1.8.2012 - 07.00

Keskustan tyhjät liiketilat hirvittävät

Tyhjän liiketilan vuokrausilmoitus on ikävän tuttu näky Turun keskustan katukuvassa. Yliopistonkadulla on korttelin matkalla jo useampi iso liiketila tyhjänä.

Turun keskustan näivettymistä on pelätty jo pitkään. Uhkakuvana on ollut, että kaupungin reuna-alueiden isot liikekeskukset autioittavat torin ympäristön. Nyt näille ennustuksille tuntuu löytyvän enemmän katetta kuin koskaan.

Pieni kävelykierros ydinkeskustan kaduilla kertoo karua kieltä. Tyhjiä liiketiloja tuntuu olevan enemmän kuin koskaan, jopa aivan vilkkaimmilla kaduilla. Pelkästään korttelin matkalla Yliopistonkadulla on kolme isohkoa liiketilaa tyhjänä ja neljännessä menossa loppuunmyynti. Myös Humalistonkadun alkupäässä ja Kristiinankadulla on useita tiloja odottamassa ottajaansa.

On siis aika tunnustaa, että keskustan vetovoima ei näytä olevan entisellään. Mutta onko syynä parkkipaikkojen puute vai torin kunnostamisen viivästyminen? Näillä argumenteillahan toriparkki-keskustelua on jauhettu vuosikaudet.

Tuskinpa vaan. Jos keskustassa olisi aivan liian vähän parkkipaikkoja, miksi jokirantaan on viime aikoina noussut uusia ruokaravintoloita kuin sieniä sateella? Rantaan kun ei ainakaan saa autoaan parkkiin. Ja kyllä Kauppatori tuntuu aivan yhtä eläväiseltä kesäaikaan kuin se on aina ennenkin ollut.

Tuntuukin, että keskustan näivettymisestä on tehty toriparkki-keskustelun keppihevonen, jolla ratsastavat niin parkin vastustajat kuin kannattajatkin. Keskustan vetovoima ei varmasti palaa pelkästään toriparkin rakentamisella, muttei myöskään vain toria kunnostamalla. Keskustan elävöittäminen vaatii laajemman strategian toteuttamista.

Turussakin on totuttu ajattelemaan, että keskustan vetovoima on sitä, että pääsee täsmäostoksille parkkeeraamalla auto liikkeen oven eteen. Autojen määrän huiman kasvun myötä tämän ajattelumallin voi nyt viimeistään unohtaa.

Loogisemmalta tulevaisuudenkuvalta tuntuisi visio, jossa torin ympäristö ja torilta jokirantaan johtavat korttelit rauhoitetaan autoliikenteeltä. Näin jokirannan ravintolat, Fortuna-korttelin tai Forumin pikkuliikkeet sekä Wiklund, Kauppatori ja Hansa-kortteli muodostavat luontevan, autoilta vapaan keskittymän.

Vaatiiko tämä ratkaisu sitten toriparkkia vai ei, onkin sitten toinen kysymys. Keskiaika-markkinat ja muut massatapahtumat esimerkiksi jokirannassa ovat ainakin osoittaneet sen, että kaupunkilaiset saa liikkeelle ilman ylimääräisiä parkkipaikkojakin. Ostoskeskusten ilmaisten parkkipaikkojen kanssa, kun on toriparkinkin vaikea kilpailla.

Tomi Kangasniemi

Toimittajalta

Tällä palstalla julkaistaan kaupunkilehti Turkulaisen pääkirjoituksia.