Puheenaihe

Auto on työmatkojen ykkönen – Tarjolla kuitenkin kolme vahvaa vaihtoehtoa

Työmatkat tehdään enimmäkseen autolla, mutta pyöräily, kävely ja joukkoliikenne ovat Liikenneviraston kyselyn mukaan houkuttelevia vaihtoehtoja.

Sirpa Repo

Polkupyörä, kävely ja joukkoliikenne ovat kolme mieluisinta tapaa taittaa työmatkat ilman autoa.

Kestävä työmatkaliikkuminen kiinnostaa erityisesti nuoria aikuisia, jotka muutenkin autoilevat muita työikäisiä vähemmän.

Pyöräily on Liikenneviraston tutkimuksen mukaan kestävän työmatkaliikkumisen kulkutavoista suosituin naisten ja miesten keskuudessa eri ikäryhmissä ja eri alueilla.

Kävelyn ja joukkoliikenteen suosio korostuu pääkaupunkiseudulla.

– Käytetyin kulkumuoto on silti edelleen auto. Nykyistä paremmat joukkoliikenteen yhteydet houkuttelisivat kestävämpään työmatkaliikkumiseen, toteaa asiantuntija Tytti Viinikainen Liikennevirastosta.

Ajamistaan haluaisi vähentää lähes joka neljäs autoilija, 16 prosenttia pyrkii pienentämään autoilun ilmastopäästöjä.

Helmikuussa julkaistun henkilöliikennetutkimuksen mukaan vajaa kolmannes työmatkoista tehdään kestävillä liikkumismuodoilla.

Nyt tehdyn kyselyn vastaajat kokivat, että siirtyminen pois ratin takaa helpottuisi taloudellisten ja verotuksellisten kannustimien avulla. Myös joukkoliikenteen työsuhdematkalippu motivoisi jättämään auton kotiin.

Rahallisen tuen lisäksi lähes puolet vastaajista näki, että työpaikan asianmukaiset sosiaalitilat kävelijöille ja pyöräilijöille houkuttelevat kestävään liikkumiseen.

– Työntekijöitä kiinnostaa kestävä liikkuminen, mutta työnantajilta toivotaan siihen tukea, Viinikainen summaa.

Motivaattoreista oman terveyden parantuminen oli ykkönen kaikkien vastaajien keskuudessa.

Nuoret aikuiset, jotka ovat kyselyn mukaan kiinnostuneimpia kestävästä liikkumisesta, kokevat rahan säästön tärkeäksi.

Liikkumisen uudet palvelut mahdollistavat saumattoman ja helpon matkan yhden maksun ja lipun periaatteella.

– Lähes viidennes kyselyyn vastanneista autoilijoista piti erittäin tai melko todennäköisenä, että luopuisi oman tai työsuhdeauton käytöstä seuraavien viiden vuoden aikana ja siirtyisi käyttämään uusia liikkumispalveluita, Viinikainen kertoo.

– Suurinta oli nuorten aikuisten kiinnostus. Väestötasolle vietynä luvut ovat todella suuria.

Liikenteen murros ulottuu työmatkaliikkumiseen. Perinteisen henkilöautoilun tilalle on nousee uusia palveluita.

Liikenneviraston Motiva Oy:ltä ja Aula Researchilta tilaama kysely selvitti asenteita kestävää työmatkaliikkumista ja liikkumisen uusia palveluita kohtaan. Kysely toteutettiin 13.–25.2. Siihen vastasi sähköisesti 1 277 työikäistä suomalaista.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat