Hyvinvointi

Dieetti voi jäädä päälle – Tutkimus: Osalla fitness-kilpailijoista hormonitoiminta ei palaudu ennalleen

Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitos tutki ja mittasi 27 fitness-kilpailijanaista ennen 3–4 kuukauden dieettiä, kilpailun jälkeisenä aamuna ja 3–4 kuukauden kuluttua kilpailusta.

Juha Hulmi on akatemiatutkija, dosentti ja liikuntatieteiden tohtori, joka jakaa näyttöön perustuvaa tietoa treenistä, ravinnosta, lihaksista, terveydestä ja fysiologiasta. Hänet tunnetaan myös Lihastohtori-blogistaan ja -kirjastaan.

Timo Aittokoski

Vaikka suurin osa fitness-kilpailijoista palautuu kovasta dieetistä, kaikilta tämä ei onnistu.

Tuoreen tutkimuksen mukaan osalla naiskilpailijoista hormonitoiminta ei palautunut enää kilpailujen jälkeen täysin ennalleen.

Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian laitos tutki ja mittasi 27 fitness-kilpailijanaista ennen 3–4 kuukauden dieettiä, kilpailun jälkeisenä aamuna ja 3–4 kuukauden kuluttua kilpailusta. Kilpailijoita verrattiin 23 naiseen, jotka eivät laihduttaneet.

– Kun kyseessä on kilpaurheilu, jossa kehon rasitukset ovat suuret, liittyvät siihen aina omat riskinsä. Kuten kaikessa urheilussa, ei fitnesskään sovi kaikille, akatemiatutkija Juha Hulmi sanoo.

Kilpailun jälkeen täytyy malttaa palautua. Jos ei syö riittävästi, eikä vähennä harjoittelua, on palautuminen todella hidasta.

Tutkimuksessa kehon hormonit voitiin jakaa kolmeen hormoniluokkaan.

– Osa hormoneista ei muuttunut kisadieetin aikana ollenkaan, osa palautui 3–4 kuukauden aikana kisan jälkeen ja osa jäi palautumatta. Palautumatta jäivät kilpirauhashormoni ja testosteroni eli mieshormoni.

Hulmi epäilee, että osa kilpailijoista ei malttanut palautella riittävästi kilpailun jälkeen, vaan dieetti jäi niin sanotusti päälle.

– Kilpailun jälkeen täytyy malttaa palautua. Jos ei syö riittävästi, eikä vähennä harjoittelua, on palautuminen todella hidasta.

Fitness-dieetti on elimistölle rankka vaihe, mikä vaatii tilan, jolloin keho palautuu rauhassa. Riittävä palautuminen vaaditaan siihen, että elimistö pystyy vastaanottamaan kehittävää harjoittelua.

– Tämän vuoksi kovaa kisadieettia ei kannattaisi tehdä kuin korkeintaan kerran vuodessa. Palautumista voi seurata monesta asiasta. Ensimmäiseksi painon tulisi nousta lähelle dieettiä edeltävää kilomäärää. Lisäksi suorituskyvyn pitäisi palautua eli salilla raudat nousevat kuten ennenkin, Hulmi luettelee.

Naisilla myös kuukautisten tulisi palautua normaaliksi dieetin jälkeen, olettaen, että ne ovat olleet normaalit ennen dieettiäkin.

– Lisäksi nukkumisen pitäisi olla normaalia, ruoka maittaa ja mieli on muutenkin pirteä. Jos oman elimistön tila huolestuttaa kovasti, voi fitness-kilpailija käydä lääkärillä. Ennen kuin yksilö on terve sekä lepää ja syö riittävästi, ei harjoittelukaan ole optimaalisen kehittävää.

Hulmin mukaan toinen yllättävä tutkimustulos oli se, kuinka hyvin lihaskoko pysyi ennallaan dieetin aikana.

– Keskimäärin 3–4 kuukauden aikana fitness-dieetti vähensi kehon rasvan määrää noin 35–50 prosenttia säilyttäen lihaskoon kuitenkin lähes ennallaan, hän kertoo.

Lähtötilanteessa normaalipainoiset naiset saavuttivat rasvan vähentämisen vähentämällä energiaa etenkin hiilihydraateista.

Samalla ylläpidettiin proteiinin ja rasvan määrää sekä lisättiin aerobista liikuntaa. Kilpailun jälkeen kehon paino ja rasvamäärä palautuivat oikealla ravinnolla ja sopivalla liikunnalla lähes lähtötasolle 3–4 kuukaudessa.

Jyväskylän yliopiston tutkimus on uraauurtava. Se on ensimmäinen laajempi tutkimus fitness-dieetista tai yleensä normaalipainoisille naisille tehdyistä useiden kuukausien kestävistä laihdutustutkimuksista.

– Normaalipainoisille miehille tehtiin laaja dieettitutkimus jo toisen maailmansodan yhteydessä. Fitness-kisaajia tutkimalla saimme vapaaehtoisen joukon painonpudottajanaisia, muutoin tutkimus, jossa kehon paino ja rasvan määrä pudotetaan hyvin alas, ei olisi enää hyväksyttävää eettisesti.

Hulmi huomauttaa, että tulokset ovat osa tutkimuksen ensimmäistä julkaisua. Psyykettä, terveyttä ja yksilöllisiä eroja tutkitaan jatkossa lisää tästä sekä mahdollisesti myös laajemmasta aineistosta.

Tutkimus on vapaasti luettavissa täältä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta: 

Tämä mies on vegaani ja treenaa silti tosissaan – "Urheilijan ei tarvitse syödä lihaa tai maitotuotteita pärjätäkseen"15.4.2017 10.35
Pienten lasten äiti halusi eroon raskauskiloista – lähtee nyt kilpailemaan kahvakuulan EM-kisoihin14.4.2017 19.26
Fitness-Johanna, 29, jätti viikoksi kaikki kasvikset – kokeilulla hurja seuraus8.2.2017 20.15
Upea Meri, 21, selvästi voittoon – vaalea kaunotar dominoi lukijoiden fitnessmalliäänestystä13.4.2017 11.22

Etusivulla nyt

Uusimmat: Hyvinvointi

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat