Paikalliset

Sähköpotkulaudassa on ainesta kesän hittiajokiksi

LIIKENNE Turkulainen testasi kahta sähköpotkulautaa. Olisiko niissä kulkupeliksi kesän katuvilinään?

E-wheelsin Ribber-sähköpotkulauta testissä. Oikealla kevyempi Ultralight-malli.

Teemu Nurmi

Erilaiset sähköiset kulkupelit ovat yleistyneet viime vuosina vauhdilla. Kätevä vaihtoehto kaupunkiliikkumiseen on sähköpotkulauta. Pääsin testaamaan kahta erilaista mallia turkulaisyritys E-wheelsiltä.

Ensimmäisenä testissä on Ultralight, joka muistuttaa ulkomuodoltaan omaa mielikuvaa potkulaudasta. Eli kevyt, lelumainen ja vähän epävarman oloinen. Mutta vastaako totuus mielikuvia?

Ensituntuma laudasta on, että se on todella kevyt. Alle seitsemän kilon lautaa on helppo kuljettaa yhdessä kädessä. Renkaat ovat yllättävän pienet. Mitenköhän tällä pysyy pystyssä?

Ihan aluksi laudalla tasapainoilu tuntuu hieman epävarmalta, mutta ei tarvitse ajaa kuin muutama kymmenen metriä, kun ajaminen sujuu aivan eri malliin. Kaasua saa helposti napista, ja jarrut toimivat käsikahvalla polkupyörän ja mopon tapaan.

Vauhtiakin Ultralightilla saa mukavasti. Ajonopeus on säädettävissä 15:n ja 30 km/h välille.

Kaarteissa tasapaino pysyy helpon oloisesti, ja muuta liikennettä on seisoessa helppo huomioida. Ennakkopelot turvattomuudesta hälvenevät jo muutaman kiekan heittäessä.

Seuraava kulkuneuvo onkin sitten aivan erilainen. E-wheelsin Ribber muistuttaa paksuine renkaineen enemmän skootteria. Sähköpotkulauta sekin on, vaikka potkaista ei tarvitse kuin kerran liikkeelle lähdettäessä.

Erotuksena Ultralightiin Ribberissä on nelinkertaiset tehot. Siinä on myös satula, joten ajaa voi myös mopotyyliin.

Ajotuntuma on luonnollisesti Ultralightia raskaampi, vaikka Ribber kulkee yhtä kevyen ja äänettömän tuntuisesti.

Paksut renkaat tuovat ajoon vakautta, mutta kurveissa Ribber käyttäytyy silti yllättävänkin sutjakkaasti.

Tämä sähköpotkulauta on omassa sarjassaan yhtä miellyttävä vaihtoehto kuin Ultralightkin.

Plussaa tulee siitä, että ohjata voi niin istuen kuin seisoenkin. Ruuhkaisempia paikkoja koluavalle kevyempi Ultralight on järkevämpi valinta.

Sähköpotkulauttaa hankkivan kannattaa joka tapauksessa miettiä, millaisiin tarpeisiin kulkuneuvo on todella tulossa. Sillä pääsee nopeasti paikasta toiseen, mutta etäisyydet yhdellä latauksella ovat rajalliset. Tässä kaksikossa 15:stä 80:een kilometriin.

Ajonopeus on rajoitettu (25 km/h), mutta toisaalta etuna esimerkiksi sähköskootteriin on, että ajokorttia tai vakuutusta ei tarvita.

Hintahaitari eri sähköajokeissa on venyvä. Kannattaa siis tutkia eri vaihtoehtoja. Ultralight ja Ribber maksavat kumpikin noin 1400 euroa.

Sähköpeleillä liikenteessä

Kevyistä sähköajoneuvoista ja kävelyä avustavista laitteista tuli 1.1.2016 laillisia kulkuvälineitä tieliikenteessä.

Kevyillä sähköajoneuvoilla ja kävelyä avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi niin sanottuja senioriskoottereita sekä tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia. Myös sähköavusteisiin polkupyöriin sallitaan aiempaa tehokkaampia moottoreita. Laitteiden käyttö ei edellytä ajokorttia, rekisteröintiä eikä katsastusta.

Sähköpotkulauta on akuilla ja sähkömoottorilla toimiva kulkuväline erityisesti kaupunkiliikkumiseen.

Sähköpotkulaudat määritellään laissa kevyisiin sähköajoneuvoihin, joita kuka tahansa saa ajaa julkisilla teillä. Ajoneuvoihin sovelletaan polkupyöräilijän liikennesääntöjä ja niihin ei tarvita ajokorttia tai vakuutusta

Isompia, enintään 25 km/h kulkevia kevyitä sähköajoneuvoja saa käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta tasapainottuvia kulkuvälineitä kuten Segwayta saa käyttää myös jalkakäytävillä sillä edellytyksellä, että niillä ajetaan enintään kävelynopeutta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat