Pop-up Turku toi nuoret Forumiin

Edison Hazrati

Kaksi nuorta yrittäjää sai toukokuussa pop up -tilat Forumista viikoksi. Yritys sai siitä melkoisen boostin.

Kuka olisi uskonut vielä viime keväänä, että kauppakeskus Forum on nuorille yrittäjille aivan mielettömän hyvä paikka? No ei kukaan. Kauppakeskushan oli tylsä ja autio.

Oikeasti sitä eivät uskoneet myöskään Samuli Eeva, 25, ja Tuomas Lammervo , 26, kun he laittoivat netissä hakemuksen Pop-up Turku -hankkeen tiloihin Forumiin.

– Meillä oli Woobs-nettikauppa, joka myi puukehyksisiä aurinkolaseja. Tavaraa ja pakkausmateriaalia oli kertynyt Tuomaksen olohuoneeseen jo niin paljon, ettei sinne mahtunut niitten lisäksi enää kuin televisio ja kissa, Eeva kuvailee.

Nuoret yrittäjät alkoivat etsiskellä paikkaa, johon tavara voitaisiin varastoida ja josta sitä voitaisiin lähettää verkkokaupan asiakkaille.

Pop-up Turku -hanke ilmoitteli juuri silloin liiketiloista, joihin pääsisi maksutta. Yrittäjät saivat pop up-tilat Kauppiaskadun puoleisen käytävän varrelta.

– Saimme ne toukokuun viimeiseksi viikoksi käyttöön. Tila oli todella hyvässä paikassa.

– Meillä oli tuuria, kun samaan aikaan Forumiin tuli Gaggui-kahvila ja Vegekauppa.

Äkkiä kauppa olikin täynnä asiakkaita.

– Tuntui se aika hienolta, kun Turun torilla aurinkolaseja alkoi tulla vastaan, Samuli Eeva naureskelee nyt sähköpora kädessä.

Yrittäjät remontoivat parhaillaan liiketilaa Forumin Linnankadun kauppakäytävän varrella. Liiketilan he vuokrasivat heti toukokuun pop up -viikon jälkeen. Kesän myynti meni niin hyvin, että nyt yritys suunnittelee tuotevalikoiman laajentamista. Kun päivät lyhenevät ja aurinkolasien kysyntä hiipuu, Woobsiin tulee uniikkeja, ekologisia puuhuonekaluja, jotka eivät ole teollista tuotantoa.

Pop-up Turku oli nuorille yrittäjille käänne. Se osoitti, että he ovat sen jäljillä, mistä kuluttajat tykkäävät.

– Tajusimme myös, ettei se nettikauppa yksinään sittenkään riitä. Ihmiset haluavat kokeilla ja pitää kädessä tuotteita.

– Palkkaa itselle ei ole vielä jäänyt. Jos jotain jää, se käytetään markkinointiin ja yrityksen kehittämiseen. Minä olen yhä edelleen muualla myyjänä ja Tuomaskin on muualla palkkatöissä, mutta toivomme, että muutaman vuoden päästä tästä alkaa saada itsekin elannon.

Samuli Eeva sanoo, että yrittäjyys on heille lähinnä elämäntapavalinta.

– Yöunethan tässä lyhyiksi jäävät, kun ollaan palkkatöissä ja pyöritetään omaa yritystä. Mutta ajatuksena on, ettei eletä sitä putkielämää, että lukio, opinnot, työpaikka, asuntolaina ja eläke.

– On mukava tehdä jotain omaa. Hienointa olisi, jos pystyisi joskus työllistämään itse. Tarjoamaan samansuuntaisesti ajatteleville ihmisille työpaikan, jossa ihmistä ei pakotettaisi johonkin tiettyyn muottiin.

– Ehkä tässä on vähän jotain kapinallisuutta, hän nauraa.

Pop-up Turku

tulee joulutorille

Seuraava Pop-Up Turku -tapahtuma järjestetään joulukuussa 4.-22. joulukuuta. Tapahtuma laajenee tyhjien liiketilojen lisäksi Turun kauppatorin joulutorille. Joulutorilla  yrityksille tarjotaan mahdollisuus käyttää viikon ajan maksutta myyntimökkejä tuotteidensa myymiseen ja esittelyyn. Joulun Pop-Up Turku -tapahtuman haku on nyt auki ja yritykset voivat jättää hakemuksensa verkossa osoitteessa: www.popupturku.com/ varattavat tilat.

Written by:

Teija Uitto

Ota yhteyttä