8.12.2012 - 08.00

Turkulaiset raitsikka- reittejä suunnittelemaan

Turkulaisilla on vahva tunnesuhde raitsikoihin, vaikka viimeksi raitiovaunulla on päässyt kulkemaan Turussa vuonna 1972. Monen turkulaisen mielestä keltaiset ratikat kuuluvat Turun katukuvaan aivan kuten keltsikat ja ratsupoliisi. Nyt ratikkatoive on vihdoin toteutumassa.

Hanketta pyritään viemään eteenpäin nyt nopealla aikataululla. Raitiotieliikenteen yleissuunnittelu käynnistyy heti tammikuussa. Ensi vuoden aikana mietitään, mitä reittejä ratikat kulkevat, meneekö raitsikka Runosmäkeen Satakunnantien vai Tampereentien kautta ja mihin pysäkit sijoitetaan. Tavoitteena on, että valtuusto voi päättää verkoston toteuttamisesta kesäkuussa 2014.

Kaupunki toivoo, että turkulaiset osallistuisivat aktiivisesti ratikkaliikenteen suunnitteluun. Vaikutusmahdollisuuksia on internetissä ja yleisötilaisuuksissa, yhteistyötahoja kutsutaan myös työpajoihin.

Tavoitteena on, että ensimmäiset raitsikat ilmestyisivät katukuvaan jo 2020-luvulla. Kattava raitiotieverkosto Turussa olisi parinkymmenen vuoden päästä. Sen nopeampaan aikatauluun ei kyetä, sillä aikaa kuluu suunnitteluun, arkeologisiin kaivauksiin ja rakentamiseen. Jostain pitää löytyä myös useita satoja miljoonia euroja rahaa hankkeen toteuttamiseen. Jos kaikki menee nappiin, vuonna 2035 Turun keskustasta pääsee ratikalla Hirvensaloon, Linnakaupunkiin, Runosmäkeen, Varissuolle, Kaarinaan ja Raisioon.

Yhden toiveen suunnittelijoille voi esittää jo nyt. Kaikkiin kaupunginosiin on saatava riittävän tiheä joukkoliikenneverkosto. Turkulaisista yli 65-vuotiaita on jo nyt noin 30 prosenttia, parinkymmenen vuoden päästä vielä enemmän. Vanheneva väestö ei kävele pitkiä matkoja pysäkille.

Kommentit

Kommentit

Aivan kertakaikkiaan järjetön idea. Hanke maksaa tosiaan satoja miljoonia, eikö ihmiset todellakaan pääse kulkemaan muulla keinoin? Ei tarvitse olla kristallipalloa, että näkee liikkuvuuden tulevaisuudessa vähentyvän melkoisesti. Ihmiset alkavat enenvässä määrin tehdä etätöitä ja tilaa tuotteita internetin kautta. Jos on pakko pistää jokin kulkureitti, niin tehdään se edes tulevaisuudennäköiseksi ja laitetaan yksiraideliikenne kulkemaan kaupungin yläpuolella. Silloin jäisi maantasalle kulkutilaa pyöräilijöille, autoilijoille ja kävelijöille. Ei tarvitsisi miettiä sen enempää arkeologisia kaivauksia vaan rakennettaisiin "tolppia" tasaisen välimatkoin, missä yksiraideliikenne kulkee. Ilman suurempia laskelmia, voisin kuvitella, että rakennuskustannukset tulisi edullisimmiksi.

TiiPii (ei varmistettu)

TIIPII olen aivan samaa mieltä idean järjettömyydestä. Miten voidaan lähteä tuomaan tällaista vanhanaikaista ja kankeaa liikennemuotoa keskelle kaupunkia.
Etenkin talvella kiskoihin sidottu ratikka vie käytännössä enemmän tilaa kun se ei pysty väistämään esim. lumikuormaa kyytin ottavaa kuorma-autoa. Kiskotkin vaativat erityistä talvihuoltoa ja ne ovat vaaralliset kaksipyöräisille. Onnettomuudet ja rakennustyömaat katkaisevat ratikalta menon, kumipyörillä pääsee kiertämään ne. Puhumattakaa siitä mitä tämä pelleily tulee maksamaan ja miten se sekoittaa rakennusvaiheessa kaupungin liikenteen. Ekologisuuteen on turha vedota, jo nyt on sähköbusseja kokeilussa, miten paljon ne ovatkaan kehittyneet siihen mennessä kun tämän hölmöilyn pitäisi olla valmis? Kiskot on kerran revitty pois, niin eiköhän anneta niiden olla vain historiaa.

Olavi Mäkinen

Rollikka hoitaisi homman helpommin. Toimii sähköllä eikä tarvitse kalliita kiskoja!

paveli (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun

Toimittajalta

Tällä palstalla julkaistaan kaupunkilehti Turkulaisen pääkirjoituksia.