Paikalliset

Turkulainen Sofokus kasvaa vauhdilla: ”Voittajayritykset yhdistävät perinteisen digitaalisuuteen”

TALOUS Turkulainen Sofokus pääsi kansainvälisen talousjulkaisun rankingissa Euroopan nopeimmin kasvavien yritysten joukkoon. 

Sofokuksen toimitusjohtaja Teemu Malisen mukaan Sofokus on kasvanut hallitusti.

Tomi Kangasniemi

Sofokuksen toimitusjohtaja Teemu Malinen muistaa hyvin sen hetken, kun siemen kylvettiin tulevalle yritystoiminnalle. Elettiin vuotta 1994, kun hän surffaili ensimmäisen kerran internetissä.

– Pääsi kontaktiin toiselle puolen maailmaa  Se oli huikeaa, ja jäin nalkkiin, hän kertoo.

Muutamaa vuotta myöhemmin Malinen rakensi mainostoimistoon uusmediaosaston, ja vuonna 2000 hän perusti kaksi yritystä, joista toinen oli Sofokus.

– Vuodesta 2006 lähtien yritystä on kasvatettu kannattavasti mutta rauhallisesti eteenpäin. Viime vuosina kasvua on kiihdytetty, mutta jalka koko ajan jarrulla.

Nyt yhden miehen konsulttiyritys on muuttunut vajaan 50 hengen firmaksi, jolla on toimipaikka myös Helsingissä.

Mutta mitä Sofokus oikein tekee? Malinen puhuu ratkaisujen luomisesta, liiketoiminnan taakse rakennetuista digitaalisista alustoista. Hän ottaa esimerkin lipunmyynnistä. Jos henkilö haluaa artistin keikalle, hän lähtee liikkeelle yleensä Googlesta tai artistin nettisivulta. 

Tarvitaan kuitenkin aika monta klikkausta ennen kuin on saatu hankittua se lippu sinne tietylle keikalle.

– Olemme luoneet esimerkiksi eräälle asiakkaallemme ratkaisun, jolla minkä tahansa verkkosivuston saa muutettua lippukaupaksi viidessä minuutissa.

Tämä on vain yksi esimerkki, sillä jokainen bisnes tarvitsee omat ratkaisunsa.

– Ratkaisu tehdään liiketoimintakonseptin ehdoilla, ja se vaatii paljon käsityötä. Me yhdistämme liiketoiminnan ja teknologian.

Malisen mukaan asiakkaiden ymmärrys digitaalisuuden merkityksestä kaupankäynnille vaihtelee hurjasti. Monissa yrityksissä ei vielä ole hahmotettu, kuinka syvälle digitaalisuuden pitää ulottua.

Ydinasia on ajattelun muutoksessa. Digitaalisuus pitää nähdä osana koko liiketoiminnan kehittämistä eikä irrallisena osana.

Vanhaa ja toimivaa ei suinkaan heitetä pois, vaan pääjuttu on yhdistäminen.

– Voittavat bisnekset ovat niitä, joissa yhdistetään perinteistä liiketoiminta-alustaa ja digitaalisuutta. Verkkokauppa.com on tästä hyvä esimerkki. Kun se kasvoi, sen piti tuoda kivijalkakauppa mukaan.

Vaikka Sofokus pääsikin nyt Inc.5000 Europe-kasvuyrityslistalle, ei se firman arkeen ja tavoitteisiin vaikuta. Tähtäin on Malisen mukaan joka tapauksessa korkealla.

– Nälkä vain kasvaa. Haluamme olla maailman ykkösiä siinä mitä teemme. Meillä on globaalisti loputtomasti asiakaspotentiaalia, ja tarve tämän tyyppisille palveluille tulee vain kasvamaan.

Ainakin toistaiseksi Sofokus on myös löytänyt osaajia joukkoonsa. Jatkuva kasvu toki tuo haasteita sillekin puolelle.

– Uskon, että hyvämaineinen yritys saa aina työntekijöitä. Yritämme löytää fiksuimmat tyypit ja saada heidät toimimaan yhdessä. Pienelläkin porukalla on mahdollista tehdä ällistyttäviä juttuja, hän muistuttaa.

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat