Paikalliset

Kengurukengät pompauttavat jumppaajan ilmaan

Uusi liikuntamuoto sopii myös nivelvaivoista kärsiville.

Kenkien päällä tasapainoiluun tottuu ensimmäisen treenin aikana.

Henriikka Eloluoto

Oletko törmännyt Kupittaanpuistossa iloisesti, hiki otsalla ja pomppukengät jalassa loikkiviin ihmisiin? Jos olet, olet mitä todennäköisemmin törmännyt Kangoo Jump -lajin harrastajiin.

Suomen ensimmäinen Kangoo Jump -ohjaaja Veronica Deac toi lajin Suomeen tänä keväänä. Maaliskuussa alkaneille tunneille on riittänyt hyvin innokkaita kävijöitä ja erityisesti eteläisessä Euroopassa hitiksi muodostunut laji on jo saanut saanut vakioharrastajansa Turussakin.

– Olotila on treenin jälkeen mieletön, se tuntuu koko kropassa, viidettä kertaa treeneihin osallistuva Pia Martin sanoo.

Idea treenissä on yksinkertainen. Perinteisiä jumpista ja lihaskuntoharjoitteista tuttuja liikkeitä yhdistellään ja ulkona treenatessa välillä juostaan. Kaikki tehdään hassut hyppykengät jalassa.

– Ensimmäisellä kerralla kenkien kanssa joutuu hakemaan tasapainoa, mutta yleensä nopeasti pääsee jo kunnolla mukaan, Deac vakuuttaa.

Deacin mukaan kengurukengillä tehtävä liikunta sopii hyvin myös esimerkiksi polvivaivoista kärsiville.

– Kangoo jump käy heille erittäin hyvin, sillä kengät on kehitetty alunperin nivelvaivoista kärsivien urheilijoiden kuntouttamiseen.

Tiistain tunnille saapunut Heidi Lindström allekirjoittaa Deacin kehut.

– Minulla on mennyt sääriluu poikki auto-onnettomuudessa 15 vuotta sitten. Jalkaa on korjattu esimerkiksi titaanilla, enkä pysty juoksemaan sillä epätasaisessa maastossa, sillä jalka ei jousta. Näillä kengillä ongelmia ei ole ollut.

Tunnin tempo on reipas. Ensin lämmitellään juoksemalla, sitten tehdään lihaskuntoa, sitten jumpataan musiikin tahdissa, sitten venytellään. Hiki tulee jo alkulenkillä ainakin aloittelijalla, sillä kenkien kanssa pomppiminen pitää lihakset töissä.

– Treeni on hyvin kokonaisvaltainen ja se käy hyvin myös urheilijoille muuta liikuntaa tukevaksi. Toisaalta tunnilla voi tehdä oman tahdin mukaan. Ainakaan aluksi ei tarvitse yrittää tehdä kaikkea, Deac vakuuttaa.

Lindström myöntää olleensa melkoisessa rapakunnossa osallistuttuaan tunnille ensimmäisellä kerralla.

– Ainoa liikunta jota siihen mennessä olin harrastanut, oli työmatkapyöräily.

Nyt Lindström kuitenkin pomppii mukana koko tunnin

– Kunto kasvaa nopeasti. Jos käy tunnilla esimerkiksi kaksi kertaa viikossa, huomaa eron yleensä jo kolmannen kerran jälkeen, Deac sanoo.

Lisätietoja jumpasta täältä.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat