Paikalliset

Turkulaislääkäri: ”Olemme elämäntapojen uusavuttomia – kysymme koneelta nukuimmeko hyvin"

HYVINVOINTI Harri Helajärven mukaan käskyttämisen sijaan tarvitaan uudenlainen tapa puhua hyvinvoinnin edistämisestä.

Tomi Kangasniemi

Hyvinvointia myydään jauheena, kapseleina ja kuukausikortteina, mutta voiko hyvää oloa ostaa? Tämän kysymyksen nostaa esiin lääkäri Harri Helajärvi Paavo Nurmi -keskuksesta. Helajärvi muistuttaa uudessa kirjassaan Hyvää oloa ja terveyttä, että ihmisten hyvinvoinnin parantamiseen tarvitaan uusia lähestymistapoja.

– Asiantuntija ei voi vain kertoa, että näin pitää tehdä. Kukaan ei halua itseään käskytettävän ja toisen kertovan kuinka elämääni elän. Tarvitaan uudenlaista tapaa puhua terveydestä ja hyvinvoinnin edistämisestä. Esimerkiksi tekoihin ja valintoihin vaikuttavista tunteista puhutaan aivan liian vähän.

Helajärven mukaan elämme ikävässä kierteessä. Elintasomme on muutamana viime vuosikymmenenä parantunut huikeasti ja elämme myös aiempaa vanhemmaksi, mutta kääntöpuolena ovat yleistyneet elintapasairaudet.

Liikkumattomuudesta on tullut yksi keskeisimmistä kuolemanriskiä lisäävistä tekijöistä. Ongelmat näkyvät niin aikuisilla kuin lapsillakin. Joka viides koulunsa aloittava lapsi on ylipainoinen. Varusmiesten keskipaino on noussut lähes seitsemän kiloa reilussa 20 vuodessa, vaikka keskipituus on vastaavana ajanjaksona noussut vain noin sentillä.

Kun työ ei ole enää fyysistä, se ei myöskään kuluta energiaa. Paikasta toiseen siirrytään autolla ja teknologia auttaa elämään entistä helpommin. Elämme siis sanalla sanoen liian passiivisesti yltäkylläisyytemme keskellä.

Helajärven mukaan nykyajan ilmiö on myös vieraantuminen omasta kehosta.

– Olemme kuin elämäntapojen uusavuttomia. Hiomme nippeliä laskemalla minuutteja, kaloreita tai mikrogrammoja emmekä keskity olennaiseen. Kysymme koneelta, nukuinko yöni hyvin yli tai olenko lenkkeilykunnossa, ja menetämme taitomme kuunnella kehoamme.

Tämän kaiken keskellä unohdamme helposti myös sen, mistä hyvinvoinnissa on oikeasti kysymys. Helajärvi kiteyttää hyvinvoinnin neliapilaan, johon kuuluvat terveellinen ravinto, nautinnollinen liikunta, henkinen hyvinvointi, uni ja lepo sekä apilan vartena sosiaalinen verkosto. Oleellista on kuitenkin uskallus.

Helajärvi muistuttaa, että ei pidä mennä virran mukana. Meille kaupataan monenlaisia yksinkertaisia ratkaisuja ja pikavoittoja, mutta pysyvän hyvinvoinnin saavuttamiseksi pitää etsiä syvemmältä.

– Uskallatko katsoa peiliin? Mitkä asiat tai arvot ovat sinulle tärkeitä? Mistä kenkäsi oikeasti puristaa ja mitkä muutokset vointiasi eniten parantaisivat? Korostan positiivista itsekkyyttä siinä, että uskaltaa nähdä hyvinvoinnilleen tärkeät asiat - sekä omat vahvuudet että heikkoudet, Helajärvi listaa.

Kun tietää, mistä hyvinvoinnissa kiikastaa, voi tietoa alkaa soveltamaan elämään. Helajärven mukaan ennen hihojen käärimistä kannattaa kuitenkin ottaa aikaa ja tehdä hyvä suunnitelma. On hyvä varautua vastoinkäymisiin ja pidettävä huolta, että tukiverkko on olemassa. Jo pienillä asioilla saa paljon aikaan.

–Unohdamme helposti, kuinka iso merkitys on levolla ja laiminlyömme sitä jatkuvasti. Fyysisen aktiivisuuden ja terveyden kannalta on tärkeää, että päivässä on mahdollisimman usein pieniäkin aktiivisia piikkejä.

Liikunnan lisäämiselle rakennetaan myös helposti esteitä. Kaikki eivät toki saa liikunnasta samanlaisia kiksejä, mutta aina on mahdollista miettiä muita syitä olla edes vähän aktiivisempi.

– Vaikka ei kokisi itseään liikunnalliseksi, lisää liikettä voi saada arkeen nousemalla bussista yksi tai kaksi pysäkin väliä aiemmin. Mietipä, kuinka monta kilometriä siitä kertyy vuodessa!

Helajärvi muistuttaa, että tärkeintä on löytää asioita, joista nauttii ja joista syntyy lisää liikettä. Esimerkiksi luonto tai yhdessä tekeminen on monelle liikkeellepaneva voima.

– Liikunnan aloitus on siitä hyvä, että se palkitsee parhaiten huonokuntoisimmat. Nopeimmat ja selkeimmät vaikutukset tulevat niille, jotka eivät aiemmin liikkuneet juuri ollenkaan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat