Paikalliset

Naisten innovaatio syntyi tiskatessa

Ekonomi Susanna Wiljanen ja graafinen suunnittelija, BA, Laura Rostedt kehittelevät tuotteita ja markkinointikampanjoita.

Parhaat ideat syntyvät usein sattumoisin. Niin kävi tässäkin tapauksessa. Yrittäjä ja ekonomi Susanna Wiljanen huomasi kotona, että keittiön tiskiharja alkaa olla jo parhaat päivänsä nähnyt. Hän oli joskus vuosia sitten saanut käyttöönsä luonnonharjaksisen tiskiharjan, johon oli hyvin tyytyväinen.

– Etsin netistä, mistä voisin ostaa uuden vastaavan ja huomasin, että eihän sellaisia myydä missään tavallisille kuluttajille.

Wiljanen löysi lopulta yrityksen, joka valmistaa luonnonharjaksisia tiskiharjoja teollisuuden käyttöön.

Siitä idea sai alkunsa. Susanna Wiljanen ja hänen yhteistyökumppaninsa graafinen suunnittelija, BA Laura Rostedt ottivat yhteyttä harjan valmistajaan ja ehdottivat yhteistyötä. Naiset halusivat saada kuluttajamarkkinoille tyylikkään, ekologisen tiskiharjan, joka on valmistettu kierrätysmateriaalista. Niin syntyi tiskiharja Musta5101. Susanna Wiljanen ja Laura Rostedt suunnittelivat harjalle myös markkinointikampanjan ja etsivät jälleenmyyjät.

Tapaus tiskiharja on vain yksi esimerkki kahden yrittäjän saumattomasta yhteistyöstä. Laura Rostedt on osakkaana perheensä yrityksessä, P-Print Oy:ssa. Susanna Wiljanen taas pyörittää omaa toiminimeä Zinoti Marketingia, joka on erikoistunut markkinointikonsultointiin ja kvalitatiiviseen tutkimukseen.

Kahden yrittäjän yhteistyökin on sattumien onnellinen tulos. Susanna ja Laura asuivat lapsena Liedossa. He olivat koulukavereita ja hyviä ystäviä. Sitten opiskelut veivät naiset aivan eri suuntiin. Susanna lähti opiskelemaan Vaasaan ja Laura Englantiin.

– Opiskelujen jälkeen tein työtä pääkaupunkiseudulla TNS Gallupilla, Susanna kertoo.

Laura taas työskenteli Englannissa ja oli vakaasti päättänyt, että jos vielä joskus palaa Suomeen, ei ainakaan enää Turun seudulle. Parin lapsen syntymän jälkeen hän kuitenkin huomasi asuvansa Turun Hirvensalossa ja naapurista yllättäen löytyi vanha, hyvä ystävä Susanna.

– Olimme molemmat lasten kanssa kotiäiteinä. Meillä oli samanikäiset lapset ja molemmilla hyvin samansuuntaisia ajatuksia. Huomasimme, osaamisemme täydentää hyvin toisiamme, Susanna kertoo.

–  Susanna on hyvä puhumaan ja minä olen se, joka viihtyy koneen ääressä, Laura hymähtää.

Niin syntyi kahden naisen yhteistyökumppanuus, jonka tuloksena syntyy kaikkea maan ja taivaan väliltä.

– Teemme pienille yrityksille visuaalista suunnittelua, markkinointisuunnittelua ja painotuotteita eli kokonaisvaltaista markkinoinnin suunnittelua ja toteutusta. Suuremmille yrityksille tarjoamme esimerkiksi laadullista tutkimusta, he kertovat.

Yksi esimerkki heidän yhteistyötään on Lähiruokaravintolat-sivusto, jota he ovat kehitelleet LounaFoodin, Valonian ja UBC:n kanssa.

Uranaisten mielestä yrittäjyys on hyvä ratkaisu pienten lasten äideille.

– Kun lapsi eilen sairastui vesirokkoon, pystyin tekemään työtä kotona. Samassa tilanteessa olevina ymmärrämme toisiamme, kun työajoissa pitää joustaa, Laura toteaa.

Susannan mielestä myös muutto Turkuun on tehnyt elämästä laadukkaampaa.

– Täällä elämä on jotenkin täydempää. Pääkaupunkiseudulla työmatkat ovat pitkiä ja venyttävät työmatkoja. Täällä on enemmän aikaa perheelle.

– Äidille lapset ovat kuitenkin ykkössijalla.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat