Paikalliset

Turun valtuustoryhmiltä yhteinen kannanotto vihaa vastaan, perussuomalaiset jättäytyivät pois – lue sanasta sanaan

Ihmiset toivat terrori-iskun jälkeen Kauppatorille kukkia ja kynttilöitä.

Janne Koivisto / arkisto

Turun valtuustoryhmät ovat julkaisseet yhteisen kannanoton, jossa paheksutaan Turkuun lauantaiksi suunniteltua Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen marssia.

Mukana ovat kaikki muut puolueet perussuomalaisia lukuun ottamatta.

Kannanotto kuuluu sanasta näin:

"Me allekirjoittaneet turkulaiset poliittiset ryhmät ilmoitamme vahvan sitoutuksemme kaikkien ihmisten jakamattomaan ja yhtäläiseen ihmisarvoon sekä ihmisoikeuksien kunnioittamiseen. Turun tulee olla paikka, jossa jokainen meistä voi elää vailla huolta oman turvallisuutensa puolesta. Ilmaisemme siksi syvän huolemme ja paheksuntamme lauantaiksi 18.8. suunniteltua suomalaisen uusnatsijärjestö Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen marssia kohtaan.

Turussa, Suomen kansainvälisessä kaupungissa tapahtui vuosi sitten surullinen, julma ja väkivaltainen isku, joka vaati kahden ihmisen hengen. Kahdeksan ihmistä loukkaantui.

Loukkaantuneet ja uhrien omaiset joutuvat elämään tapahtuneen kanssa lopun ikänsä. Silmitön väkivalta osoitti samalla ihmisten keskinäisen solidaarisuuden ja halun avunantoon. Kun väkivaltaa tapahtui, lyöttäytyivät ihmiset yhteen auttaen loukkaantuneita ja estivät tekijää tekemästä enempää väkivaltaa ja samalla osoittivat toisillensa tukea. He auttoivat käsittelemään ihmisten pelkoa, kauhua ja surua.

Turun kansainvälisestä luonteesta kertoo paljon niin uhrien kuin auttajienkin monet eri kansalaisuudet, alkuperämaat ja monikielisyys. Tuona surullisena päivänä me kaikki olimme turkulaisia. Turkulaiset eivät suostu antamaan tilaa vihalle. Kaikki väkivalta on tuomittava. 18.8. iskun vuosipäivää ei saa käyttää hyväksi väkivaltaisen rasismin levittämisessä."

Lisää aiheesta

Perussuomalaisilta oma kannanotto terrori-iskun vuosipäivään: "Ei ongelmia voi lakaista maton alle loputtomiin"17.8.2018 08.26
Turku ilman natseja -mielenosoituksen aikataulu julki – luvassa myös puheita, runoutta ja musiikkia11.8.2018 15.38
Kansallismielisten liittouma järjestää Turussa muistokulkueen terrori-iskun uhreille30.7.2018 13.05