Vapaa-aika

Peli paranee vain pelaamalla

Aleksi Michelssonia ei maallikon kannata haastaa lautapelikisaan. Hän tuntee pelimaailman läpikotaisin. Jenni Jalavakin on ollut innostunut lautapeleistä lapsesta asti ja pelaa edelleen paljon myös työajan ulkopuolella.

Teemu Nurmi

Jenni Jalavan ja Aleksi Michelssonin työ on muutakin kuin pelaamista, mutta vain pelaamalla he voivat testata, onko heidän kehittämänsä tuote kunnossa.

– Istumme porukalla tuntitolkulla pöydän ääressä ja pelaamme uutta lautapeliä uudestaan ja uudestaan läpi. Testaamme eteneekö peli sujuvasti, pysyykö pelin kesto tarpeeksi lyhyenä, toimivatko mahdollisen käännöspelin säännöt suomeksi käännettynä niin, että peli-idea tulee selväksi, tukeeko ulkonäkö mekaniikkaan ja toisinpäin, Jalava ja Michelsson luettelevat monisyistä prosessia, joka lopulta tuottaa Pelikon tuoteperheen lautapelin kauppoihin.

Pelinvalmistaja Peliko on osa raisiolaista menestysyritys Martinex Oy:tä, jossa Jalava on Peliko- ja Kunnas-tuotteiden tuoteryhmäjohtaja ja Michelsson on design-osastolla suunnittelijana. Jalava ja Michelsson rakentavat yhteistyössä idean ympärille pelin, jonka eri osa-alueita Michelsson käy päässään läpi edestakaisin.

Harhainen ulkopuolisen kuvitelma on se, että sadat pelikeksijät toimittavat päivittäin Martinexille valmiita lautapelejä eikä firman tarvitse kuin pukea ne laatikkoon ja pistää myyntiin. Arkinen totuus on se, että Jenni Jalava käy vuositasolla läpi karkeasti arvioituna 500-1000 peli-ideaa, joista murto-osassa on edes jonkinlainen kestävä perusidea lautapelille. Ammattimaisia pelinkeksijöitä ei ole liikaa tarjolla.

Prototyypistä on pitkä tie peliksi. Perhepeli Bild`it on siitä hyvä esimerkki.

– Minulle lähetettiin idea tällaisesta pelistä. Ideasta on jäänyt jäljelle vain perusajatus, mutta siihen me ihastuimme ja siitä maksamme keksijälle, Jenni Jalava kertoo.

Martinex saattaa hankkia tuotevalikoimaan myös valmiin pelin, jonka kohdalla silti pohditaan, pitääkö jotain asiaa hitusen uudistaa. Voi olla, että pelin ulkonäkö saatetaan muuttaa, mutta peliin ei muuten kosketa.

Lautapeli voi syntyä myös trendistä. Jos dinosaurukset ovat lasten suosiossa, pohtivat Jalava ja Michelsson, että olisiko nyt hyvä hetki tuoda markkinoille tarpeeseen vastaava dinosauruspeli. Silloin Martinexin suunnittelijat keksivät pelin itse.

– Ohjenuorat ja raamit helpottavat suunnittelua huomattavasti. Kun on tiedossa aihealue, rajaa se sopivasti pelin kehittämistä. Kuten esimerkiksi silloin, kun suunnittelemme Tatu & Patu kirjoihin tai Mauri Kunnaksen tuotantoon perustuvaa peliä, Aleksi Michelsson sanoo.

Sen lisäksi, että Martinexin porukka testaa pelejä itse, annetaan pelejä koekäyttöön muun muassa päiväkoteihin. Perhepelejäkin testautetaan hyvin eri-ikäisillä pelaajilla. Kaikkien valmistelujenkaan jälkeen ei voi silti tietää, mistä pelistä tulee hitti ja miten iso hitti.

– Markkinoilla ei varmaan ole yhtään oikeasti huonoa peliä, mutta ei se tarkoita sitä, että vaikka minä pitäisin niistä kaikista. Toiset pitävät viihdyttävistä ja nopeista peleistä, toiset strategisista ja pitkistä peleistä.

– Helpon pelin säännöt selittää toiselle parissakymmenessä sekunnissa eikä minkään pelin säännöt ole vaikeat, kunhan malttaa tutustua kunnolla sääntöihin, Jalava muistuttaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Vapaa-aika

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat