Vanha ja historiallinen imago Turulle vain etu

Taloustutkimuksen tuore mielikuva-tutkimus Turusta kertoo, miten ulkopuoliset kaupungin näkevät. Ensisijaisesti Turkuun yhdistetään sanat vanha ja historiallinen. Matkailu- ja mainonta-alalla tällaisia mielikuvia pidetään pelkästään positiivisena.

– Vaikea kuvitella, että vanha ja historiallisuus olisivat huonoja määritteitä. Miksi olisivat? Perinteet luovat perspektiiviä tulevalle. Muualla maailmassa perinteet ja senioriteetti ovat hyviä arvoja, toteaa mainosguru Juuso Enala mainostoimisto Zeelandista.

Samanlaisia ajatuksia on Herrankukkaro Oy:n toimitusjohtaja Petri Hollmenilla.

– En usko, että se on Turulle mikään ongelma. Turulla on tarina ja historia, mikä ei jätä ketään kylmäksi.

Myös mainostoimisto Rientolan asiakkuusjohtaja Jimi Veijonen peesaa Enalan ja Hollmenin ajatuksia. Tosin hänen mielestään Turku on myös nykyaikainen kaupunki.

– Historialla ja perinteillä on suuri arvo, mutta koen Turun myös hyvin modernina ja uusiutuvana kaupunkina. Turussa on paljon muiden kadehtimaa kulttuuria.

Haitaripaini ei vie maailmankartalle

Vaikka kaupungin imago on vahva, olisi Turku 2011 -kulttuurikaupunkivuosi sekä Enalan että Hollmenin mielestä Turulle hyvä keino paitsi vahvistaa myös uudistaa imagoaan.

– Heikkoudet on käännettävissä voimavaraksi, ja moderneja juttuja voi tehdä myös historiallisessa ympäristössä. Tästä esimerkkinä esimerkiksi vanha köysitehdas, jossa esitellään modernia taidetta, Hollmen näkee.

– Hyvin hoidettuna 2011-hankkeella voi olla ratkaiseva merkitys sille, että Turun mielikuvasta saadaan dynaaminen ja nuorekkaampi. Ajassa voidaan elää perinteitä kunnioittaen. Kulttuurivuosi on Turulle näytön paikka. Mutta haitaripainilla emme vielä nouse maailmakartalle, Enala puolestaan lataa.

Poliittisista klikeistäpäästävä eroon

Turun imagon kehittämisessä yritysmaailman äänenpainot kallistuvat kohti päätöksentekoa.

Näin vaikka Taloustutkimuksen mielikuva-tutkimuksessa päätöksenteon ongelmat nousivat esiin vain parissa prosentissa vastauksista.

– Historiallisuutta pidän vain Turun vahvuutena, mutta imagossa on paljon muita murheita. Meillä kärsitään siitä, että yritysten toimintaedellytysten kehittyminen kunnallisessa päätöksenteossa on jäyheää. Ongelmia on esimerkiksi kaavoituksessa ja tariffeissa, toteaa Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari Lähteenmäki.

Myös Hollmen näkee päätöksenteossa ongelmia.

– Asioiden ajamisessa eteenpäin sekä yleisistä asioista ja eduista pidetään parempaa huolta Tampereella ja Helsingissä.

Kritiikki kallistuu vallanpitäjiin myös Enalalla.

– Päätöksenteko pois kabineteista ja poliittiset klikit pois. Avoimet yritykset menestyvät, sama mahdollisuus olisi avoimella päätöksenteolla kaupunkitasolla. Uutta imagoa ei voida päälleliimata edes hyvillä mainoskampanjoilla, jos päättäjät eivät sitoudu uuteen ajatteluun. Imago syntyy teoista, Enala linjaa.

Etusivulla nyt

Uusimmat:

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat