Puheenaihe

Finnair vetkutteli 600 euron viivästyskorvauksessa – matkustaja haastoi lentoyhtiön oikeuteen ja voitti tuhansiin euroihin paisuneen riidan

Kuvituskuva.

Finnair

Lentoyhtiö Finnair joutuu maksamaan 600 euron korvaukset viivästyskorkoineen sekä yli 2 700 euroon nousevat oikeudenkäyntikulut riidassa, joka juontaa juurensa Finnairin kaukolennon myöhästymiseen syksyllä 2015.

Lennolla matkustajana ollut nainen haastoi lentoyhtiön oikeuteen yritettyään ensin turhaan periä korvauksia kahden perintäyhtiön kautta.

Nainen oli matkustajana Finnairin lennolla Kööpenhaminasta Bangkokiin lokakuussa 2015. Lento myöhästyi neljä tuntia teknisen vian vuoksi.

Keskiviikkona antamassaan tuomiossa Helsingin hovioikeus vahvisti käräjäoikeuden tuomion ja tuomitsi Finnairin maksamaan naisen oikeudenkäyntikuluja vajaan 1800 euron edestä.

Aiemmin käräjäoikeus oli langettanut lentoyhtiölle yli 950 euron maksun matkustajan oikeudenkäyntikuluista.

Finnair myönsi oikeudessa lennon viivästymisen. Lentoyhtiö puolustautui vedoten siihen, että saatuaan naisen korvausvaatimuksen saksalaisen perintäyhtiön kautta se oli tarjonnut 600 euron korvauksen vaihtoehtona 800 euron lahjakorttia.

Finnairin mukaan vastaus oli julkaistu joulukuun 2015 lopussa yhtiön palautesivuilla. Vastaus ei ilmeisesti koskaan päätynyt perintäyhtiön tietoon.

Kun korvauksen maksaminen ei ollut edennyt nainen teki uuden vaatimuksen alkuvuonna 2016. Tällä kertaa vaatimus tuli ruotsalaisen perintäyhtiön kautta. Tähän vaatimukseen Finnair ei reagoinut, ja yhtiö vetosi oikeudessa siihen, että vaatimus oli tullut liian myöhään.

Finnair yritti vedota myös siihen, että koko oikeudenkäynti olisi ollut tarpeeton, jos nainen olisi ollut yhteydessä lentoyhtiöön korvauksen saamiseksi.

Hovioikeus totesi, että nainen oli yrittänyt periä korvausta Finnairilta kahteen eri kertaan ja lentoyhtiö oli molemmilla kerroilla tullut tietoiseksi vaatimuksista.

Oikeus ei siksi pitänyt naisen nostamaa kannetta tarpeettomana.

Finnairin kannalta raskauttavaa oli, että yhtiö ei ollut maksanut korvausta naiselle, vaan tarjonnut vaihtoehtona lahjakorttia.

Tuomioon voi hakea valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

"Finnairin toiminta häpeällistä" – Kuluttajaliitto kovistelee mustalle listalle joutunutta lentoyhtiötä avoimella kirjeellä17.11.2017 08.54

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat