Näin yrittäjät elävöittäisivät Turun keskustaa

Jari Rastas ja Anne Aholainen toivovat, että toriparkista syntyisi vihdoin lopullinen päätös.

Teija Uitto

Turun Yrittäjät ideoivat kymmenen keinoa lisätä Turun keskustan vetovoimaa.

Turun Nuorkauppakamarin Pop-up Turku -hanke on tuonut pöhinää Turun keskustaan. Pop up -liikkeet ovat tuoneet lisää asiakasvirtaa erityisesti kauppakeskus Forumiin.
Myös Turun Ydinkeskustayhdistyksen vetämä Joulun Polku elävöitti Turun keskustaa tapahtumilla, joista yksi oli Turun Yrittäjien muutama vuosi sitten käynnistämä Joulutori.
Turussa kaivataan lisää uusia ideoita, jotka toisivat lisää väkeä Turun keskustaan. Mutta mitä ne olisivat?
Turun Yrittäjien puheenjohtaja Jari Rastas ja yhteyspäällikkö Anne Aholainen ideoivat Turkulaisen toimituksen pyynnöstä kymmenen ehdotusta keskustan kehittämiseksi. Osa ideoista on tuttuja, mutta joukossa on myös uusia, raikkaita ajatuksia.


Tässä heidän ehdotuksensa:
1. Päätös Turun toriparkista on saatava tehtyä puoleen tai toiseen. Tällä on välitön vaikutus torin ja torin ympäristön kunnostukseen ja kehittämiseen Turun ja turkulaisten ja turistien viihtymäalueeksi. Päätös vaikuttaa myös ydinkeskustan asuin- ja toimitilojen rakentamiseen ja kehittämiseen.
2. Turun jo tunnetun ravintolamaailman kehittäminen ja ravintolamatkailun brändääminen. Food & Fun tapahtuma on tuonut Turkuun gourmet-turismia. Tätä kannattaa hyödyntää yhä laajemmin.
3. Turun nostaminen omana brändinään. Turun brändäys onnistui upeasti kulttuuripääkaupunkivuonna 2011. Tätä voisi jatkaa ja rakentaa Turun imagoa Firenzen, Rooman, Pariisin tai Barcelonan tyyliin.
4.  Keskusta tarvitsee kiinnostavan ja toimivan esiintymisestradin, joka kokoaa yleisöä.
5. Some/Facebook-tapahtumia varten voisi avata SOME-torin, jossa yleisö voisi toteuttaa omia tapahtumia. Eli mahdollistetaan uudentyyppisten tapahtumien järjestäminen Turun keskustassa.
6. Keskustaan näkyvälle paikalle digitaalinen taulu, joka esittelisi Turun tulevia tapahtumia, nähtävyyksiä, yritysten toimintaa ja kaupungin uutisia.
7. Lapsille ja lapsiperheille suunnattuja tapahtumia ja vaihtelevia teemoja. Keskustaan voisi tuoda myös jotain yllättävää, kuten esimerkiksi kiipeiltävää taidetta.
8. Kaikkien kaupallisten toimijoiden pitäisi yhdessä kehittää tapahtumia, jotka haastavat keskustan ulkopuolella toimivat kauppakeskukset. Tapahtumia pitäisi olla ympäri vuoden. Tässä Turun Ydinkeskustayhdistyksellä on merkittävä vastuu.
9. Torin ja keskustakortteleiden toimijoiden pitäisi osallistua myös Aurajoen varrelle sijoittuviin tapahtumiin. Tapahtumia pitäisi koordinoida tehokkaasti, jotta Turun keskustassa tapahtuisi koko ajan jotain.
10. Keskustan logistinen saavutettavuus on ehdoton edellytys pärjäämiselle kauppakeskuskilpailussa. Kävelykatujen lisääminen ja visuaalisen viihtyvyyden parantaminen ovat tärkeitä asioita. Istutuksia, vaihtelevia valaistuksia, arkkitehtuurista valaistusta ja käyttöä kestävää taidetta kaivataan keskustaan.

Turun Yrittäjät

Varsinais-Suomen Yrittäjät on valinnut Turun Yrittäjät vuoden 2015 paikallisyhdistykseksi.
Yhdistys edustaa Turussa toimivia pk-yrittäjiä ja on keskustassa tapahtumia järjestävän Turun Ydinkeskustayhdistyksen jäsen.
Yhdistys järjestää tänä keväänä mm. seuraavia tapahtumia: 28.1. asiantuntijaseminaari: Olemme käsittämättömän talouskasvun kynnyksellä, 4.2. omistajanvaihdoskoulutus, 16.–17.2. Teollisuuden ja tekniikan Stop+Go -tapahtuma, 8.3. bisnestreffit, 19.4. Creative Business Camp, 12.5. turkulaisen yrittäjyyden kevätjuhla.


Lisätietoa tapahtumista: www.yrittajat.fi/turunyrittajat/tapahtumakalenteri/

Written by:

Teija Uitto

Ota yhteyttä