Puheenaihe

Tiesitkö? Tämä Black Friday -mainoksista tuttu pikku präntti ei aina päde – jos tavara loppuu, kuluttajalla oikeus ostaa sama tuote seuraavasta erästä tarjoushintaan

Kuluttajaviranomaisen ytimekäs ohje on: kiinnitä huomiota lopulliseen myyntihintaan, älä alennusprosentiiin, vaikka juuri mainonnassa on yleensä räikeimmin esillä.

Lotta Åberg/ Arkisto

Kuluttajaviranomaiset saivat viime vuonna noin 70 ilmoitusta Black Friday -kampanjaan liittyen.

– Yhteydenotot liittyivät siihen, että kuluttaja epäili myyjän tekaisseen alennusprosentin, tarjoustuotteet loppuivat kesken tai verkkokaupan alennustuotteessa oli myyjän mukaan virheellinen hinta, kertoo lakimies Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Alennusväitteet ovat lainvastaisia ellei tuotetta ole aikaisemmin myyty sillä hinnalla, josta myyjä on laskenut alennuksen.

– Nykyisin ihmiset seuraavat tarkasti tuotteen hintakehitystä. Meille tuli muun muassa sellaisia ilmoituksia, joiden mukaan tuotteen hintaa oli nostettu juuri ennen Black Friday -kampanjaa, Kivimäki toteaa ja jatkaa, että hintojen keinotekoinen korottaminen välittömästi ennen alennusmyynnin alkua on kiellettyä.

Usein käytetty pieni teksti "Niin kauan kuin tavaraa riittää" ei yleensä riitä."

Jos erikoistarjoustavara on myynnissä rajoitettu erä, se tulee ilmoittaa selkeästi esimerkiksi kappalemäärillä. Usein käytetty pieni teksti "Niin kauan kuin tavaraa riittää" ei yleensä riitä.

Kuluttajalla pitää olla mahdollisuus arvioida, omaa mahdollisuuttaan saada tuote alennettuun hintaan.

Jos tavara loppuu, kuluttajalla on oikeus ostaa sama tuote itselleen seuraavasta saapumiserästä tarjouspäivän hintaan.

– Kuluttajalla voi myös vaatia matkakuluja turhaan tehdystä ostosreissusta, Kivimäki muistuttaa.

Viime vuonna Black Friday -tarjoushinnoittelu aiheutti myös tilanteita, joissa verkkokauppias otti ostajaan yhteyttä tuotteen tilauksen ja maksun jälkeen ja ilmoitti, että tuotteessa oli ollut liian alhainen hinta.

Nyrkkisääntö verkkokaupassa on se, että tuote on myytävä hinnalla, mikä tuotteesta on kerrottu. Poikkeukseksi katsotaan kuitenkin sellainen inhimillinen tai tekninen virhe, joka kuluttajan tulisi ymmärtää selväksi virheeksi.

– Jos esimerkiksi 600 euron taulutelkkaria myydään 60 eurolla, ei väärin ilmoitettu kauppahinta välttämättä sido myyjää, Kivimäki sanoo.

Tällaiset tilanteet ratkotaan tapauskohtaisesti.

Kun ostat tarjouksesta:

Älä anna alennusprosentin hämätä. Kiinnitä huomio tuotteen lopulliseen myyntihintaan.

Kiinnitä mainoksessa huomiota siihen, onko kyseessä rajoitettu tuote-erä. Pienissä vaate- ja kenkäerissä tiettyä kokoa voi olla hyvin vähäisiä määriä.

Verkkokaupassa valtaosalla tuotteista on vähintään 14 vuorokauden palautusoikeus, myös tarjoustuotteilla.

Muussa kuin etäkaupassa palautusoikeus ei ole kuluttajansuojalaissa määrätty, vaikka moni liike sen nykyään tarjoaakin. Alennustuotteen kohdalla palautus- tai vaihto-oikeus kannattaa varmistaa erikseen.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Posti paljasti pysäyttävän luvun Black Fridayn alla – ”1,2 miljoonaa viikossa, ja tänä vuonna kasvua tulossa”21.11.2018 09.30
Perheenäiti ällistyi: Verkkokauppa myy hittituotetta "37 prosentin tarjouksella" – se on kuitenkin 152 prosenttia kalliimpi kuin kilpailevan kaupan normaalihinta20.11.2018 10.25
Tuliko verkkokauppaostokseen yllättäviä lisäkuluja?13.7.2018 06.00
Tulitko katumapäälle Black Fridayn aikana? Lue viisi faktaa peruuttamisoikeudesta22.11.2018 18.25

Etusivulla nyt

Uusimmat: Puheenaihe

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat