Paikalliset

Kolehmaiset siirtyivät kaupasta kahvilaketjuun

Länsikeskus Citymarketista tutun pariskunnan, Susanna ja Petri Kolehmaisen, elämässä paistaa nyt Naantalin Aurinkoinen.

Petri Kolehmainen on Naantalin Aurinkoisen toimitusjohtaja, vaimo hallituksen puheenjohtaja. - Eli siis minun pomoni, toimitusjohtaja vitsailee.

Teija Uitto


Vielä viitisen vuotta sitten Susanna ja Petri Kolehmainen suunnittelivat kauppiasuraa K-Citymarket-ketjussa. Turussa pidettiin itsestään selvänä, että tottahan heistä tulee Citymarketin kauppiaspari, kun Susannan isä, Vesa Laakso , oli jäämässä eläkkeelle ja Petri Kolehmainen oli johtanut Citymarketin ruokaosastoa jo vuosia.

Länsikeskukseen he eivät päässeet ja halusivat sitten katsoa muita vaihtoehtoja.

– Nyt tuntuu siltä, että se oli hyvä käänne meidän elämässä. Nyt meillä on yritys, jossa voi vapaasti miettiä erilaisia vaihtoehtoja. Ketjutoiminnassa tekeminen on erilaista. Nyt voimme elää juuri sellaista elämää kuin meidän perheelle sopii, Petri Kolehmainen sanoo ja hymyilee kuin Naantalin aurinko.

Kun Kolehmaiset jättivät Citymarketin, he kävivät läpi 50–60 suomalaista yritystä. Lopulta he halusivat ostaa yrityksen, joka ei ollut edes kaupan. Kyseessä’ oli perheyritys, joka oli vuosien saatossa kasvanut vähitellen.

– Naantalin Aurinkoisessa oli kaikki kohdillaan. Sen brändi oli hyvä ja me koimme, että meidän kauppataustasta voisi olla hyötyä sen kehittämisessä.

Ensimmäinen Naantalin Aurinkoinen oli perustettu Naantaliin 1989. Nyt ketjussa on 13 toimipistettä, joista yhdessä Kolehmainen istuu kuin kotonaan.

– Tämä näyttää nyt siltä, mihin suuntaan haluamme kahviloita uudistaa, hän esittelee kuukausi sitten remontista valmistuneen Raision keskustan kahvilan.

Kahvilaa hallitsevat tutut värit: ruskea ja keltainen. Sisustus on nykyaikainen ja kahvilatarjonnan lisäksi Naantalin Aurinkoisessa myydään myös lounassalaatteja.

– Kehitämme ketjua hillitysti. Meidän suurin pelkomme kahvilaketjua ostaessamme oli, ettemme vain pilaa sitä, Kolehmainen naurahtaa.

Parasta ketjussa on Kolehmaisen mielestä oma tuotanto. Naantalissa leivotaan kaikki makeat leivonnaiset, Raisiossa suolaiset.

– Emme pyri rajuun kasvuun, vaan haluamme pitää tämän perheyrityksenä. Lisäksi kuljetusmatkat leipomosta eivät saa venyä liian pitkiksi.

Petri Kolehmainen sanoo, että heillä on ideoita Naantalin Aurinkoisen kehittämiseksi niin paljon, että niiden toteuttaminen vie eläkepäiviin asti. Ja niihin on vielä pitkä aika.

– Yksi idea on drive in-kahvilan perustaminen. Mietimme sellaista jo Pitkämäkeen, mutta uudessa kiinteistössä ei ollut oikein sopivaa paikkaa sellaiselle.

– Kahvilan sijainti on äärettömän tärkeä. Kahvilaan ei lähdetä kaukaa, vaan sen pitää osua asiakkaan matkan varrelle.

Hän uskoo, että kahvilakulttuurin vahvistuminen Suomessa jatkuu. Muualla Euroopassa kahviloita on enemmän kuin pikaruokapaikkoja.

– Suomalaiset juovat yhä enimmäkseen suodatinkahvia, mutta erikoiskahvien myynti kasvaa kaikkein koviten.

– Toivon, että kahviloista tulisi vähän kuin olohuoneen jatkeita, että niissä voitaisiin viettää aikaa.

Tätä varten kahviloissa on maksuttomat, 4G-yhteydet. Naantalin Aurinkoinen tähtää myös webbikaupan avaamiseen.

Kahvilaketju työllistää nyt noin 70 henkilöä, kesäisin vähän enemmän.

– Omasta ajasta suurin osa menee yrityksen kehittämiseen ja hallinnollisiin tehtäviin.

– Ja siitä pidetään kiinni, että tyttöjen kanssa ehditään tehdä läksyjä ja harrastaa, yrittäjäisä toteaa.

Perheyrittäjälle myös perhe on tärkeä.

 

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat