ei ole hätää.
Sijoittajat 14.05.2012 antoivat Suomelle lainaa yhden miljardin 0,87 prosentin korolla (http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201205175443&request_ahaa_info=...).

15.5.2012 14:24

Aikaisemmin olen viittaillut Suomen työssä olevien ja veroja maksavien vastuisiin eikä
niissä muuta vikaa ole kuin että on alakantissa. On kuitenkin pakko esittää muutama rivi
aamulla esiintyneen johtavan talouspoliittisen ajattelijan ja jääkiekkomiehen ajatukseen
julkisesta sektorista ja Zimbabwesta (MTV3, katsomo.fi). Nimittäin jos nyt ne markkinat
jossain päin toimivat olisi hyvä tietää missä ja jos Suomen asuntojen hinnat (+vuokrat)
perustuvat toimiviin markkinoihin, niin varjelkoon Taivaat meitä markkinahäiriöistä.
Niin ne asuntojen hinnat olivat vielä neljä vuotta sitten pilvissä sekä Irlannissa että Espanjassa. Ay-liikkeen tarpeellisuudesta hyvä esimerkki on ns. Hilkka Ahteen tapaus.
Toinen esimerkki oli A-studiossa eilen illalla ja tänään Hesarissa (Meilahden poli).

15.5.2012 15:34

Oma veikkaukseni on, että Saksa taipuu siihen, että PIIGS-maiden velat laimennetaan mittavalla inflaatiolla, joka polkaistaan käyntiin EKP:n massiivisella setelirahoituksella. Maksumiehinä tässä mallissa toimivat pankkisäästäjät, kiinteäkorkoisiin papereihin sijoittaneet (pankit toki pelastetaan yhteiskunnan tuella) ja palkan- ja erilaisten tukien saajat sekä eläkeläiset.

15.5.2012 18:14

Kyllä voidaan selvitä Timoerik mutta kyllä valtava elintaso lasku tulee kun me ei selvitä nyttenkään ilman säästöjä ja veronkorotuksia niin kyllä taakka tolla 130miljaardin velalla muuttu jo aikomoiseksi hyvinvointivaltion alas kirjaukseksi.Ja se täytyy muista että näillä koroilla ei mennä enään sen jälkeen vaan siinäkin tulee kyllä sellaisia nousuja että oksat pois,miltä kuulostaisi 5-6% 130miljaardia velkaa tai ehkä jopa 10% kun luottamus on kovilla.Sanoisin että jos 50-60luvun elintasoon päästäisiin niin hyvä on joka tarkoittaa että sossu asiakas tänä päivänä jopa valtavan rikas niihin aikoihin verrattuna.Mutta se toivo on että 20vuoden kulttua voitaisiin päästä 70luvun elintasoon.Suomella ei koskaan sellaisia velkoja ole ollut ei edes sotakorvaus aikana.

16.5.2012 09:45

Aamun Hesarin mukaan EU kokee arvovaltatappion, jos Kreikka eroaa eurosta. No silloin puhutaan asioista ainakin niiden oikealla nimellä. Minä en ole enkä ole ollut valmis maksamaan EU:n arvovallasta euroakaan.

Eurobeilauskeskustelussa on siirrytty alun "tämä on ihan pakko, jotka muuta väittävät, ovat vastuuttomia pellejä" -vaiheesta vaiheeseen "turha tulla jälkiviisastelemaan". Virheellistä ja Suomelle kallista politiikkaa ajaneet ministerit tulee saada vastuuseen.

16.5.2012 11:00

"Minä en ole enkä ole ollut valmis maksamaan EU:n arvovallasta euroakaan."

Ei haittaa... haluttomuus ja valmiudettomuus... maksat... jos maksat veroja Suomeen.

16.5.2012 09:55

Kreikan hylätessä velkojen maksun, pitänee EKP: taata siirtrymävaiheessa Eurosta esim. Drakmaan kreikkalaisten pankkien toimintaa.
Esim. EKP takaa, että säästötilit eivät häviä ja jonkinlainen rajoitettu rahaliikenne toimii. Vaihtoehtona on sekasorron hillitseminen ja muiden kriisimaiden lisätukeminen. Kaikki maksaa, mutta EKP:n tuki näin on todennäköisesti halvin tapa. Suurilla euromailla on vieläkin paljon saatavia Kreikasta ja siksi Kreikan tuho eli piikki kiinni on ollut vaikeaa. Suomi ei pysty tässä muuta kuin seuraamaan tilannetta pyrkiä hoitamaan omat asiansa.
Kaksi vuotta sitten Suomellakin oli saatavia useita miljardeja ja Soinin opeilla olisimme silloin hävinneet ne heti. Soinin olisi pitänyt käydä kantaansa puhumassa päättäjille. Näitä ovat suuret EU-maat ei Suomi. Myös EU:n meppinä hänellä olisi ollut mahdollisuus. Eipä käyttänyt näitä.

Jos nyt tämä Euroopan kriisi laukeaa niin, että EURO valuuttana hajoaa, on Euroopassa jäljellä tietotaitoa ja tuotantokykyä. Velkoja tuskin mikään maa silloin maksaa.
Elintasomme laskee, mutta kilpailukykymme kasvaa ja tulevaisuus näkyy sitten parempana. EU jää olemaan ja uuden valuuttasysteemin kehittäminen alkaa ja toivottavasti saadaan entistä parempi.

16.5.2012 13:03

Kerro Timoerik lisää noista miljardeista, joita Suomella oli saamisia Kreikalta toukokuussa 2010 kun ensimmäinen lainapäätös tehtiin. Nyt kaipaisin ihan lukuja, en mutu-tietoa. Kenellä oli ja paljonko?

16.5.2012 13:24

Kopi0 Yle Uutisista alla

"Talous 15.5.2012 klo 14:21 | päivitetty 15.5.2012 klo 15:56
Suomalaissijoittajat vetäneet lähes kaikki sijoituksensa pois Kreikasta
Suomella on saatavia Kreikasta, Portugalista, Espanjasta ja Italiasta yhteensä noin yhdeksän miljardia euroa.

Mistä on kyse?

Suomalaisten sijoituslaitosten sijoitukset Etelä-Euroopan maissa ovat vähentyneet selvästi kahden viime vuoden aikana
Suomalaissijoittajilla on saatavia Kreikasta, Portugalista, Espanjasta ja Italiasta yhteensä noin yhdeksän miljardia euroa
Kreikasta saamiset ovat vähentyneet kahdessa vuodessa 95 prosenttia
Maaliskuun lopussa suomalaissijoittajilla oli saamisia Kreikasta 151 miljoonaa euroa
Italiasta saamisia oli 3,8 miljardia euroa ja Espanjasta 4,4 miljardia euroa

Suomalaissijoittajien saamiset Kreikasta ovat kutistuneet merkittävästi. Suomen Pankin tilastojen mukaan sijoittajien saamiset ovat vähentyneet kahdessa vuodessa 95 prosenttia.

Sijoittajasektoriin lasketaan mukaan luottolaitokset, sijoitus- ja rahamarkkinarahastot, vakuutuslaitokset ja työeläkelaitokset.

Suomen Pankin tilastojen mukaan maaliskuun 2010 lopussa suomalaissijoittajilla oli saamisia Kreikasta yli 2,9 miljardia euroa. Maaliskuun 2012 lopussa määrä oli vähentynyt 151 miljoonaan euroon.

Suomen saamiset myös muista Etelä-Euroopan maista ovat vähentyneet selvästi. Espanjasta suomalaissijoittajilla oli maaliskuun lopussa saatavia runsaat 4,4 miljardia euroa, mikä oli 20 prosenttia vähemmän kuin kaksi vuotta sitten.

Italiasta saatavia oli maaliskuun lopussa noin 3,8 miljardia euroa eli puolet vähemmän kuin kaksi vuotta sitten. Portugalista puolestaan saatavia oli 434 miljoonaa euroa, mikä oli 67 prosenttia vähemmän."

16.5.2012 14:30

Edellinen nimimerkki todistaa hyvin sen, että niin on sitten veronmaksajat ottaneet vastatakseen siitä, mitä "suomalaissijoittajat" ovat saaneet saataviaan vähennettyä. Tänään sitten sekä TV1 (käteinen) ja maikkari ("tosi on pankin" ex-pääanalyytikko) toistelivat entisiä mantrojaan Kreikan tilanteesta. Suomen asema kuulema vahva=hyvä. Niinpä taitaa olla. Mutta Ruotsipa toimii. Pankkien oman pääoman vaatimuksia nostetaan
vapaaehtoisesti yli EU:n säännösten eli 10 % v. 2013 ja 12 % v. 2015. Suomihan ei edes yritä, koska "meillä ei ole asuntojen hinta-/laatukuplaa", vaikka sokea Erkkikin näkee että
ei siellä Kaivarissa kukaan iltaisin valoja polttele sijoitusasunnoissa kun väki on Espanjassa tai Kreikassa hoitamassa bisneksiä. Saksan vaalit lähestyvät, siellä on tavalliset työssäkäyvät jo aika kyllästyneitä lypsylehminä oloon!

16.5.2012 14:38

Teillä aaseilla ei pitäis olla oikeutta äänestää.

16.5.2012 16:42

Mä olisin sen verran löiberaali et kieltäsin vaa marisemisen, äänestää saa... kuha äänestää oikein, ei nii ku Sjundeåååååååååssa :-)))))))

16.5.2012 19:49

Saaks elukatkin äänestää? Mä en ole ennen tiennykkää et mun koira sais antaa äänensä jollekin! Saaks mun kissatkin äänestää? Entä naapurin kollit, ne ei varmaan saa, sano sä.

16.5.2012 14:47

Suomella oli jo 2009 pankkien omavaraisuus luokkaa 14% ja ei se siitä ole huonontunut. Hyvä että Ruotsikin yrittää.
Valheet näköjään myy edelleen paremmin kuin faktat.
Parempi ottaa selvää, mitä ostaa.

16.5.2012 14:53

Taloudessa raha kiertää ja kun siitä ottaa osan pois, siinä kiertää rahaa vähemmän.
Tämä on päivänselvää. Veronmaksajat ovat mukana talouden kierrossa tärkeässä roolissa. Tämä sama raha on tietenkin pois myös veronmaksajilta, senhän sanoo järkikin.

16.5.2012 15:20

Sanotaanko näin, että kävin Kreikassa viime kesänä. Ei näkynyt aaseja ei. Oli myyty
finski tsuhnille (työeläkeyhtiöille) hevosina. Raha kai se on kruunukin vai vale-euro?
Prosentti ruotsalaisen pankin omaa pääomaa ei todellakaan ole vertailukelpoinen kreikkalaisen pankin taseeseen. Koskahan viimeksi suomalainen hevonen on pärjännyt kansainvälisissä raveissa? (Nyt ette sitten laajenna formuloihin!)

16.5.2012 16:40

Karmee Asserdaali ainaski pärjäs... ja onha muutama muuki joten sun kuten kopsotellu :-)))

16.5.2012 17:28

Oliko ruuna? Vanha sananlasku sanoo, että yksi kreikkalainen vastaa kolmea vjenäläistä - puhutaan kauppamiehistä - jne jne Ja näiden kanssa sitten Käteinen
kaveraa. Onhan se lohtu että meillä voisi huonomminkin mennä, mutta puhe Roviosta ratkaisuna Suomen vaihtotasevaikeuksiin ja moraaliseen korruptioon
sekä hyvä veli "pukki kaalimaan vartijoina"- verkostoihin herättää ihmetystä?

16.5.2012 17:42

"puhe Roviosta ratkaisuna Suomen vaihtotasevaikeuksiin
[klipsistä]
herättää ihmetystä?"

Ei Nokiaankaan uskottu... kus siellä takavuosina hylättiin kaapelit, autonrenkaat, kumisaappaat sun muut varmat tuotot/tuotteet:-)))

16.5.2012 19:06

Tarkkis, ettet vaan olisi pieru Arskan kaveri?

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.