Paikalliset

Virtuaalilasien läpilyöntiä odotetaan vielä

TEKNIIKKA Turkulaislähtöinen yritys uskoo virtuaalitodellisuuden voimaan.

360 Mediatalon Henrik Helin (vas.) ja Toni Ljungqvist uskovat virtuaalilasien yleistyvän lähitulevaisuudessa.

Tomi Kangasniemi

Virtuaalilaseja on jo vuosia hypetetty, mutta lopullinen läpilyönti ei ole vielä tapahtunut. 360Mediatalossa uskotaan kuitenkin, että aika lasien yleistymiseen kuluttajien keskuudessa alkaa olla lähellä. Kun se tapahtuu, mullistuu moni asia.

– Emme yritä hyötyä hypestä vaan menemme suoraan sinne käytännön tasolle. Haemme toiminnallisuutta. Tämä tulee olemaan se neljäs, viimeinen median muoto, yrityksen toimitusjohtaja Henrik Helin tiivistää.

360Mediatalo on keskittynyt tuottamaan virtuaaliympäristöjä. Esimerkiksi Tyksille toteutettiin T-sairaalan tehtiin reittiopas, jonka avulla pääsi suunnistamaan virtuaalisesti sairaalassa. Lisäksi yritys on toteuttanut 360 asteen videoita isoista tapahtumista.

Yrityksen asiakkuuspäällikkö, Turun vierasvenesataman yrittäjänä tuttu Toni Ljungqvist lähti mukaan yritykseen omien kokemustensa kautta. Vierasvenesatamalle toteutettiin veneilijöitä opastamaan 360 asteen video. Siinä esitellään sataman toimintaa ja palveluita.

– Uskon, että 360-kameralla toteutettu interaktiivinen ympäristö sataman nettisivuilla tuo lisäarvoa sataman asiakkaille, Ljungqvist sanoo.

Virtuaalitodellisuus (VR) ja virtuaalilasit ovat vielä useimmille vieraita termejä. Tietokoneella simuloidusta todellisuudesta puhutaan nykyisin useimmiten VR:nä (virtual reality). Virtuaalilasit taas ovat laite, joilla simuloitua todellisuutta pystyy katsomaan. Koska laseilla näkee joka suuntaan, tulee kokemuksesta aidompi.

Virtuaalilasit olivat tekemässä tuloaan jo 1990-luvulla, mutta kovin laajalle ne eivät ole levinneet. Viimeksi syksyllä 2016 isot valmistajat, Samsung ja Google etunenässä, toivat markkinoille laitteita, joiden ajateltiin saavan kuluttajat liikkeelle.

Mutkia on kuitenkin yhä matkassa. Mikäli haluaa päästä todelliseen virtuaalikokemukseen, tarvitaan lasien lisäksi kännykkä tai tietokone. Tietokoneelta vaaditaan kunnolla vääntöä, mikä edellyttää taloudellisia panostuksia. Kännykkään liitettävää lasivaihtoehto taas ei ole laadullisesti niin hyvä.

Nämä ongelmat saattavat unohtua jo alkuvuodesta. Facebookin Oculus on tuomassa myyntiin laseja, jotka toimivat ilman kännykkää ja tietokonetta. Hinnaksi on maailmalla mainostettu alle kahta sataa dollaria. Tämä voisi olla se läpimurto, mitä turkulaisyrityksessäkin odotetaan jo vesi kielellä.

Mutta mitä mullistuksia virtuaalitodellisuus sitten tuo? Helinin ja Ljungqvistin mukaan monenlaisia. He näkevät potentiaalia esimerkiksi verkkokoulutuksessa. On tutkittu, että VR:stä on apua oppimisessa. Sen avulla opittu sisältö jää paremmin mieleen kuin pelkkää ääntä kuullessa tai tekstiä lukiessa. Mielenkiintoisia näkymiä VR avaa myös vaikkapa erilaisten pelkotilojen hoitomuotona.

VR muuttaa yleistyessään myös esimerkiksi verkkokauppaa.

– Kaikki, mikä toimii nyt tv:ssä tai internetissä, tulee toimimaan VR:ssä. Olivat ne sitten ostoksia, elokuvia tai koulutusta, Henrik Helin muistuttaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat