Paikallisurheilu

Itäharjun ajoja muistellaan helatorstain tapahtumassa

TAPAHTUMA Itäharjun teollisuusalueella kisasivat 1950- ja 1960-luvulla maailman huippukuskit.

Itäharjun Grillin Markku Moberg (vas.) sekä Itäharjun ajojen veteraanit Aulis Paarala ja Tauno Laiho järjestävät ensi viikon tapahtumaa.

Tomi Kangasniemi

Aulis Paarala, Tauno Laiho ja Markku Moberg valmistelevat innolla helatorstain muistotapahtumaa. Silloin Itäharjun grillin pihalla nähdään muun muassa vanhoja kilpapyöriä, joilla kisattiin legendaarisissa Itäharjun ajoissa.

Tapahtumat keräsivät aikoinaan Itäharjulle parhaimmillaan jopa 20 000 katsojaa.

– Kymmenen Itäharju-ajoa ajettiin vuosina 1955–65. Täällä oli sekä auto- että moottoripyöräajoja, Aulis Paarala kertoo.

Paarala oli mukana joka ainoissa kisassa - joko kilpailemassa tai ajamassa master-autoa.

Itäharjun ajoissa esiintyi aivan huippuluokan ajajia. Mobergin mukaan ne vertautuivat Eläintarhanajoihin. Kisojen ajankohdan läheisyys Pyynikinajojen kanssa varmisti, että paikalle saatiin nimimiehiä.

– Rauno Aaltonen, Leo Kinnunen ja Jarno ”Paroni” Saarinen ovat kaikki ajaneet täällä.

Helatorstain tapahtumassa nähdäänkin muun muassa Saarisen vanhoja kisapyöriä. Paikalle yritetään saada myös mahdollisimman paljon vanhoja kisakuskeja. Esimerkiksi Maico-kuskeja on tulossa paikalle ainakin kolme.

Monilla katsojillakin on varmasti paljon muistoja kisoista.

Melkoista kontrastia kansan arkeen toivat ainakin kulkuneuvot. Aikana, jolloin kahvi oli vielä kortilla, päästiin ihailemaan muun muassa Scuderia Askolinin Ferrari Testarossia.

Nyt muistoja pääsee siis verestämään ilmaistapahtumassa. Sen toivotaan poikivan siemenen tulevaisuuteenkin.

– Turku on ollut Suomen keskeisiä kaupunkeja moottoriurheilussa. Tavoite on, että tästä tapahtumasta tulisi traditio, Moberg tiivistää.

Itäharjun ajot 1955–1965 -tapahtuma 10. toukokuuta kello 10–14 osoitteessa Teollisuuskatu 44

Itäharjun ajot 1955–65

Ensimmäiset Itäharjun ajot järjestettiin 21.8.1955. Noin 10 000 katsojaa seurasi kilpailijoiden kiertävän upouutta 2560 metrin rataa.

Vuoden 1957 kisoissa päälähtönä oli urheiluautojen luokka alle ja yli 2000 kuutiota. Curt Lincoln voitti kisan Ferrari Testarossallaan.

Vuoden 1958 kisoihin otettiin kuusi lähtöä ja osanottajiksi valittiin suuri joukko ulkomaalaisia ajajia, joita saatiin mukaan Pyynikinajosta. Muuan Timo Mäkinen osallistui 20-vuotiaana kisoihin ja sijoittui neljänneksi.

Kisoissa 1964 Jarno Saarinen vei nimiinsä Junioriluokan alle 250 kuutiota.

Itäharjun ajot siirtyivät Artukaisiin vuonna 1966.

Lähde: Tauno Laihon historiikki Turun Moottoriseura r.y. 1949–1979

Tilaa uutiskirjeemme

Saat joka päivä klo 14 sähköpostiisi koosteen päivän kiinnostavimmista jutuista!

Tilaa tästä

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikallisurheilu

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat