Puheenaihe

"Hei, soittelen laina-asioissa..." – Entiselle omistajalle tarkoitetut puhelut hämmentävät etenkin puhelimen käyttöä vasta harjoittelevia lapsia

Edellistä omistajaa tavoittelevat puhelut ja viestit hämmentävät etenkin lapsia, jotka vasta harjoittelevat oman puhelimen käyttöä.

Arkisto / Johanna Erjonsalo

– Avasimme 7-vuotiaalle puhelinliittymän talvella. Pian numeroon alkoi tulla tekstiviestejä lainaa tarjoavalta yritykseltä ja soittoja, joissa tavoiteltiin puhelinnumeron edellistä haltijaa ja kaupiteltiin milloin mitäkin, kertoo pojan äiti.

Toisen, 6-vuotiaan lapsen puhelimeen taas tuli soittoja, joissa kaivattiin pikaisesti it-tukea.

Käytännössä karenssiajan määrittely on yksinomaan operaattorin hallussa.

Puhelinoperaattorit kertovat noudattavansa pääsääntöisesti kuuden kuukauden karenssiaikaa ennen kuin luovuttavat numeron uuden asiakkaan käyttöön.

Toisinaan karenssiaika voi olla pidempikin. Elisa kertoo hyllyttävänsä numerot 12 kuukauden ajaksi, DNA:n prepaid-liittymät huilivat 18 kuukautta.

Käytännössä karenssiajan määrittely on yksinomaan operaattorin hallussa. Mikään viranomainen ei asiaa sääntele.

Operaattoreiden mukaan ongelma ei ole laaja.

– Kyse on yksittäistapauksista. Haasteita aiheuttaa yleensä eniten se, jos liittymän edellinen omistaja on liittänyt tai ilmoittanut numeronsa erilaisiin ryhmiin tai palveluihin, eikä ole päivittänyt tai pystynyt päivittämään näitä tietoja numeron vaihtuessa tai sulkeutuessa, kommentoi liiketoimintajohtaja Jan Virkki Elisalta ja jatkaa:

– Tämä on asia, joka ei ole operaattorin käsissä, vaan on puhtaasti silloisen liittymän haltijan ja palveluntarjoajan välinen asia.

7-vuotiaan äiti kertoo pyytäneensä järjestelmällisesti jokaista edellistä omistajaa tavoitellutta soittajaa poistamaan numeron tiedoistaan.

– Lainaa tarjoavalle yritykselle soitin ja pyysin lopettamaan viestien lähettämisen. Kaikki ovat suhtautuneet asiaan hyvin ja poistaneet tiedot, mutta näitä puheluita vaan tulee uusista firmoista, tuskailee äiti vielä puoli vuotta liittymän avaamisen jälkeen.

Asiakkaalla on mahdollisuus vaihtaa liittymä maksutta, jos numeroon tulee jatkuvasti edelliselle omistajalle tarkoitettuja puheluita tai viestejä.

– Asiakaspalvelu pystyy myös asiakkaan pyynnöstä tarkistamaan, milloin numero on ollut edellisen kerran käytössä, kertoo Satumaija Veckman Telian viestinnästä.

Oletko sinä tai perheenjäsenesi saanut numeron edelliselle omistajalle tarkoitettuja puheluita tai viestejä?

En
54% (48 ääntä)
Kyllä
46% (41 ääntä)
Ääniä yhteensä: 89

Puolen vuoden karenssi

Operaattorit kertovat puhelinnumeroiden karenssiajan olevan vähintään puoli vuotta.

Karenssiajan päätyttyä numero voidaan antaa uudelle asiakkaalle.

Jos numeroon tulee harmiksi asti edellistä omistajaa tavoittelevia yhteydenottoja, numeron voi vaihtaa maksutta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

HS: Telia estää pääsyn 1600 verkkosivulle – muut suomalaisoperaattorit harkitsevat22.3.2018 10.16
Maksatko sinäkin liikaa mobiilidatasta? Operaattori paljasti omat lukunsa 27.11.2017 12.06
Operaattorit roaming-päätöksestä Ylelle: "Pakottaa miettimään hinnankorotuksia"1.2.2017 13.26

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat