Asuminen

Sähkösopimusten puhelinmyynti poikii jatkuvasti valituksia

ILMIÖ Asiakas luulee pyytäneensä tarjouksen, mutta onkin sitoutunut sopimukseen.

Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet selvittää lukuisia tapauksia, joissa puhelinmyyjän kanssa keskustellut kuluttaja ei ole ymmärtänyt, että puhelun perusteella hän on tullut solmineeksi sopimuksen energiayhtiön kanssa.

Katja Juurikko

Sähköyhtiöiden puhelinmarkkinointi on tuottanut kuluttajille päänvaivaa jo usean vuoden ajan.

Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet selvittää lukuisia tapauksia, joissa puhelinmyyjän kanssa keskustellut kuluttaja ei ole ymmärtänyt, että puhelun perusteella hän on tullut solmineeksi sopimuksen energiayhtiön kanssa.

Kuluttajien kritiikin kohteeksi on viime aikoina joutunut etenkin Suomen Energiayhtiö. Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola kertoo, että yhteydenottoja kyseisen yhtiön puhelinmarkkinoinnista tulee heille jatkuvasti.

Suomen Energiayhtiöstä sekä 220 Energia -nimisestä yhtiöstä käydään myös vilkasta keskustelua useilla nettifoorumeilla.

Molempien yritysten avoimilla Facebook-sivuilla on useita tuohtuneiden kuluttajien kommentteja. Asiakkaat moittivat yhtiöitä harhaanjohtavan markkinoinnin lisäksi sähkölaskujen hinnoittelusta, joka asiakkaiden mielestä ei vastaa yhtiön kanssa sovittua hintaa.

Lakimies Kaakkolan mukaan tyypillinen esimerkki on, että puhelinmyyjän kanssa keskustellut kuluttaja luulee pyytäneensä myyjältä ainoastaan tarjouksen, ei tehneensä sopimusta.

Kun postista tulee energiayhtiön paperi, asiakas ei välttämättä ehdi tai muista perehtyä siihen kunnolla, tai ei ymmärrä että kyseessä on tarjouksen sijaan sitova sopimus.

Kauppojen tekeminen pelkän puhelinkeskustelun perusteella on toki luvallista, ei siinä mitään laitonta ole.”

Ei-toivottu sähkösopimus astuu voimaan kuin varkain, ja jos kyseessä on määräaikainen sopimus, siitä ei noin vain pääse eroon.

– Kun sopimusvahvistus tulee kotiin, asiakkaalla on 14 vuorokautta aikaa perua se. Jos peruutusta ei tuon ajan sisällä ole tehty, astuu sopimus voimaan.

Jos asiakas kokee tulleensa huijatuksi, on hänellä oikeus pyytää tarkistettavakseen puhelusta tehty tallenne.

Tässä pulmaksi kuitenkin tulee se, että puhelinmarkkinoijat eivät yleensä nauhoita koko puhelua, vaan ainoastaan sen osuuden, jossa sopimusehdot kerrataan asiakkaalle. Epäselväksi saattaa jäädä, onko myyjä antanut puhelun aikana harhaanjohtavia tietoja.

Kaakkola toteaa, että sähkösopimuksen kilpailuttaminen on kuluttajan kannalta toki hyvä asia, sillä sähköyhtiötä vaihtamalla voi säästää pitkän pennin.

– Sähkösopimus on kuitenkin haasteellinen asia puhelinmarkkinoinnin kannalta. Myyjän soittaessa asiakas saattaa olla hankalassa paikassa, päätös pitää tehdä siltä istumalta, eivätkä kaikki omaan sähkösopimukseen liittyvät tiedotkaan ole välttämättä juuri sillä hetkellä käsillä, Kaakkola sanoo.

Jos haluaa hankkia sähkösopimuksen puhelinmyyjältä, kuluttajan olisi hyvä vaatia jokin konkreettinen sopimusvahvistus nähtäväkseen ja allekirjoitettavakseen, joko postitse tai sähköpostitse.

– Kauppojen tekeminen pelkän puhelinkeskustelun perusteella on toki luvallista, ei siinä mitään laitonta ole.

– Mutta ongelmatilanteilta välttyy varmimmin, kun ottaa pienen aikalisän, selkeästi vaatii ehdot nähtäväkseen ennen niiden hyväksymistä, ja tutustuu ehtoihin kunnolla ennen kuin hyväksyy sopimuksen.Ennen lopullista hyväksymistä kannattaa vielä varmistaa esimerkiksi sahkonhinta.fi -sivustolta, onko sopimuksen hinta todella edullisempi kuin kilpailijoilla.

 

Sähkönostajan muistilista

Ostaessasi sähkösopimuksen puhelinmyyjältä, varmista aina seuraavat asiat:

Mikä on sähkön lopullinen hinta, kun sähkön myyntihinta ja siirtohinta lasketaan yhteen?

Kuinka kauan on voimassa se sopimus, johon olet sitoutumassa?

Kuinka pitkäksi ajaksi myyjä lupaa edullista sähköä?

Vaadi sopimus kotiisi tarkistettavaksesi ja allekirjoitettavaksesi.

Pidä huolta siitä, että olet nähnyt ja hyväksynyt sopimuksen ennen kuin puhelinmyyjän puhelusta on kulunut 2 viikkoa.

Älä luovuta puhelimessa henkilötunnustasi tai syntymäaikaasi.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Asuminen

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat