Paikalliset

Toriparkkityömaan karu suoja-aita kaunistuu lähiaikoina – aitaan tulee myös kurkistusreikiä

Toriparkkityömaan aita näyttää tällaiselta Aurakadun puolelta.

Teemu Nurmi

Kansalaiset ovat taivastelleet ensin Kauppatorin toriparkin työmaan käynnistämistä ja nyt viikon, kahden ajan työmaa-aitoja, joita parhaillaan rakennetaan suojaamaan kaivuualuetta. Puusta tehty aitaus on vielä karun näköinen, mutta muuttuu pian miellyttämään paremmin ohikulkijan silmää.

– Aitaan tulee muun muassa infoa Fölin nykyisistä pysäkeistä, olet tässä -sijaintikartta liittyen keskustan toimintoihin, hankeinfo, havainnekuvaa, tapahtumamainontaa ja visuaalista taidetta. Kauppiaskadun puolen aita jää alkuvaiheessa melko puhtaaksi johtuen muista työmaista, Uusi Kauppatori -projektin projektijohtaja Janne Laine kertoo.

Suoja-aita on sivuiltaan 3 metriä ja kulmista 4 metriä korkea. Kulmien on tarkoitus olla mainospintaa, jota myydään alueen toimijoille. Siitä kertyvillä tuloilla on tarkoitus ylläpitää aitaa siten, että se pysyy siistinä.

Aita kiertää koko työmaan siten, että Eerikinkadulla ja Aurakadulla jää katualuetta kevyen liikenteen käyttöön 7 metriä. Alue toimii myös pelastustienä ja Eerikinkadulla pelastuslaitoksen hyökkäystienä.

Kauppiaskadulla aitalinja muuttuu sitä mukaa, kun kiinteistöjen työmaat etenevät. Kauppiaskatu 9a:n julkisivuremontti alkanee 1.1.2019 kestäen loppukesään 2019 ja Wiklundin työmaa säilyy nykyisellään maaliskuun loppuun asti. Työmaiden päätyttyä Kauppatorin aita siirretään samaan 7 metrin linjaan seinistä.

Työmaa ei jää kokonaan piiloon sen ohi kulkevilta ihmisiltä. Janne Laine kertoo, että aitaan tehdään kurkistusreikiä väliaikaisen torin puolelle, kun aidan muu ilme on valmis.

– Niin saamme samalla ihmisiä kulkemaan torin alueelle, kun ainoat reiät ovat sillä puolella.

Hän muistuttaa, että jos reiät olisivat kadun puolella, ne aiheuttaisivat turvallisuusriskin. Katualueet ovat kapeat ja seinän vieressä huomionsa työmaahan kiinnittäneet ihmiset olisivat vaarassa jäädä pelastusajossa olevien autojen tai ohi ajavien pyörien alle.

Suoja-aita on korkea ja kiinteä siksi, että kukaan ei vahingossa ajaudu työmaa-alueelle tai putoa syvään kaivantoon.

– Kesällä kevyitä 2 metrin verkkoaitoja jouduttiin korjaamaan melkein joka yö, kun ohikulkijat tai väkisin läpikulkevat kaatoivat tai rikkoivat niitä, Laine sanoo.

Työmaa-aidat kokevat aina jonkin verran ilkivaltaa. Niin on tapahtunut jo toriparkkityömaankin kohdalla.

– Nyt pystytettyihin vaneriaitoihin ovat jo ilmestyneet ensimmäiset graffitit, mutta toisaalta ensimmäiset tekijätkin ovat poliisin tiedossa.

Toriparkin työmaan aita valmistunee ensi viikon aikana. Tavoite on, että viimeistään marraskuun alussa aitoihin ilmestyy virallista ilmettä ja väriä.

Toriparkin rakentaminen 2019-20

2019: Maankaivuu ja paalutus toriparkkia varten. Toria ympäröivien katujen rakentaminen aloitetaan.

10/2019: Torin paviljonkirakennukset valmistuvat. Kiveyksen asentaminen aloitetaan.

2020: Toriparkin runko ja kansirakenne sekä ajoyhteydet valmistuvat

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Turun kaupunki salasi Toriparkin rahoitusselvityksen – Pyysimme oikeustieteen professorilta arvion salauspäätöksestä: "Jää hieman avoimeksi"13.10.2018 08.00
Mitä sitten, kun toriparkki on valmis? Kauppatorille on suunnitteilla luistelukenttä ja vesielementtejä6.10.2018 08.00

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat