Paikalliset

Onnibus-pomo : "Turun superbussi-ajatus on ihan huttua"

LIIKENNE Onnibus.comin toimitusjohtaja Lauri Helke uskoo, että Turulla ei ole varaa lähteä superubussi-kokeiluun.

Lauri Helke

Onnibus

Turku selvittää tulevaksi joukkoliikenneratkaisukseen superbussia tai raitiotietä. Halpabussiyhtiö Onnibus.comin toimitusjohtaja Lauri Helke pitää Turun superbussia utopistisena.

– Superbussi-ajatus on ihan huttua. Sellaista ei ole olemassa, hän tyrmää.

Helke kertoo perehtyneensä kaavailuihin Turun superbussista. Hänen mukaansa kuvissa on vilahdellut muun muassa Malmössä ja Belfastissa toimivat bussiratkaisut. Näissä busseissa on istumapaikkoja saman verran kuin Turun nykyisissä busseissa, mutta niiden hintalappu on jopa miljoona euroa kappaleelta. Turun nykybussit taas maksavat 250 000 euroa.

– Kuljettajakustannus on aivan olennainen asia. Se taas on sama niin bussissa kuin ratikassa, mutta ratikassa on sata paikkaa, Helke tiivistää.

Helke muistuttaa, että Etelä-Amerikassa on käytössä systeemejä, joista voi käyttää superbussi-nimitystä. Näissä bussit kulkevat moottoriteillä omalla keskikaistallaan ja tarvitsevat lähijuna-asemien kaltaiset terminaalit.

– Malmön superbussia ei voi yhdistää tällä kapasiteetilla toimiviin järjestelmiin.

Helken mukaan Turulla onkin kaksi vaihtoehtoa: joko kehittää nykyisiä runkolinjoja ja liikennöidä niillä tiheämmin tai sitten rakentaa ratikka. Ja vaikka ratikka tehtäisiin, kuormitetut reitit liikennöitäisiin silti runkobusseilla.

– En voi sanoa, että Turkuun kannattaa rakentaa näiden ja näiden linjojen ratikka, mutta vaihtoehdot ovat nykyisen kaltainen bussijärjestelmä etuuksilla tai ratikka. Näitä siellä pitää tutkia. Turkulaisilla ei ole varaa superbussi-kokeiluun. Tamperelaisittain se olisi toki kutkuttavaa nähdä, mutta kun kapasiteetti ja hinta paljastuisi, se lopetettaisiin. Se on utopistinen järjestelmä, Helke kiteyttää.

Lauri Helke

35-vuotias Onnibus.com Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja

on työskennellyt myös VR:llä suunnittelupäällikkönä ja Tampereen kaupungin joukkoliikenneinsinöörinä

toimii Tampereen kaupunkiliikenne -liikelaitoksen johtokunnan puheenjohtajana

kokoomuksen varavaltuutettu Tampereella

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Turkulaisen Lukijaraati: Superbussi voittaa raitsikan8.3.2018 06.00
Superbussi vai ratikka? Näin Nobinan ja Transtechin johtajat perustelevat omia kulkupelejään – lue perustelut ja äänestä3.3.2018 12.00
Superbussit vai ratikat – Turku katsoo nyt esimerkkiä Ranskan Nantesista28.2.2018 08.01

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat