Paikalliset

Kauppatori siirtyy Saramäkeen

Kuorma-autot ajavat Turun keskustassa Kauppiaskadulta Maariankadulle ja siitä Aninkaistenkadulle. Kuormat päätyvät Saramäkeen.

Skanska

Kauppatorin toriparkkityömaalta lähtee tällä hetkellä päivittäin maanantaista perjantaihin viitisenkymmentä kuormaa maasta kaivettua materiaali. Määrä kuulostaa suurelta, mutta Turun keskustassa liikkuva katukulkija ei käytännössä huomaa mitään erikoista, sillä autoja lähtee työmaalta 5-10 minuutin välein.

Työmaa on auki arkisin kello 7-18 ja kun päivän mittaan on joitakin taukoja, ehtii jokainen nyt käytössä olevasta kuorma-autosta tehdä päivässä kymmenkunta kuljetusmatkaa, mikä tekee yhteensä sen noin 50 reissua.

– Kun myöhemmässä vaiheessa maata kaivetaan kahdesta paikasta samaan aikaan, on käytössämme 10-12 kuorma-autoa, jolloin kuljetusten määrä luonnollisesti tuplaantuu. Silloinkaan kuljetukset eivät muodosta yhtenäistä jonoa Turun keskustan kaduille, kuten elokuvissa usein nähdään, kun kuvataan työmaa-ajoa, vastaava työnjohtaja Pasi Mäkinen Skanskalta kertoo.

Kuormurit kuljettavat maa-aineksen Saramäkeen yhdyskuntarakentamisen kiertotaloutta sekä maa-ainesten kierrätystä eteenpäin vievän palveluntarjoajan maille. Mäkinen sanoo päivässä liikkuvan noin 300-450 kuutiota. Yhteensä Kauppatorilta vietäneen noin 120000 kuutiota maata.

Kaivettava aines on pääosin savea, joka ei kuitenkaan ole Mäkisen mukaan ollenkaan niin pehmeää kuin mikä yleinen mielikuva on ollut.

Skanska perusti Kauppatorin työmaan elokuussa ja varsinainen työ käynnistyi, kun Fölin linja-autot siirtyivät pois torin laidalta syyskuun lopussa. Tällä hetkellä työmaalla muun muassa asennetaan ponttiseinää Aurakadun puoleisella reunalla ja kun se on saatu tehtyä, alkaa kaivaminen toden teolla.

– Kaivaminen etenee Aurakadun päästä rintamana kohti Kauppiaskatua. Kaivaminen tapahtuu portaittain. Paalutus alkaa sitä mukaa, kun pääsemme pohjalle. Lisäksi käynnistyy antureiden ja runkorakenteiden tekeminen. Jossain vaiheessa teemme kaikkia toimia samaan aikaan, Mäkinen sanoo.

Pian alkava oikea talvi ei juurikaan vaikuta työhön. Se jopa saattaa helpottaa maanrakentamista, jos talvi on kuiva ja pakkasta on hieman. Vain noin 25 asteen pakkanen voisi olla hankala tilanne koneiden käynnistämisen kannalta, mutta sellainen kylmyys on erittäin harvinaista nykypäivän Etelä-Suomessa.

Muuritutkimus Ky tekee yhä arkeologisia kaivauksia Kauppatorityömaalla. Tutkimusalueen kaivausten alkuperäinen lopettamisaikataulu on vuodenvaihde, mutta siihen on tullut jonkin verran muutoksia.

– Valvomme ja tutkimme vielä talven aikana, mutta kesällä olemme alueella harvemmin. Kaivamme silti vielä 2020 Yliopistonkadun puolella, joten emme lähde alueelta vielä hetkeen, kaivausjohtaja Kari Uotila kertoo.

– Alueella on muun muassa parikymmentä kaivoa, jotka ovat 3-4 metriä syviä. Niitä voi löytyä lisää ja ne pitää tutkia, hän jatkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Lisää aiheesta

Kommentti: Konteilla väliaikaista liiketilaa Kauppatorille24.11.2018 12.00
Harvinainen löytö Kauppatorilta: Hevonen ja kanuuna kaivossa12.11.2018 15.24

Etusivulla nyt

Uusimmat: Paikalliset

Luetuimmat paikalliset

Uusimmat

Luetuimmat