Danske Bank väittää toimivansa inhimillisesti – Kioskiyrittäjä Eila, 75: "Ihan puppua"

Pankki irtisanoi yksipuolisesti kioskiyrittäjä Eila Hokkasen veikkauspelien asiointitilin. - Täysin käsittämätöntä toimintaa. Onneksi toinen pankki toivotti minut tervetulleeksi, Hokkanen toteaa.

Jukka Hämäläinen

Helsinkiläinen kioskiyrittäjä Eila Hokkanen, 75, sai pankilta tylyn kirjeen. Hänen pitkäaikainen pankkinsa Danske Bank ilmoitti, että yrityksen tili lopetetaan joulukuun puolivälissä.

– Perusteena irtisanomiseen lukee, että "emme katso asiakassuhteen nykyisellään muodostuvan pankille kannattavaksi".

Tilin saldon pankki kehottaa siirtämään eräpäivään mennessä muualle tai ilmoittamaan tilin, jolle pankki voi ne siirtää. Kiitos ja hyvästi.

Dansken tilin kautta yrittäjä on hoitanut veikkauspelien tilityksen.

– Miten tilini voidaan lopettaa? Veikkaus edellyttää, että pelien rahaliikenne hoidetaan tilin kautta ja se voi irtisanoa asiamiessopimuksen, jos tiliä ei ole, yrittäjä ihmettelee.

– Maksan kuitenkin tilin käytöstä normaalit palvelumaksut. Itsehän ne ovat kulunsa määritelleet. Lähetin myös pankkiin tarkan selostuksen siitä, mitä Veikkaus yrittäjältä vaatii.

Pankki myös sekoili tilin irtisanomisen kanssa, sillä ensimmäisessä kirjeessä se väitti, että tili irtisanotaan, koska kioski on lopettanut toimintansa.

– Ilmoitin pankkiin, ettei yritys ole lopettanut ja opastin, että ajantasaisen tiedon voi tarkistaa Kaupparekisteristä. Pankki lähetti sitten perään uuden irtisanomiskirjeen, Hokkanen kertoo.

Hokkanen on nyt onneksi saanut siirrettyä tiliasiointinsa toiseen pankkiin.

– Minut toivotettiin iloisena tervetulleeksi.

– Minulle kävi hyvin, mutta kerron tapaukseni julkisuuteen siksi, että on mahdollisesti muitakin yrittäjiä, jotka ovat saaneet samanlaisen kirjeen, Hokkanen perustelee.

Danske Bank ei kommentoi yksittäisen asiakkaan tietoja julkisuudessa, mutta toteaa yleisellä tasolla, että pankkiasioinnin "kannattamattomuus voi olla laajemman tarkastelun tulos".

Danske Bankin viestintäpäällikkö Josi Tikkasen välittämän tiedon mukaan pankkien sääntelyn lisääntyminen "edellyttää pankkeja tuntemaan asiakkaan toimintaa aiempaa laajemmin".

Pankki väittää, että se keskustelee aina yritysasiakkaan kanssa mahdollisuudesta jatkaa pankin asiakkaana.

"Danske Bank pyrkii kaikin tavoin varmistamaan, että sen yritysasiakkaan ja pankin yhteistyö jatkuu."

– Ei pidä paikkaansa. Asiasta ei neuvoteltu yhtään, tuli vain kylmä irtisanominen, Hokkanen sanoo.

– Entisenä pankkilaisena en voi ymmärtää tällaista kohtelua, päivittelee 28 vuotta aikoinaan pankissa työskennellyt Hokkanen. Lue 75-vuotiaan kioskiyrittäjän tarina täältä.

Danske Bank lopettaa kannattamattomuuden perusteella Suomessa vuosittain joitain kymmeniä tilejä.

– Pienyrittäjistä minä olen huolissani. Miten yrittäjä voi hoitaa pankkiasiansa, jos tämä tällaiseksi menee? Hokkanen surkuttelee.

– Ja juhlapuheissa kun sanotaan, että pieniä yrityksiä pitäisi perustaa. Eihän varsinkaan aloittavalla yrityksellä ole suurta rahaliikennettä, vaan toiminta voi olla pitkän aikaa tappiollista, hän huomauttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä