Forumiin tuli pöhinää - Pop up -liikkeet tekivät viikossa kuukauden myynnin

Smallstore piti Pop Up Turku -tapahtumaa lottovoittona.

Pop Up Turku

Pop-up Turku -tapahtuma on vetänyt väkeä Forumiin hyvin. Ensimmäisellä viikolla ovensa avanneet Smallstore ja Plantui ylittivät roimasti myyntitavoitteensa. Hanke toi asiakasvirtaa myös Forumissa vakituisesti toimiville yrityksille. Viime viikolla myös Turku Design Festival toi tuhansia kävijöitä Forumiin.

Turun Nuorkauppakamarin hanketta vetävä Joonas Suominen on hyvillä mielin:

– Viime viikko oli hankkeen näkökulmasta huikea menestys. Vaikka starttasimme maltillisesti, vain kahden yrityksen voimin, jo tässä vaiheessa voidaan todeta, että konsepti toimii erinomaisesti. Palaute on ollut todella positiivista, ja katson, että alulle on jo pantu positiivista muutosta.

Ensimmäiset pop-up-yritykset Smallstore ja Plantui toimivat viime viikon Forumissa.

– Meille oli varsinkin tässä vaiheessa lottovoitto, että pääsimme mukaan. Saimme näkyvyyttä, uusia kontakteita ja paljon uutta asiakaskuntaa. Viikko oli myynnillisesti kannattava: teimme sen aikana melkein kuukauden tuloksen. Emme ehtineet varautua tällaiseen menekkiin, joten varasto myytiin miltei loppuun, Smallstoren start-up-yrittäjä Mari Pirilä summaa hienosti kulunutta viikkoaan.

– Koko pop-up-ajatus on loistava, ja se on tuonut hienosti elämää Forumiin, kehuu Plantuin toimitusjohtaja Kari Vuorinen. –

Viikkomme oli myynnin kannalta äärimmäisen hyvä: myimme varastomme loppuun. Lisäksi olemme palkanneet hiljattain kolme myyntihenkilöä. He saivat nyt hyvää harjoitusta ja pääsivät testaamaan omia taitojaan, mikä lisäsi heidän innostustaan. Kaikkiaan tämä on ollut loistava tilaisuus ja mahdollisuus.

Hanke antoi reipasta lisäpotkua myös Forumin vakituisten yritysten toiminnalle. Pop-up-myymälät toivat kauppakeskukseen lisää asiakasvirtaa niin paljon, että lastenvaateliike Punainen Norsu moninkertaisti viikkomyyntinsä, vaikkei itse edes ollut projektissa mukana.

– Ennen Forumissa on ollut vilkkainta lähinnä silloin, kun ulkona on ollut kehno sää. Viime viikolla fiilis oli täysin toisenlainen: Forumia ei käytetty läpikulkupaikkana, vaan sinne tultiin viettämään aikaa. Uusia heräteostajia oli liikenteessä normaalia enemmän. Ilmapiiri oli jotain muuta kuin mihin on totuttu: aivan kuin olisin ajoittain ollut jossain Euroopan sykkeessä, yrittäjä Helena Opas kuvailee tunnelmia.

Tällä viikolla hankkeeseen osallistuu neljä yritystä. Forumissa ovensa avaavat videoviestintäratkaisuja tarjoava WebAitio, 3D-tulostuskahvila 3D-Crush Cafe sekä kuvataiteilija Marianne Aartoman samanniminen toiminimi. Lisäksi Yliopistonkatu 16:ssa toimii kodintekstiilejä myyvä Dantelli.

Pop-up Turku -projektin ajantasaiset kuulumiset julkaistaan hankkeen verkkosivuilla osoitteessa www.popupturku.com, ja projektia voi seurata myös sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #popupturku.