Vapaa-aika

Robinin läpimurtoa rakennettiin puolitoista vuotta

Manageri Hannu Sormunen kertoo, että Robinin valtteja ovat musiikillisen lahjakkuuden lisäksi aitous, reippaus ja välittömyys.

Arkisto

Turkulaisen 13-vuotiaan laulajan Robinin ensisinkun Frontside Ollien videota katsottiin YouTubesta ensimmäisen puolentoista viikon aikana yli 3 miljoonaa kertaa. Nuorukaisen albumi Koodi, joka ilmestyi helmikuun 2012 lopulla, on yli 80000 levyn myynnillään rikkonut nelinkertaisen platinan rajan. Viime viikolla lukuisien hittielokuvien tuottaja Solar Films kertoi tekevänsä Robinista koko illan dokumentti-tyyppisen elokuvan. Elokuva on ensi-illassa joulukuussa.

Robinin uralla ja elämässä on lyhyessä ajassa tapahtunut asioita, joita ei tyypillisesti 13-vuotiaan pojan elämässä tapahdu. Robin on ollut hurjassa pyörityksessä ja olisi ollut vielä hurjemmassa, jos hänellä ei olisi managerina Hannu Sormusta. Kaikki viestit kulkevat managerin kautta. Pyyntöjä kaikenlaisiin promoihin, haastatteluin, ohjelmiin ja niin edelleen tulee todella paljon ja Sormunen joutuu sanomaan todella usein ei.

– Robinin hyvinvoinnista täytyy pitää huolta. Koulunkäynti menee kaiken muun edelle ja Robinilla pitää olla myös normaalia vapaa-ajanviettoaikaa. Olen nähnyt liian monia loppuun poltettuja artisteja, Sormunen sanoo.

Hannu Sormunen on kokenut musiikkimies, joka on työskennellyt Universalilla, BMG:llä, EMI:llä ja Sonylla. Hän on vaikuttanut kymmenien suomalaisartistien ja -yhtyeiden taustalla. Sormunen vastasi Tiktakin levyjen tuotannosta koko bändin uran ajan alkaen bändin ensimmäisestä levystä, jota työstäessä tytöt olivat vain hitusen Robinia vanhempia.

Sormunen ei ole ollut mukana Robinin kaltaisessa buumissa. Tiktakin ja hieman aiemmin XL5:n aiheuttamat teinityttöhysteriat olivat Sormusen mukaan jotenkin verrattavissa Robiniin. Yleisörakenteessa on yhtäläisyyksiä, sanoo Sormunen, mutta muistuttaa, että maailma oli erilainen 10-15 vuotta sitten. Esimerkiksi internetin rooli artistin musiikin levittämisessä oli vähäinen.

– Hysterian puolesta Robin-ilmiö vertautuu parhaiten Dingo-ilmiöön, Sormunen arvioi.

Kun Suomessa levisi tieto, että jonkun turkulaispojan ensimmäistä videota on käyty katsomassa miljoonia kertoja, ihmiset ihmettelivät, mistä tällainen tyyppi on yhtäkkiä napattu laulamaan. Totuus on oikeasti täysin päinvastainen: Universal Music ei suinkaan löytänyt Robinia päivää ennen videokuvausten aloittamista vaan taustaa rakennettiin huolella puolitoista vuotta.

– Työskentelin juuri silloin puolitoista vuotta sitten Universal Musicissa. Säveltäjä Maki Kolehmainen, jonka olen tuntenut parikymmentä vuotta, tuli esittelemään Robinin minulle. Levytyssopimus allekirjoitettiin jo marraskuussa 2010, Hannu Sormunen kertoo.

Sormunen halusi kiinnittää lahjakkuuden, mutta ei hosua asian kanssa. Olihan Robin puolitoista vuotta sitten hyvin hyvin nuori ja Robinille haluttiin rauhassa rakentaa se musiikillinen ympäristö, josta Robin artistina pitää.

– On puhuttu, että Robinista on muokattu Suomen Justin Bieber. Kyllä Robin on sellainen kuin hän on ja hänen biisinsä ovat sellaisia, joista hän tykkää eniten. Robinhan haluaa tehdä huomattavasti särmikkäämpää musiikkia kuin Bieber, manageri Sormunen toteaa.

Robin konsertoi viime viikonloppuna Caribiassa sekä The Voice of Finlandin finaalissa Logomossa. Kesällä Robin keikkailee muun muassa Saaristo Openissa, Ruisrockissa, Tammerfestissä ja Porisperessä. Hannu Sormunen kertoo, että kesäkuukausina Robinilla on keskimäärin seitsemän keikkaa kuukautta kohti. Kaikki keikat ovat ikärajattomia.

– Esimerkiksi Ruisrockissa Robin on sunnuntain ensimmäinen esiintyjä Converse-lavalla. Keikassa on koko perheen piknik-tunnelmaa.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Vapaa-aika

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat