Puheenaihe

Tutkimus: Kameravalvonta säästää yli 20 suomalaisen hengen – "Todella merkittävät turvallisuushyödyt"

Kameratolpat hidastavat nopeuksia myös muilla teillä.

Sauvo Jylhä

Ajonopeudet ja onnettomuusmäärät ovat laskeneet teillä, joilla on pysyvää automaattivalvontaa.

Kameravalvonnan positiiviset liikenneturvallisuusvaikutukset kantautuvat myös valvonnan ulkopuolisille teille.

Tämä ilmenee Trafin ja ELY-keskuksen tilaamassa tutkimuksessa. Siinä selvitettiin automaattisen nopeusvalvonnan vaikutuksia ajonopeuteen ja liikenneturvallisuuteen 11 tieosuudella, jolla on otettu käyttöön kiinteä automaattivalvonta vuosina 2007-2014.

Tutkimuksen mukaan ajoneuvojen keskinopeudet ovat laskeneet kaksi kilometriä tunnissa kiinteän automaattivalvonnan tiejaksoilla.

Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä laski valvontajaksoilla neljänneksen ja liittymäonnettomuuksien määrä väheni myös selvästi.

Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että ajonopeudet ovat laskeneet ainakin osittain automaattivalvonnan ansiosta myös valvonnan ulkopuolisella päätieverkolla.Tosin automaattivalvonnan lisääminen on voinut heijastua laajemminkin liikennekäyttäytymiseen.

Liikenneturvallisuusvaikutukset näyttävät säilyvän myös pidemmän aikavälin tarkastelussa.

– Liikenneturvallisuusnäkökulmasta on positiivista, että ajonopeudet ovat laskeneet aikaisemmasta. Trendistä näyttää tulleen pysyvä tutkituilla tieosuuksilla, kertoo erityisasiantuntija Riikka Rajamäki Trafista.

Ajoneuvojen keskinopeudet olivat laskeneet tutkituilla teillä keskimäärin kaksi kilometriä tunnissa. Vertailuteillä keskinopeudet laskivat 0,9 kilometriä tunnissa.

– Valvontajärjestelmän arvioidaan säästävän joka vuosi 87 henkilövahinko-onnettomuutta ja 22 liikennekuolemaa. Järjestelmällä on todella merkittävät turvallisuushyödyt, toteaa liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.

Liikenneturvallisuuden edistämiseksi tutkimuksessa kartoitettiin myös automaattivalvontaan sopivia tiejaksoja, joilla ajonopeudet ovat korkeat ja onnettomuusmäärät suuret. Valvontaa ei ole tarkoituksenmukaista sijoittaa tasaisesti teiden linjaosuuksille, vaan esimerkiksi liittymäalueille ja muihin liikenneturvallisuuden ongelmapaikkoihin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat