Paikalliset

"Täysi katastrofi" – Suomen matkailu rikkoo ennätyksiä, mutta miten turistit saadaan Turun saaristoon?

MATKAILU Lyhyt sesonki, kapasiteettiongelmat ja toiminnan hajanaisuus. Turun saariston matkailu- hyödyntämisessä on monia esteitä.

Saaristomatkailun lisääntyminen vaatii myös sitä, että yhteydet pelaavat. Paraisten ja Nauvon välillä ongelmia on ratkaissut viime kesänä aloittanut hybridilautta Elektra.

Tomi Kangasniemi

Suomen matkailulla menee nyt lujaa. Visit Finland kertoi helmikuussa, miten Suomeen suuntautuvassa kansainvälisessä matkailussa lyötiin viime vuonna kaikki ennätykset.

Ulkomaiset yöpymiset kasvoivat 813 000 yöpymisellä ennätykselliseen 6,6 miljoonaan. Matkailun kasvunäkymät ovat jatkossakin lupaavat, sillä yhä useammalla ihmisellä on varaa matkustaa yhä useammin.

Lounais-Suomen kannalta harmillista on, että suurin osa maahan tulevista turisteista päätyy Lappiin ja Helsinkiin. Samanaikaisesti Turun saariston matkailun kehittäminen tuntuu polkevan paikoillaan. Mitä siis pitäisi tehdä?

Ulkosaariston neuvottelukunnassa istuvan paraislaisyrittäjän Jan-Erik Karlssonin mukaan ensin pitäisi saada alueen yrittäjien olosuhteet kuntoon.

– Yhteysaluksia ja raskaskuljetuksia on alueella supistettu. Se on täysi katastrofi. Ei täällä voi olla yrittäjänä, jos logistiikka ja tietoliikenneyhteydet eivät toimi. Ihmiset tulevat kyllä tänne asumaan ja yrittämään, jos laitureita ja yhteyksiä ylläpidetään. Siitä syntyy myös dominoefekti. Syntyy uusia tarpeita ja niille palveluita, Karlsson muistuttaa.

Potentiaalia Karlssonin mukaan saaristossa kyllä olisi. Isompienkin yritysten toimitusjohtajat voivat ohjata yritystä saariston mökiltään, kunhan vain yhteydet ovat kunnossa. Siihen tarvitaan rahoitusta. Karlsson kertoo käyneensä pari viikkoa sitten Tukholman saaristossa Vaxholmissa. Meininki poikkesi aika paljon Turun saaristosta.

– Siellä oli valtavasti ihmisiä ja nyt jo kaikki palvelut auki. Enemmän pitää tämän eteen tehdä Turussa ja Turunmaan saaristossa. Se nielee rahaa, mutta antaa lopulta moninkertaisesti takaisin.

Turun rooli on saaristomatkailulle tärkeä. Sen tietää myös Turun vierasvenesatamaa pyörittävä Toni Ljungqvist, joka vastaa yhdessä Tero Sintosen kanssa myös Nauvon vierasvenesataman toiminnasta.

Hänen mukaansa haasteita matkailijoiden saamisessa riittää, sillä ydinsesonkia saaristossa kestää kuusi viikkoa.

– Lisäksi veneily ja lomailu on muuttunut. Veneitä ei enää omisteta yhtä paljon, ja perheiden lomat ovat rikkonaisempia. Jos kelit eivät miellytä, lähdetään äkkilähdöllä Kreikkaan.

Vaikka sesonki on lyhyt, ei hinnoittelulla voi silti karkottaa matkailijoita. Turun saaristolla riittääkin kisattavaa esimerkiksi Lapin kanssa.

– Lapissa yhden poroajelun hinnalla saa veneilijä täällä kaikki sataman palvelut.

Saariston houkuttelevuuden lisääminen onkin hankala yhtälö.

Ljungqvistin mukaan oleellinen kysymys on, kuka kaiken maksaa. Jos valtio esimerkiksi kustantaa yhteydet, pitää saariston myös haluta ja kyetä ottamaan vastaan lisää matkailijoita.

Naantalin Matkailu Oy:n hallituksen puheenjohtaja Vilhelm Junnila on istunut myös neljä vuotta Varsinais-Suomen liiton saaristotoimikunnan puheenjohtajana.

Junnilan mukaan mahdollisuuksia toki olisi saariston profiilin nostamiseen. Hallitus esimerkiksi korotti matkailun markkinointiin suunnattua määrärahaa 60 prosenttia. Myös maakuntauudistus voisi toteutuessaan tuoda apua, kun matkailun voisi nostaa koko maakunnan asiaksi.

Junnila nostaa esiin kuitenkin kapasiteetti- ja yhteistyöongelmat.

– Saaristossa on pienet toimijat ja suuret etäisyydet, mutta ei kapasiteettia. Mihin esimerkiksi majoittuisi lentokoneellinen aasialaisturisteja? Nyt kesällä kapasiteetti on yleensä täynnä. Tarvittaisiin myös yhteinen varausjärjestelmä, jolla käytännön toteutus olisi helpompaa. Nyt eri tahot ovat hajallaan, ja matkailuun on kuntien ja valtion vaikea ohjata rahaa.

Junnila muistuttaa myös nyt jälleen aktiivisen keskustelun kohteena olevasta matkailusesongin pidentämisestä.

– Esimerkiksi Naantalin matkailukin ajaa kesäajan pidentämistä. Jos saadaan koulujen loma-ajat järkevöitettyä, myös lomakausi pitenee.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat