Paikalliset

Ikäihmiset ihmeissään digipalveluiden kanssa – näin liittymämyyjä puhui lietolaisen naisen pyörryksiin

Lietolainen Mirja Rautajuuri sanoo, että erityisen hankalassa tilanteessa ovat ne ikäihmiset, joilla ei ole lapsia tai lapsenlapsia apunaan. – Ihan selvästi tässä on tarkoitus rajata palvelut jollekin määrätylle vuosikerralle, hän sanoo.

Janne Koivisto

Tietokoneen ruudulle siirtyvät palvelut tuottavat ikäihmisille harmaita hiuksia.

78-vuotias lietolainen Mirja Rautajuuri havaitsi tämän viimeksi, kun hän luki lehdestä, että Turun kaupunki tarjoaa yleisölle mahdollisuuden tutustua Katedralskolanin kaivauksiin. Ongelma on, että kierroksille voi ilmoittautua vain internetissä.

Rautajuuri ei kuitenkaan lannistunut. Hän soitti Turkulaisen toimitukseen, pyysi kaivauksien järjestäjän puhelinnumeron ja soitti järjestäjälle. Lopulta hän pääsi mukaan kierrokselle.

– Minä olen puhelias ja olen tottunut järjestelemään asioita, mutta minulla on paljon ystäviä, jotka ovat niin ujoja, että he eivät halua nähdä näin paljon vaivaa. He jäävät syrjään ja putoavat kyydistä, Rautajuuri pohtii.

Katedralskolanin kaivausten ilmoittautuminen on vain yksi esimerkki internetiin siirtyneistä palveluista.

Rautajuurella on sähköisistä palveluista sekä hyviä että huonoja kokemuksia.

Rautajuuri on opetellut käyttämään verkkopankkia, mutta laskut hän haluaa paperisina ja tiliotteet hän tulostaa paperille.

– Minulla on käly, joka ihmettelee, mitä minä teen niillä papereilla, mutta minä haluan ne paperille. Siitä on nopea katsoa, mihin rahaa on mennyt. Kälyn mielestä on niin hienoa, kun laskut tuleevat e-laskulla. Minulle pitää tulla perinteinen lasku, enkä luovu siitä. Täytän ensi vuonna 80. Ei ole mitään järkeä alkaa enää opetella uusia asioita, Rautajuuri sanoo.

Suuri jakolinja kulkee Rautajuuren mukaan siinä, onko ikäihmisellä lapsia ja lapsenlapsia vai ei.

– Ainakin minun talossani lapset ja lapsenlapset hoitavat monen asioita. Olen huomannut, että pankkiasioita hoitaa usein tytär.

Myös Rautajuuri saa apua lapsiltaan ja lapsenlapsiltaan. Lisäksi hän on hakenut apua palvelukeskus Ruskassa kokoontuvasta kerhosta, jota vetää tietokonevelho Markku Rauhanummi.

– Minä en enää muuta miestä tarvitsekaan. Se on minulle tärkein mies, hän naurahtaa.

Yksinäisten ikäihmisten tilanne vetää hänet kuitenkin vakavaksi.

– Ihan selvästi tässä on tarkoitus rajata palvelut jollekin määrätylle vuosikerralle. Vanhat putoavat toisesta päästä pois. Kenelläkään ei ole halua korjata tilannetta, koska kaikki ajattelevat, että ne ovat sitä poistuvaa väkeä.

Liittymämyyjä puhui pyörryksiin

Myös erilaisten sähköisten palvelujen kaupittelu voi aiheuttaa ikäihmisille ongelmia. Mirja Rautajuuri kertoo, että hän erehtyi tilaamaan liittymän, josta ei ymmärtänyt mitään.

– Kävin Hansassa, ja siellä on näitä liittymäkauppiaita. Nehän markkinoivat vaikka mitä ja tekevät sellaisia kysymyksiä, onko kaikki hyvin ja onko liittymä tarpeeksi nopea. Minä sanoin, että onhan se vähän hidas, ja se myi minulle ihmeellisen paketin, josta en ymmärtänyt mitään, Rautajuuri kertoo.

Hän ei halua kertoa, mikä operaattori oli kyseessä. Kun Rautajuuren poika meni valittamaan asiasta, operaattori suostui kuitenkin perumaan tilauksen.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat