Puheenaihe

Suomalaispankki selättämässä kalastelurikolliset – ”Tunnusten väärinkäyttö käytännössä mahdotonta”

Huijarit yrittävät kalastella pankkitunnuksia sähköposteilla ja puhelimitse. Jäljet johtavat usein ulkomaille. Arkistokuva.

Johanna Erjonsalo

Nordean asiakkaisiin kohdistuvien pankkitunnusten kalasteluviestien määrä on vähentynyt merkittävästi mobiilitunnistautumisen suosion kasvaessa, kertoo Nordea tiedotteessaan.

– Pankkitunnusten siirtyminen paperisesta versiosta mobiiliin on tehnyt tunnusten väärinkäytöstä käytännössä lähes mahdotonta. Tämä näyttää vähentäneen rajusti Nordean asiakkaisiin kohdistuneita huijausyrityksiä, henkilöasiakasliiketoiminnan varajohtaja Jani Eloranta toteaa.

Myös Nordean asiakkaiden pankkitunnuksia kalasteltiin vielä vuoden 2017 lopussa ja vuoden 2018 alussa, mutta väärinkäytösyritykset ovat vähentyneet dramaattisesti helmikuun jälkeen.

Nordean tunnistautumistapa estää rikollisia pääsemästä asiakkaan verkkopankkiin, koska tunnistautumiseen vaaditaan pankkitunnusten lisäksi myös laitetta, jossa on asennettuna tunnuslukusovellus.

– Tunnuslukusovellus ja -laite ovat ehdottomasti turvallisimmat tavat käyttää mobiili- ja verkkopankkia sekä tunnistautua eri palveluihin. Toki vanha ohjeistus ja maalaisjärki ovat voimassa edelleen, eli omia pankkitunnuksia tai korttitietoja ei saa antaa ulkopuolisille, eikä pankki kysele niitä sähköpostitse tai puhelimitse, Eloranta muistuttaa.

Nordean uudet tunnistautumistavat, eli tunnuslukusovellus ja tunnuslukulaite, ovat jo yli miljoonan asiakkaan käytössä. Nordea toi ensimmäisenä pankkina Suomessa mobiililaitteeseen ladattavan tunnuslukusovelluksen markkinoille kesällä 2015.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat